۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۳۳۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹ دسته: تولید
۰

مقیمی معاون امور صنایع وزیر صنعت، با بیان اینکه با دستور رئیس جمهور، ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش تولید هزینه می‌شود، گفت: یکی از موضوعات و محورهای اساسی که این وزارتخانه در برنامه‌های راهبردی خود دنبال می‌کند، مسئله حمایت از ساخت داخل است.

به گزارش مسیر اقتصاد فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه توجه به سرمایه در گردش از بخش‌های مورد نظر دولت برای حمایت از تولیدکنندگان است، گفت: در این زمینه طرحی را در دولت مطرح کردیم که در نهایت به این منجر شد که با دستور رئیس جمهور، ۴۰ هزار میلیارد تومان باید در بخش تولید هزینه شود.

بهبود داخلی سازی در صنایع مختلف برنامه راهبردی وزارت صنعت

مقیمی با بیان اینکه سرمایه در گردش یکی از بخش های مورد نظر دولت است، گفت: یکی از موضوعات و محورهای اساسی که این وزارتخانه در برنامه‌های راهبردی خود دنبال می‌کند، مسئله ساخت داخل است. معمولاً در کشور ما با توجه به تحریم‌های متعدد، این موضوع حساس‌تر شده ولی با مصوبه اخیر که ابزارهای بیشتر در اختیار وزارت صمت قرار داده شده است، می‌توان این فضا را راحت‌تر پایش، بررسی و به آن کمک کرد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: یکی از تکالیف این است که ما نیازمندی‌های خود در حوزه‌های صنعتی را به خارج از کشور به صورت فهرستی درآوریم و نمایشگاهی برگزار کنیم تا با دعوت از همه انجمن‌ها، تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و مؤسسات علمی و آموزشی و طراحان، دستاوردهای آن‌ها و محصولاتی را که توانایی تولید آن در داخل وجود دارد ارائه دهیم و در این راستا موضوع حمایت از بخش داخل را تقویت کنیم.[۱]

ارتقاء داخلی سازی در صنایع مختلف با راه اندازی سامانه محصولات داخلی

یکی از عواملی که سبب شده تا از ظرفیت و توانایی تولیدکنندگان داخلی استفاده نشود، عدم شفافیت در بخش تأمین کنندگان قطعات محصولات صنایع مختلف است.

در چنین شرایطی پیش زمینه استفاده از توانایی تولیدکنندگان داخلی وجود یک بانک اطلاعاتی از این حوزه در کشور است. در واقع باید سامانه ای راه اندازی شود و اطلاعات کامل تأمین کنندگان در آن ثبت شود تا مشخص شود آن ها توانایی تولید چه محصولاتی را دارند.

علاوه بر این با راه اندازی این سامانه امکان افزایش تعرفه واردات در محصولاتی که به میزان کافی در داخل کشور تولید می شود، وجود دارد.

همچنین این امکان فراهم می شود تا برای بنگاه های صنعتی که توانایی تولید محصولات با ارزش افزوده بالا را دارند، امتیازات و تشویق های مالیاتی در نظر گرفته شود. بدین صورت که اگر بنگاه صنعتی توانایی تولید این محصولات را دارد، از تسهیلات ویژه ای برخوردار شود.

از دیگر مزایایی که می توان برای راه اندازی سامانه محصولات داخلی برشمرد این است که با شفافیت های به وجود آمده امکان دور زدن تعرفه واردات محصولات برای دلالان از بین خواهد رفت.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایسنا کدخبر: ۹۷۱۱۱۴۰۷۵۶۳

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.