۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۱۳۲ ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴ دسته: کشاورزی
۰

درپی تحریم های آمریکا، برخی منابع از احتمال قطع همکاری شرکت های بزرگ توزیع کننده محصولات غذایی در سطح جهان همچون کارگیل و بانجی با واردکنندگان ایرانی خبر داده اند. به منظور تداوم تأمین نیازهای اساسی ایران بدون مشکل، لازم است مبادی واردات محصولات غذایی اساسی به طور فعالانه و هوشمندانه انتخاب شوند و در ادامه با انعقاد قرارداد بین شرکت های ایرانی و تولیدکنندگان اصلی محصولات، از وابستگی ایران به شرکت های واسط کاسته شود.

به گزارش مسیر اقتصاد دو شرکت کارگیل و بانجی، بزرگترین شرکت های توزیع محصولات غذایی در جهان به شمار می روند. این شرکت ها همکاری گسترده ای با تولیدکنندگان محصولات غذایی در سطح جهان دارند و به عنوان واسط این محصولات بین تولیدکنندگان و خریداران، از اثرگذاری قابل توجهی در بازار جهانی غذا برخوردارند.

این دو شرکت گرچه شرکت هایی فراملیتی محسوب می شوند، اما در عمل از دستورات و قوانینی که از سوی دولت آمریکا وضع شود پیروی می کنند.

۲ شرکت آمریکایی تأمین کننده غذای کشور

نکته جالب توجه اینجاست که اکنون این دو شرکت آمریکایی، نقشی مهم در تأمین نیازهای وارداتی ایران در بخش محصولات غذایی دارند.

در حال حاضر ایران بخش قابل توجهی از نیاز مصرفی خود به محصولاتی همچون ذرت، سویا، روغن و شکر خود را از طریق واردات تأمین می کند و به دلیل عدم برنامه ریزی این کشور در همکاری با تولیدکنندگان اصلی این محصولات، شرکت های توزیع کننده نقشی مهم در تأمین نیازهای ایران دارند.

تحریم، مانع همکاری شرکت‌های بزرگ توزیع غذا با ایران

بر اساس اعلام دولت آمریکا، بخش هایی همچون غذا، دارو و دیگر موارد مرتبط با حقوق بشر از تحریم های آمریکا علیه ایران مستثنی شده اند. به همین دلیل در حال حاضر در زمینه واردات محصولات غذایی تحریمی علیه ایران وضع نشده است.

اما مسئله مهم اثرگذاری تحریم های آمریکا بر روابط بانکی ایران با دیگر کشورهای جهان است که در عمل به طور غیرمستقیم بر تمامی تعاملات خارجی این کشور اثرگذار خواهد بود.

در همین راستا برخی منابع از احتمال قطع همکاری شرکت های کارگیل، بانجی و دیگر شرکت های بزرگ توزیع کننده محصولات غذایی در سطح جهان، با واردکنندگان ایرانی خبر داده اند. به گفته این منابع شرکت های توزیع کننده محصولات غذایی بیم آن را دارند که در صورت همکاری با شرکت های ایرانی، در آینده نزدیک مشمول جریمه های تحریمی آمریکا شوند.

ایران به دنبال کانال های مالی امن به منظور تداوم روند واردات غذا

یکی از مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص به رویترز گفته است ایران در تلاش است تا به منظور تداوم روند واردات محصولات غذایی، کانال های مالی امنی برای تبادلات مالی این مهم فراهم نماید.

این درحالیست که مقامات اروپایی ماه ها قبل قول راه اندازی سازوکار مالی ویژه به منظور تجارت شرکت های اروپایی با ایران را داده بودند، اما در عمل این سازوکار هیچگاه عملی نشده است.

یک منبع آگاه اروپایی نیز در این خصوص گفته است: امکان انجام پرداخت‌ها با سازوکارهای فعلی وجود ندارد و هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی قادر به انجام تجارت با ایران نیستند.

ضرورت هدفمندسازی مبادی وارداتی محصولات اساسی کشاورزی

ایران در طول سال های اخیر بخش قابل توجهی از نیاز مصرفی به محصولات غذایی را از طریق واردات تأمین کرده است؛ که عمده آن از طریق برخی شرکت های دولتی همچون شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی تأمین می شود.

با اینحال این کشور هیچ برنامه ای به منظور شکل دهی به روابط تجاری با کشورهای تولیدکننده این محصولات نداشته و در عمل تنها با شرکت های واسطه بین المللی همکاری نموده است.

درحالیکه لازم است مبادی وارداتی محصولات غذایی اساسی ایران به طور فعالانه انتخاب شوند و در ادامه با انعقاد قرارداد بین شرکت های ایرانی و تولیدکنندگان اصلی محصولات، از وابستگی ایران به شرکت های واسط کاسته شود.

منبع: رویترز yon.ir/cvweS

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.