۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۱۴۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵ دسته: تولید
۰

بر اساس تصمیم دولت، از ابتدای بهمن ماه خودروسازان مجاز شده اند تا محصولات خود را بر اساس قیمت حاشیه بازار عرضه کنند. هدف از این تصمیم کاهش حضور دلالان و در نهایت کاهش قیمت فروش خودرو در بازار بوده است. اما در شرایط فعلی که خودروسازان به دلایل مختلف، محصولات خود را به صورت محدود عرضه می کنند، قیمت بازاری خودروها همچنان به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت پس از ماه ها به کش و قوس های فراوان در خصوص مسئله قیمت گذاری خودرو پایان داد. بر اساس تصمیم دولت، خودروسازان مجاز شدند تا محصولات را بر اساس قیمت حاشیه بازار عرضه کنند.

بر اساس این تصمیم دولت، خودروسازان مجاز شدند برای محصولات پیش‌فروشی خود با موعد تحویل ابتدای شهریور امسال تا پایان دی، افزایش قیمت ۳۰ درصدی را اعمال و از اول بهمن نیز قیمت‌گذاری در حاشیه بازار را در دستور کار قرار دهند.

یکی از دلایلی که موجب شده است دولت به خودروسازان اختیار عمل بیشتری درخصوص قیمت خودرو بدهد، حذف دلالان و امکان کاهش قیمت با عرضه خودروها از سوی خودروسازان بوده است.

اما ذکر این نکته ضروری است که این روش قیمت گذاری در شرایطی مؤثر خواهد بود و قیمت محصولات را در بازار کاهش خواهد داد که خودروسازان، مرتبا محصولات خود را عرضه نمایند. در شرایط فعلی که خودروسازان به دلایل مختلف، محصولات خود را به صورت قطره چکانی عرضه می کنند، این روش قیمت گذاری، به کاهش قیمت منجر نخواهد شد.

عرضه قطره چکانی عامل افزایش قیمت خودرو در بازار

کما اینکه شواهد نیز نشان می دهد پس از موافقت دولت با عرضه محصولات خودروسازان با این روش جدید، قیمت بازار محصولات نه تنها کاهش نیافته است، بلکه در بعضی خودروها روند افزایشی گذشته را ادامه داده است.

به عنوان نمونه قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ پس از موافقت دولت با فرمول قیمت گذاری جدید، طی روزهای اخیر با افزایش ۸۰۰ هزار تومانی همراه شد. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با افزایش قیمت یک میلیون تومانی در بازار با قیمت ۷۲ میلیون تومان معامله شده است. در مورد پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل V8 نیز باید به افزایش ۸۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو اشاره کرد که هم اکنون ۷۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. رانا نیز افزایش قیمت ۲ میلیون تومانی را به ثبت رساند و با قیمت ۶۱ میلیون تومان در بازار عرضه می شود.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.