۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۳۶۰ ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

نیجریه یکی از پرجمعیت ترین کشورهای قاره آفریقا است. از زمان افزایش درآمدهای نفتی در این کشور، دولت نیجریه حمایت از بخش کشاورزی را رها کرد و اکنون در تأمین نیازهای غذایی اساسی به واردات وابسته است. طبق اعلام انجمن کشاورزان گندم کار نیجریه، این کشور سالانه بیش از ۴.۲ میلیون تن گندم وارد می کند که این موضوع با توجه به وضعیت مناسب تولید در نیجریه غیرقابل قبول است.

به گزارش مسیر اقتصاد نیجریه پرجمعیت ترین کشور قاره آفریقا با جمعیت حدود ۱۹۵ میلیون نفری محسوب می شود که اقتصادی مبتنی بر نفت دارد.

بخش کشاورزی نیجریه در دهه ۶۰ میلیادی و قبل از آغاز وابستگی اقتصاد به نفت، یکی از برترین ها در دنیا بود؛ به طوریکه صادرات محصولات کشاورزی اصلی ترین منبع درآمد خارجی دولت نیجریه بود.

وابستگی به واردات غذای اساسی نتیجه تضعیف کشاورزی در نیجریه

اما پس از وابستگی دولت به درآمدهای نفتی و توسعه میادین نفتی در این کشور، حمایت دولت از کشاورزی متوقف شد و این امر منجر به تضعیف بخش کشاورزی نیجریه شد؛ به نحوی که سهم یکی از تامین کنندگان بزرگ کاکائو از صادرات حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

سهم بخش کشاورزی در اقتصاد نیجریه طی سال های گذشته، به دلیل تعرفه های پائین گمرکی و رواج واردات کاهش پیدا کرده است اما همچنان حدود دو سوم جمعیت این کشور در بخش کشاورزی شاغل هستند.

با اینحال کاهش درآمدهای نفتی طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ منجر به بازنگری جدی این کشور در اولویت های اقتصادی شد؛ به نحوی که دولت جدید نیجریه نگاه جدیدی به درآمد های کشاورزی دارد.

برنج، گندم و شکر عمده ترین محصولات وارداتی نیجریه

برنج، گندم و شکر کلیدی ترین محصولات غذایی مورد نیاز نیجریه طی سال های اخیر بوده است که بخشی از نیاز مردم توسط کشاورزان نیجریه ای تولید و بخش بزرگی از این محصولات وارد می شود؛ به گونه ای که واردات این محصولات حدود ۹۳ درصد از واردات کل محصولات کشاورزی نیجریه را تشکیل می دهد.

در نیجریه حدود ۳۰ میلیون هکتار زمین کشاورزی در حال حاضر وجود دارد اما زمین های تحت کشت می تواند تا ۷۸ میلیون هکتار نیز برسد تا غذای مردم این کشور را تامین کند.

سهم کشاورزان خرده پا در کشاورزی این کشور بیشتر است به نحوی که هر کشاورز به طور متوسط حدود ۴ تا ۵ هکتار زمین کشاورزی در اختیار دارد که این موضوع باعث بروز مشکلات بسیاری نظیر عدم نقدینگی لازم برای سرمایه گذاری توسط کشاورزان در جهت توسعه تولیدات و خرید ماشین آلات کشاورزی شده است.

واردات ۴.۲ میلیون تن گندم در نیجریه با وجود توان داخلی

غذای اساسی مردم نیجریه را برنج و گندم تشکیل می دهد که هر دو محصول طی سال های گذشته به دلیل سیاست های اقتصادی دولت از دیگر کشورها تامین می شود.

میزان تولید گندم در نیجریه طی سال های گذشته کاهش پیدا کرده است؛ به نحوی که کشاورزان نیجریایی در سال جاری حدود ۶۰ هزار تن گندم تولید کردند و انتظار می رود در برنامه های جدید دولت میزان تولید گندم در این کشور افزایش پیدا کند.

سلیم محمد، رئیس انجمن کشاورزان گندم کار نیجریه، دولت این کشور را مقصر عدم تولید گندم طی سال های گذشته می داند. وی در سخنانی گفته است: برنامه های دولت طی سال های گذشته معطوف به حمایت از تولید برنج بوده است. دولت طی سال های گذشته برای واردات ۴.۲ میلیون تن گندم، ارز قابل توجهی اختصاص داده است که این موضوع با توجه به وضعیت مناسب تولید در نیجریه غیرقابل قبول است.

برنامه حمایتی جدید دولت نیجریه برای تولید گندم در این کشور

حال دولت جدید نیجریه قصد دارد به منظور کاهش وابستگی خود به واردات گندم و حمایت از کشاورزان داخلی، سیاست های اقتصادی پیشین را اصلاح کرده و به سمت حمایت از تولید این محصول حرکت کند.

دولت این کشور قصد دارد به منظور تامین امنیت غذایی میزان واردات گندم خود را تا سال ۲۰۲۵ حدود ۶۰ درصد کاهش دهد تا از این طریق بتواند در منابع ارزی نیز صرفه جویی کند.

از جمله برنامه های حمایتی برای رونق تولید گندم در نیجریه افزایش توان مالی کشاورزان برای کاهش هزینه های تولید از طریق تسهیلات کم بهره است، از سوی دیگر دولت با تخصیص یارانه مستقیم برای خرید کود، بذر و ماشین آلات کشاورزی به آنان کمک خواهد کرد.

به عنوان مثال دولت نیجریه طی سال های گذشته حدود ۲۵۰ میلیون دلار یارانه نقدی به حساب ۲۵۰ هزار کشاورز خرده پا واریز کرده است تا آنان را به تولید محصولات کشاورزی ترغیب نماید.

دولت نیجریه قصد دارد به منظور ایجاد انگیزه برای خرید گندم از کشاورزان داخلی، تعرفه های گمرکی را نیز به نحوی تعیین کند که قیمت گندم داخلی کمتر از گندم های وارداتی باشد.

منابع:

وزارت تجارت آمریکا yon.ir/JnK7k

پورشرنگ yon.ir/RP33m

نگاشته yon.ir/aikGH

رویترز yon.ir/DlinN

تریبون آنلاین ای ان جی yon.ir/0WNyb

ایندکس موندی yon.ir/q67V0

نیو تلگراف yon.ir/e3uMV

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.