۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۷۴۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

کشورهای عربستان و امارات در آخرین همکاری خود، خبر از راه‌اندازی یک رمزارز مشترک فرامرزی دادند که قرار است در تبادلات مالی میان بانک های دو کشور، مورد استفاده قرار بگیرد. کنار گذاشتن شبکه پرداخت سوئیفت و حذف سیستم بانکداری واسطه ای، از اهداف این اقدام شمرده می شود که در نهایت کاهش قابل توجه هزینه مبادلات را در پی خواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد ظهور ارزهای دیجیتال و مزیت به کارگیری آن ها در پرداخت های فرامرزی نسبت به شیوه های پرداخت قدیمی، در سالیان اخیر مورد توجه بانکداران و مقامات پولی کشورهای مختلف قرار گرفته است.

عربستان و امارات رمزارز مشترک راه‌اندازی می‌کنند

در یکی از آخرین موارد دولت های عربستان سعودی و امارات متحده عربی شنبه هفته جاری اعلام کردند که یک رمزارز فرامرزی جدیدی را راه‌اندازی کرده‌اند. طبق گفته مقامات این کشورها، این یکی از هفت پروژه همکاری شورای مشترک دو کشور است که در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و نظامی در حال انجام است.

بر این اساس، رمزارز مشترک عربستان و امارات به طور آزمایشی طی یک نشستی راه اندازی شد. در بیانیه اعلامی این دو کشور آمده است: ارز دیجیتال فرامرزی به طور موکد برای بانک ها در یک فاز آزمایشی و با هدف درک بهتر پیامدهای فناوری بلاک‌چین و تسهیل پرداخت های فرامرزی انجام می شود.

بانک های مرکزی جهان به دنبال راه اندازی ارز دیجیتال ملی

در طول ماه های اخیر اخبار متعددی درخصوص اقبال بانک های مرکزی کشورهای جهان به راه اندازی ارزهای دیجیتال ملی مطرح شده است.

با اینحال درخصوص رمزارز مشترک عربستان و امارات هنوز مشخص نیست که آیا ارز دیجیتال بانک مرکزی[۱] (CBDC) یا همان ارز دیجیتال ملی خواهد بود یا به نحو دیگری عملیاتی خواهد شد.

کشور سنگاپور یکی دیگر از کشورهایی است که در حال تحقیق گسترده در مورد ارز دیجیتال ملی است. در حال حاضر مقام پولی سنگاپور به همراه مقام خدمات مالی دبی، عضو شبکه جهانی نوآوری مالی[۲] (GFIN) هستند که به عنوان یک محیط‌تستی[۳] جهانی برای نوآوری مالی و راهکارهای آزمایشی فرامرزی طراحی شده است.

دو هدف اصلی از راه اندازی رمزارز مشترک عربستان و امارات

بیانیه عربستان و امارات به یک تک رمزارز اشاره کرده است. دو هدف عمده برای راه اندازی رمزارز مشترک میان عربستان و امارات قابل تصور است.

اول اینکه ایجاد پول دیجیتال برای استفاده از سیستم پرداخت بین المللی جایگزین سوئیفت است؛ اما ضرورتا مختص به استفاده یک ارز ویژه جایگزین سیستم پرداخت فوق نیست.

دوم اینکه این نوع ارزها برای صرفه جویی در هزینه های ارز خارجی با استفاده یک تک ارز دیجیتال واسط است که معمولا برای جفت ارزهای مختلف استفاده می شود.

کاهش هزینه های تبادلات بین المللی با روش های جدید

در حال حاضر بانک ها برای تبادلات ارزی بین المللی معمولا به یک بانک ارزی خارجی نیاز دارند که با بانک طرف تجارت تراز است. این مسئله بانک ها را مجبور کرده است تعداد زیادی حساب بانک ارزی خارجی داشته باشند که عملیات بانکی را هزینه‌بر می کند. از سوی دیگر، آن ها در تبادلات خود از بانک های واسط ثالث که ارزهای خارجی را در بانک طرف قرارداد نگه داری می کند، استفاده می کنند. این رویه نیز به نوبه خود بر هزینه تبادلات می افزاید.

رمزارز جایگزین برای نگه داری تنها یک ارز دیجیتال و نه چند ارز خارجی است که در نهایت به کاهش هزینه تبادلات می انجامد. به طور کلی استفاده از ارزهای دیجیتال در مبادلات بین المللی، به مراتب ارزان تر روش فعلی مبادلات است.

راهکارهای برجسته کنونی که از فناوری بلاک‌چین استفاده می کنند، شبکه پرداخت ریپل و استلار و ارزهای مرتبط به آن ها یعنی XRP و Lumens هستند. هم اکنون ریپل یکی از شرکت های بزرگ پرداخت فعال در امارات متحده عربی است.

پینوشت:

[۱] Central Bank Digital Currency

[۲] Global Financial Innovation Network

[۳] sandbox

منبع: لجر اینسایتس yon.ir/IfrKw

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.