۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۱۵۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ دسته: انرژی
۰

در حالی که در مرحله اول عرضه نفت در بورس تنها ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام به فروش رفته بود، با اصلاحات انجام شده در همین مدت کوتاه و پس از دو هفته، ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام در مرحله دوم به بخش خصوصی فروخته شد که نسبت به دور اول ۲.۵ برابر شده است. به این ترتیب می توان گفت که با ادامه این روند و تکمیل و تقویت بورس نفت، تحریم ها بی اثر خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از ظهر امروز ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی ایران عرضه شد که پس از رقابت خریداران، تمامی نفت عرضه شده با قیمت هر بشکه ۶۴,۹۷ دلار به فروش رفت.

بر اساس اعلام بورس انرژی ایران، رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران بود که کل حجم عرضه با ارزشی قریب به ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال معامله شد.

یک میلیون بشکه نفت خام طی دو مرحله به فروش رسید

خریداران این محموله با ارائه سفارش‎های خرید خود از طریق شرکت‌های کارگزاری عضو بورس انرژی ایران اقدام به ثبت سفارش در سامانه معاملاتی بورس کردند.

بر این اساس، حجم تقاضا برای خرید دومین محموله نفت خام سبک عرضه شده در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به میزان ۷۰۰ هزار بشکه بود که در نهایت خریداران با سه سفارش خرید ۲۴۵ هزار بشکه‌ای، ۲۴۵ هزار بشکه ای و ۲۱۰ هزار بشکه‌ای، موفق به خرید دومین محموله صادراتی نفت خام سبک ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران شدند.

در مرحله اول عرضه نیز ۸ محموله ۳۵ هزار بشکه ای در مجموع ۲۸۰ هزار بشکه به فروش رفته بود.

روش و مزایای فروش نفت در بورس

عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران در راستای تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روش‎های فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام در دستور کار قرار گرفت.

فروش نفت در بورس انرژی به صورت ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی است که تسویه بخش ریالی (براساس نرخ تسعیر سنا) به‌صورت نقدی قبل از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به صورت اعتباری، با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شرکت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله صورت می‌گیرد.

متقاضیان خرید برای شرکت در معامله، باید ۱۰ درصد ارزش سفارش را به صورت ریالی به میزان پیش‌پرداخت پیش از عرضه به حساب اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز کنند که در صورت انجام معامله بخشی از ۲۰ درصد ریالی محسوب خواهد شد.

به گفته دکتر سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی ایران، از مزایای انجام این معاملات می‌توان به کاهش ریسک نکول تعهدات طرفین معامله با استفاده از خدمات اتاق پایاپای، کاهش هزینه‎های معاملاتی برای مشتریان در مقایسه با هزینه‌های قراردادی معامله در خارج از بورس، شفافیت در قیمت قراردادها و برخورداری از چارچوب مقرراتی جامع در حوزه معاملات و تسویه معاملات اشاره کرد.

«فروپاشی تحریم» با فروش ۲.۵ برابری نفت در گام دوم بورس

گفتنی است مطابق با اطلاعیه منتشر شده شرکت ملی نفت ایران در هفته گذشته، قیمت مبنا برای عرضه نفت خام ۷۱.۵۹ دلار به ازای هر بشکه بود که در نهایت در قیمت ۶۴,۹۷ دلار به فروش رسید.

دلیل کاهش ۶.۶۲ دلاری قیمت نسبت به قیمت مبنای شرکت ملی نفت، روند نزولی قیمت جهانی نفت در روز های اخیر به حدود ۶۸ دلار بود؛ در واقع تنها کمتر از ۳ دلار تخفیف این عرضه به خریداران بوده است.

کاهش قیمت اولیه نسبت به عرضه اول و همچنین افزایش بازه زمانی بازپرداخت از ۵۰ به ۶۰ روز، موجب شد تا فروش نفت در مرحله دوم بیش از ۲ برابر مرحله اول باشد.

در حالی که در مرحله اول تنها ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام به فروش رفته بود، با اصلاحات انجام شده در همین مدت کوتاه، ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام در مرحله دوم به فروش رفت که نسبت به دور اول ۲.۵ برابر شده است.

تکمیل و تقویت بورس نفت راه بی اثر کردن تحریم

با توجه به اینکه حجم اولیه یک میلیون بشکه ای نفت خام که قرار بود به صورت آزمایشی عرضه گردد، با موفقیت به فروش رسید، لذا ضروری است جهت بی اثر کردن تحریم های فروش نفت ایران و در فرصت کوتاهی که در سایه معافیت های اعطا شده به کشور های وارد کننده نفت ایران ایجاد شده است، عرضه نفت در مراحل بعدی با سرعت و حجم بیشتری انجام شود.

افزایش سهم نفت عرضه شده در بورس انرژی و منظم بودن عرضه در مقاطع هفتگی و حتی روزانه، پیش زمینه فروش بخشی از ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز به کمک بخش خصوصی خواهد بود. علاوه بر این باید شرایط فروش تماما ریالی نفت نیز مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.