۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۱۳۷ ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

در آستانه نزدیک شدن به زمان اجرایی شدن تحریم های نفتی آمریکا، تعدادی از کشورهای واردکننده نفت از ایران از جمله کره جنوبی، میزان واردات خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند. در این زمینه لازم است ایران نیز با افزایش تعرفه واردات کالاهای مصرفی از این کشورها، اقدام علیه منافع خود را با افزایش هزینه های اقتصادی آن ها پاسخ دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا در اوایل اردیبهشت ماه به طور یکجانبه از توافق هسته ای با ایران کنار رفت و اعلام کرد تحریم های مالی علیه ایران را بار دیگر عملیاتی خواهد کرد. یکی از مهم ترین اقدامات آمریکا در این زمینه تحریم فروش نفت ایران بوده است.

برای تحقق این هدف آمریکا ۶ ماه به کشورهای واردکننده نفت ایران مهلت داد تا میزان واردات خود را به صفر برسانند.

در طول سال های اخیر بزرگترین واردکنندگان نفت از ایران کشورهای چین، هند، ترکیه، ژاپن و کره جنوبی در آسیا به همراه کشورهای ایتالیا، فرانسه و یونان در قاره اروپا بوده اند.

برخی از این کشورها تا به حال در برابر تهدیدهای آمریکا ایستادگی کردند و همچنان به روند واردات نفت از ایران ادامه داده اند؛ اما برخی از آن ها با سرعتی حیرت آور و پیش از زمان تعیین شده اقدام به کاهش واردات نفت از ایران کرده اند.

اقدام علیه منافع ایران باید هزینه اقتصادی داشته باشد

رویکرد دولت آمریکا در قبال کشورهایی که از ایران نفت وارد می کنند بر این اصل بنا شده است که هزینه تعامل اقتصادی و تجاری آن ها با ایران را افزایش دهد و از این طریق بر تصمیمات آن ها اثر بگذارد. بنابراین لازم است ایران نیز به اقدامی متقابل اهتمام ورزد و به دیگر کشورها اعلام کند کاهش واردات نفت از ایران برای آن ها هزینه اقتصادی بیشتری درپی خواهد داشت.

به طور قطع اقدامات متقابل ایران بر تعیین راهبردهای تجاری و اقتصادی کشورهای دیگر اثرگذاری فراوانی دارد. بنابراین چنانچه ایران متناسب با اقدام کشورها علیه منافع خود، در سیاست خارجی و روابط اقتصادی خود تجدید نظر کند، به دیگر کشورها نشان می دهد اقدام علیه منافع ایران مستلزم متحمل شدن هزینه های اقتصادی خواهد بود.

ضرورت افزایش تعرفه واردات کالاهای مصرفی از کره جنوبی

کشور کره جنوبی یکی از اصلی ترین مقاصد صادراتی نفت و میعانات گازی ایران در طول سال های اخیر بوده است. با اینحال بعد از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای با ایران، کره جنوبی اولین کشوری بود پیش از موعد مقرر از سوی آمریکا، دست کم ۸۵ درصد واردات نفت و میعانات گازی خود از ایران را متوقف کرد.[۱]

این درحالیست که اکنون کالاهای کره ای همچون لوازم خانگی های سامسونگ و ال جی و خودروهای هیوندای، کیا و سانگ یانگ به وفور در بازارهای ایرانی یافت می شود و هرساله شرکت های کره ای سود قابل توجهی از بازار ایران بدست می آورند.

در این زمینه لازم است ایران برای پاسخ متقابل، تعرفه واردات کالاهای مصرفی از کشور کره جنوبی را حداقل به میزان ۲۰ درصد افزایش دهد.

بر اساس عرف دیپلماتیک حاکم بر روابط بین الملل، اگر کشوری برای یک هدف اهمیت قائل است برای تحقق آن تلاش می کند و از ابزارهای خود در آن راستا استفاده می کند. بنابراین اگر کاهش واردات نفت کشورها برای دولت ایران اهمیت دارد، این اهمیت باید در عملکردهای دولت نمایان باشد.

در غیر اینصورت اگر ایران اقدام خاصی برای اثرگذاری بر برنامه های کشورها انجام ندهد و تنها به محکوم کردن زبانی اقدامات آن ها بسنده شود، حرکت علیه منافع ایران یک اقدام بی خطر از سوی کشورهای جهان شناخته خواهد شد که می تواند در تصمیم گیری های آتی آن ها اثرگذار باشد.

محدود شدن واردات کالاهای مصرفی ضرری برای ایران ندارد

لازم به ذکر است چنانچه واردات کالاهای مصرفی از کره جنوبی و دیگر کشورهایی که واردات نفت خود از ایران را کاهش می دهند، محدود شود، ایران متضرر نخواهد شد. در مقابل در شرایط کنونی که تقاضای ارز در ایران بالاست، محدود شدن واردات کالاهای مصرفی در زمینه مدیریت بازار ارز نیز اثرگذاری مثبتی خواهد داشت.

اما این اقدام این پیام را به کشورهای جهان می‌دهد که چنانچه بخواهند در زمینه‌های سیاسی برای جمهوری اسلامی مشکل آفرینی کنند، باید بهای آن را بپردازند. رویکرد فعال در زمینه روابط خارجی خصوصا در شرایط کنونی نیازی است که دیپلماسی اقتصادی کشور بسیار به آن احتیاج دارد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری رویترز؛ yon.ir/ff0WZ

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.