۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۵۵۵۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: مسکن
۰

محمد منان رییسی مدیر مرکز مطالعات معماری و شهرسازی اسلامی در برنامه تلویزیونی عیار، کارنامه دولت‌های مختلف در ساخت خانه را مناسب ندانست و افزود: شهرسازی متراکم، سیاست نادرستی است که موجب صحنه‌گردانی بانک‌ها با ۲ میلیون خانه خالی شده است. مالیات از خانه‌های خالی و لوکس به درستی اجرا نمی‌شود و فقط ۱۵ درصد نهضت ملی مسکن ویلایی است.

به گزارش مسیر اقتصاد سرپرست دفتر اقتصاد مسکن در اظهاراتی با اعلام اینکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف ساخت قرار دارد، گفته است هر جایی که امکان تامین زمین وجود داشته باشد خانه یک طبقه حیاط دار احداث می‌شود. در این راستا برنامه تلویزیونی عیار سه شنبه ۱۶ خرداد در قسمت پرونده ویژه به «تامین مسکن محرومان و حساب ۱۰۰ امام» اختصاص داشت. محمد منان رییسی مدیر مرکز مطالعات معماری و شهرسازی اسلامی یکی از مهمانان این برنامه بود.

کارنامه دولت‌های مختلف در ساخت خانه مناسب نیست

در ابتدای برنامه منان رییسی مدیر مرکز مطالعات معماری و شهرسازی اسلامی گفت: حساب ۱۰۰ امام به دغدغه ایشان درباره مسکن به خصوص برای محرومان بر می‌گردد و نخستین پیام اقتصادی امام بعد از انقلاب یعنی دو ماه بعد از پیروزی نهضت به شمار می‌رود. این پیام، مقدمه و فلسفه تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: به کارنامه مجموعه دولت‌های بعد از انقلاب در حوزه ساخت خانه نمره مناسبی نمی‌دهم و راهبردی که در مجموع پیش گرفته شده، با فلسفه ساخت مسکن در انقلاب اسلامی مطابقت ندارد. امام راحل فرموده‌اند همه باید مسکن داشته باشند و زمین باید در اختیار همه قرار بگیرد و همگان از این نعمت الهی برخوردار شوند؛ ایشان عقیده داشتند معماری و ساخت خانه بخشی از تمدن است که باید با مبانی و فلسفه اصلی خود در تناسب باشد.

بانک‌ها ۲ میلیون خانه خالی در اختیار دارند

منان رییسی اضافه کرد: شهرسازی متراکم و آنچه در کلانشهرها می‌بینیم، ورود بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و صحنه‌گردانی بانک‌ها در حوزه مسکن، روز به روز محرومان را فقیرتر و سرمایه‌داران را ثروتمندتر می‌کند. این مسئله موجب اختلاف طبقاتی بالا میان بالاشهر و پایین شهر شده است؛ زیرا سیاست‌های اشتباه در حوزه مسکن و شهرسازی تداوم داشته‌اند. برنامه‌ای که در این دولت و دولت‌های قبلی برای ساخت خانه دنبال می‌شود، مردمی محور نیست و تنها به نفع بانک‌ها و بنگاه‌های بزرگ می‌شود.

مدیر مرکز مطالعات معماری و شهرسازی اسلامی افزود: میلیون‌ها خانه خالی در کشور وجود دارد که ۲ میلیون واحد، متعلق به بانک‌هاست و دلیل این امر، سیاست‌های اشتباه مسکن و شهرسازی است. شورای عالی شهرسازی، سیاست‌گذار اصلی حوزه مسکن در ایران است و سیاست‌های اشتباه این شورا موجب شده است مردم از شهرهای بزرگ بیرون رانده شوند.

تراکم بالای جمعیت در تهران از تصادفات رانندگی بیشتر کشته می‌دهد

وی بیان داشت: سالانه دو برابر میزان تصادفات در ایران، مردم جان خود را به خاطر آلودگی هوا و تراکم بالای جمعیتی در تهران از دست می‌دهند. در حالیکه شورای عالی شهرسازی می‌تواند موانع توسعه شهری را بردارد و زمین را برای این منظور آزاد کند. تداوم سیاست‌های قبل از انقلاب توسط شورای عالی شهرسازی، عامل اصلی این مشکلات است. هنوز در حال اجرای سیاست‌های ۸۰ سال قبل در حوزه شهرسازی هستیم در حالیکه خود غربی‌ها هم از این سیاست‌ها عبور کرده‌اند.

منان رییسی گفت: قیمت زمین نسبت به دلار و طلا چندین برابر افزایش یافته است و دلیل این امر، کمربندی است که دور تهران و دیگر شهرها بسته‌اند و اجازه توسعه شهری نمی‌دهند. هر وقت خواسته‌اند عرضه را زیادتر کنند، تراکم فروخته‌اند، رانتی که در اختیار سرمایه‌داران قرار می‌گیرد و نشانه آن، ۲ میلیون خانه خالی است که در دست بانک‌هاست.

مالیات از خانه‌های خالی و لوکس به درستی اجرا نمی‌شود

مدیر مرکز مطالعات معماری و شهرسازی اسلامی اظهار داشت: مالیات از خانه‌های خالی و لوکس هم به درستی اجرا نمی‌شود در حالیکه در غرب، مالیات سنگینی بابت این املاک اخذ می‌شود. اگر بخواهیم مسکن در اختیار محرومان قرار بگیرد باید مالیات بر خانه‌های خالی به درستی اجرایی شود و گلوگاه شورای عالی شهرسازی هم آزاد و توسعه شهری بر مبنای ساخت خانه ویلایی یا دو طبقه انجام شود.

وی تاکید داشت: رهبری فرموده‌اند در حوزه مسکن، زمین، مصالح، طراحی و ساخت برای خودمان است؛ این راهبرد یعنی شورای عالی شهرسازی باید شهرها را توسعه دهد و در طراحی و اجرا هم از ساخت این قوطی کبریت‌ها به نام آپارتمان پرهیز کنیم.

فقط ۱۵ درصد نهضت ملی مسکن ویلایی است

منان رییسی افزود: مسکن ویلایی نهضت ملی مسکن فقط برای ۱۵ درصد متقاضیان است و برای ۸۵ درصد دیگر، همان الگوی اشتباه سابق یعنی آپارتمان‌سازی اجرایی می‌شود. این نوع از ساخت برای مردم ۳۰ درصد گران‌تر در می‌آید. همچنین پست‌های مدیریت شهری باید بر اساس تخصص توزیع شود، انتخاب مسئولان بر اساس روابط سیاسی، خلاف توصیه‌های اکید ائمه اطهار و دین اسلام است.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.