۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۶۹۴۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: امیررضا راد
۰

قیمت نفت خام طی هفته‌های گذشته متأثر از عواملی مانند کاهش ذخایر نفت در آمریکا و تنش‌ها در دریای سرخ افزایش یافته است. تعدادی از کارشناسان عقیده دارند که تغییرات فصلی در تقاضا، همراه با کاهش نرخ بهره پیش‌بینی شده فدرال رزرو آمریکا، قیمت نفت را در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد قیمت جهانی نفت در هفته گذشته شکل صعودی به خود گرفته، به نحوی که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI[۱]) با ۴.۷ درصد افزایش به ۷۶.۸۴ دلار در هر بشکه رسیده است. در طرف مقابل، نفت برنت (Brent) با ۴.۲۹ درصد افزایش به ۸۲.۰۸ دلار در هر بشکه افزایش یافته است.

کاهش موجودی ذخایر نفت آمریکا و تنش‌های سیاسی؛ دو عامل مهم در افزایش قیمت نفت

کاهش بیش از حد انتظار موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده آمریکا و بروز تنش‌ها در جنوب غرب آسیا منجر به افزایش قیمت جهانی نفت خام شده است. در عین حال، انتشار داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA[۲]) نشان داد که ذخایر نفت خام ایالات متحده آمریکا در هفته گذشته ۹.۲ میلیون بشکه کاهش یافت که علت اصلی آن کاهش واردات نفت خام آمریکا و اختلال در عبور و مرور نفتکش‌های آمریکایی از مبدأ دریای سرخ عنوان شده است.

یک تحلیل‌گر ارشد بازار انرژی در Scope Markets اخیرا به رویترز گفت :«می‌توان پیش‌بینی کرد که بازارهای انرژی در جهان روند رو به رشدی را طی خواهند کرد و دلیل اصلی آن، اختلال در زنجیره تولید تا مصرف انرژی در جهان خواهد بود.» در عین حال، مؤسسه پژوهشی HSBC پیش‌بینی کرد که ظرفیت تولید مازاد اعضای اوپک پلاس برای کاهش ریسک‌های اقتصادی ناشی از افزایش قیمت نفت در جهان کافی است و در میان مدت و با عرضه نفت به بازارهای جهانی، قیمت هر بشکه نفت در محدوده ۷۵ الی ۸۵ دلار تثبیت خواهد شد.

تحلیلگران این مؤسسه پژوهشی در ادامه عنوان کرده‌اند که ظرفیت تولید مازاد اوپک پلاس در پایان سال ۲۰۲۴ به ۴.۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۰۰ هزار بشکه افزایش داشته است که برای تأمین تقاضا و عرضه به بازارهای جهانی کافی است.

اهمیت بررسی تنش‌های سیاسی و اقتصادی بر بازارهای جهانی نفت

علاوه بر این، مؤسسه پژوهشی HSBC به این موضوع اشاره کرده است که راهبرد اوپک پلاس برای تأثیرگذاری بر قیمت‌ها از طریق کاهش منظم تولید، به تدریج توسط ایالات متحده آمریکا با عرضه نفت خام بی‌اثر می‌شود. انتظار می‌رود تولید نفت خام آمریکا که در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ به بالاترین میزان خود ( ۱۳.۲ میلیون بشکه در روز) رسید، در سال ۲۰۲۴ روند صعودی خود را ادامه دهد.

در عین حال، کارشناسان استاندارد چارترد[۳] بر موضع قبلی خود در مورد ابعاد و الزامات تأثیر تنش‌های سیاسی و اقتصادی بر بازارهای جهانی نفت تأکید دارند. براساس گزارشات این مرکز، طی هفته‌های گذشته به دلیل افزایش ریسک ناشی از حمل و نقل دریایی در جهان، شرکت‌های بیمه‌گر با افزایش نرخ‌های ارائه خدمات خود، در تلاش برای پوشش ریسک‌های تجاری خود هستند.

روند نزولی قیمت نفت خام با افزایش تدریجی تقاضا متوقف خواهد شد

کارشناسان استاندارد چارترد معتقدند که مهم‌ترین دلیل افت بازارهای جهانی نفت خام، کاهش تقاضا به دلیل تغییرات فصلی است. همچنین، آن‌ها اعتقاد دارند که معامله‌گران بازار جهانی نفت نسبت به مازاد عرضه اوپک پلاس در ژانویه واکنش منفی نشان دادند اما این واکنش نمی‌تواند زمینه‌ساز کاهش قیمت نفت خام باشد. با این حال، کارشناسان این مرکز پیش‌بینی می‌کنند که روند نزولی قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ با افزایش تدریجی تقاضا و کاهش ریسک‌های سیستماتیک متوقف خواهد شد.

استاندارد چارترد پیش‌بینی کرده است که در سال جاری، تقاضا برای نفت خام افزایش خواهد یافت و همین مورد می‌تواند یکی از عوامل مهم در رشد قیمت جهانی نفت باشد. در همین حال، کارشناسان این مرکز پیش‌بینی کرده‌اند که میزان ذخایر نفت خام در جهان با توجه به افزایش عرضه نفت خام آمریکا جهت کنترل قیمت‌ها، کاهش خواهد یافت که این موضوع هم می‌‎تواند افزایش قیمت نفت خام را به همراه داشته باشد.

علاوه بر عوامل فوق، کاهش نرخ بهره آتی (Future) توسط بانک فدرال رزرو آمریکا نیز احتمالا موجب تحریک سمت تقاضا در بازار جهانی نفت خام می‌شود. در این بین، مؤسسه استن چارت[۴] پیش‌بینی می‌کند که افزایش فصلی تقاضا و کاهش موجودی ذخایر نفت آمریکا منجر به افزایش قیمت نفت خواهد شد.

پی‌نوشت:

[۱]  West Texas Intermediate

[۲]  Energy Information Administration

[۳]  Standard Chartered

[۴] Stan Chart

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.