۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۲۵۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵ دسته: انرژی
۰

به گفته سعید قاضی پور کارشناس حوزه نفت و انرژی، راهکار دولت برای توسعه ظرفیت پالایشگاهی کشور جذب فاینانس خارجی بوده است؛ اما این روش موفقیتی نداشته است. در حال حاضر افزایش ظرفیت پالایشی یک ضرورت برای اقتصاد ایران است و لازم است شرایط برای جذب سرمایه های مردمی در این زمینه فراهم گردد. در این راستا، «اهرم سازی منابع دولتی» برای جذب سرمایه‌های داخلی و مردمی، روشی است که می‌تواند هزینه کمتر برای دولت و جذب تامین مالی سریع ‌تری برای بخش خصوصی داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد سعید قاضی پور کارشناس حوزه نفت و انرژی بحث تامین مالی را مهمترین مشکل در مسیر احداث پالایشگاه ها دانست و گفت: با توسل به سرمایه های مردمی می توان از التهاب بازارهای کاذب سرمایه کاست و به تعداد پالایشگاه ها افزود.

وی در ادامه با اشاره به تجربه متفاوت کشور در برخورد با طرح های پالایشگاهی گفت: با توجه به اینکه سه مجتمع آناهیتا، بهمن گنو و ستاره خلیج فارس تاریخ طراحی و شروع به ساخت تقریبا یکسانی در حوالی سال ۱۳۸۵ دارند، قرار بوده است به کمک فاینانس خارجی به بهره برداری برسند اما فقط ستاره خلیج فارس در دو فاز شروع به کار کرد.

تامین مالی مردمی پتروپالایشگاه‌ها با استفاده اهرمی از منابع دولت

قاضی پور با تاکید بر عدم توفیق استفاده از فاینانس خارجی در ساخت مجتمع های پالایشی گفت: در مورد پتروپالایشگاه‌های آناهیتا و بهمن‌گنو، پس از عدم توفیق جذب فاینانس خارجی، دولت هیچ ورودی نداشته و بخش خصوصی نیز نتوانسته است بر مشکلات تامین مالی این مجتمع‌ها فائق آید و در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نزدیک به ۷۵ درصد تامین مالی را دولت از منابع خودش یا صندوق توسعه ملی در اختیار شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس قرار داده است.

این کارشناس نفت و انرژی خاطرنشان کرد: در هیچ‌کدام از طرح های پتروپالایشگاهی که نام بردم از حمایت دولت یا «اهرم سازی منابع دولتی» برای جذب سرمایه‌های داخلی و مردمی استفاده نشده است؛ روشی که می‌تواند هزینه کمتر برای دولت و جذب تامین مالی سریع ‌تری برای بخش خصوصی داشته باشد.

قاضی پور ادامه داد: توسعه ظرفیت پالایشی کشور به اندازه کل نفت و میعانات گازی تولید شده در کشور، بیش از آنکه نیازمند حمایت‌های دولت از ابعاد فنی و مهندسی باشد، نیازمند تسهیل‌گری و تنظیم‌گری دولت در بُعد تامین مالی داخلی است.

وی اظهار داشت: تامین مالی داخلی برای افزایش ۲ میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایش نفت کشور، نیازمند حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه است که با توجه به میزان نقدینگی کشور به راحتی قابل جمع‌آوری است. کافی است مردم و بخش خصوصی نسبت به دریافت سود قطعی مشارکت در پروژه‌های مذکور مطمئن باشند. خاطر نشان می‌شود که با توجه به نقدینگی بیش از ۱۶۵۰ هزار میلیارد تومانی موجود در جامعه، رقمی که گفته شد تنها معادل ۱۲ درصد نقدینگی موجود در کشور است.

کوتاهی مجریان قانون در مورد ماده ۴۴ برنامه ششم

کارشناس نفت و انرژی با اشاره به الزام قانونی در توسعه صنعت پالایشی کشور گفت: برای اجرای پیشنهاد پالایش تمام نفت و میعانات گازی تولیدی در کشور، لازم است تنها ۲ میلیون بشکه به ظرفیت پالایش این مواد اضافه شود، در حالی که برنامه ششم توسعه پالایش ۲.۷ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی را تا پایان برنامه مذکور مطالبه کرده است.

در ماده ۴۴ قانون برنامه ششم توسعه آمده است: دولت مكلف است به منظور افزايش ارزش افزوده انرژي و تكميل زنجيره ارزش و كاهش شدت انرژي «مصرف انرژي براي واحد توليد» در طول اجراي قانون برنامه اقداماتی انجام دهد که بند ۲ آورده است: تسهيلات لازم براي ايجاد ظرفيت پالايش مقدار ۲۷۰۰ هزار بشكه در روز نفت خام و ميعانات گازي با ضريب پيچيدگي بالا توسط بخش غيردولتي را به نحوي برنامه ريزي و اجراء كند تا تركيب توليد فرآورده آنها اساساً به محصولات سبكتر و ميان ‌تقطير اختصاص يابد و سهم نفت كوره در الگوی پالايش از ده درصد (%١٠) بيشتر نشود.

توسعه پالایشگاه ها یک ضرورت برای ایران است

قاضی پور در ادامه به گزارش مرکز پژوهش های مجلس با عنوان افزایش ظرفیت پالایشگاه های کشور با استفاده از سرمایه های مردمی اشاره کرد و گفت: در این گزارش، پیشنهادی مبتنی بر «طرح تنفس خوراک در سال اول بهره برداری از پتروپالایشگاه» ارائه شده است که ضمن تحمیل کمترین هزینه‌ برای دولت، ضمانت اجرایی تامین مالی مردمی لازم برای اجرای پروژه‌های مذکور را فراهم می‌آورد.

کارشناس نفت و انرژی در پایان ضمن تاکید بر افزایش ظرفیت پالایش نفت در داخل کشور به عنوان یک ضرورت اقتصادی و امنیتی گفت: وابستگی ایران در فروش نفت به این کشورها در حال حاضر بر کسی پوشیده نیست و اختلاف ۶۰ درصدی ظرفیت تولید نفت در ایران و ظرفیت پالایش آن، به عنوان یک نقطه ضعف برای ایران محسوب می‌شود که مطمئنا انگیزه کشور امریکا برای تحریم گاه ‌به‌ گاه کشور را نیز بیشتر می‌کند.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.