۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۸۳۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: مرتضی قربانی
۰

کشوری مانند چین به دلیل مصرف بالای فراورده های نفتی در دهه های اخیر برای ایجاد صرفه مقیاس در صنعت نفت، به ساخت واحدهای پتروپالایشگاه روی آورده است. ساخت پتروپالایشگاه به منزله توسعه همزمان و یکنواخت صنعت پالایش و پتروشیمی است که مزیت های متعددی برای کشورها به همراه دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت های سرمایه گذاری در حوزه نفت باتوجه به رغبت کشور چین به توسعه صنایع پالایشگاهی خود قراردادهای کلان با مقامات این کشور امضا کرده اند که مورد اخیر آن شرکت آرامکو عربستان است که قراردادی به ارزش ۴۴ میلیارد دلار در این حوزه منعقد نموده است.

یک پتروپالایشگاه از ادغام جریان های مواد و انرژی بین پتروشیمی و پالایشگاه های نزدیک هم به وجود می آید. البته می توان با احداث یک پتروشیمی در کنار یک پالایشگاه یک واحد پتروپالایشگاه ایجاد کرد. هر چند که واحدهای پتروپالایشی که از ابتدای کار بطور ادغام شده طراحی می شوند، حاشیه سود بالاتری دارند.

اصلاح ساختار اقتصادی در چین به منظور توسعه بهتر پتروپالایشگاه ها

کشور چین از جمله کشورهایی است که با توجه به صنایع تولیدی خود مصرف بالایی در حوزه فرآورده های نفتی و پتروشیمی دارد. آمار رهگیری تجارت «اس اند پی گلوبال پلاتس» نشان داد با حساب محموله‌های ماه میلادی گذشته، واردات نفت چین از ایران در فاصله ژانویه تا اوت به ۳۰۴.۰۵ میلیون بشکه رسید که ۳۲.۲ درصد بالاتر از مجموع واردات ۲۲۹.۹۹ میلیون بشکه نفت ایران در کل سال ۲۰۱۷ بود.

کشور چین تا سال ۱۹۹۸ دارای وزارت نفت، وزارت صنایع شیمیایی و دفتر صنایع سبک به صورت مجزا بود اما سه نهاد یادشده از سال ۱۹۹۸ با یکدیگر ادغام شده اند تا این کشور بتواند با توسعه مدل پتروپالایش، صنعت پالایش و پتروشیمی خود را به طور یکنواخت توسعه دهد.

 چین در مسیر افزایش ظرفیت فرآوری انرژی از طریق ساخت پتروپالایشگاه

نه تنها تاکید بر ایجاد واحدهای پتروپالایشگاه در دستور کار کشورهای توسعه یافته قرار دارد؛ ایجاد واحدهای پتروشیمی در کنار پالایشگاه های قدیمی و بالعکس نیز از اهداف توسعه ای این کشورهاست. یکی از این نمونه ها در کشور چین پتروپالایشگاه هِپِنگ جیای است.

پتروپالایشگاه هِپِنگ جیای در استان فوجیان چین، در منطقه کوان گانگ شهر گووانگژو قرار دارد. ساحل این شهر دارای موقعیت مناسب برای پهلو گرفتن کشتی هاست و بندر آن قابلیت این را دارد که روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت در آن تخلیه شود. نیمی از این پتروپالایشگاه متعلق به خود شرکت فوجیان، ۲۵ درصد متعلق به اکسون موبیل و ۲۵ درصد متعلق به آرامکوی عربستان است. خوراک آن نیز از نفت خام عربستان تأمین می شود.

پتروپالایشگاه دوشانزی نمونه ای دیگر در این زمینه است. نحوه ایجاد پتروپالایشگاه دوشانزی به این صورت بوده که یک واحد پالایشی جدید به ارزش ۴.۴ میلیارد دلار در کنار یک پتروشیمی موجود تأسیس شده و شروع به کار می کند. خوراک این واحد نیز توسط یک خط لوله نفت خام به طول ۱۲۰۰ کیلومتر از کشور قزاقستان تأمین می شود.

تلاش شرکت سعودی برای سرمایه گذاری در پتروپالایشگاه های چینی

چین که در راه توسعه صنعت پالایشگاهی و ایجاد واحدهای پتروپالایشگاه گام بر می دارد در ادامه راه با استفاده از توان داخلی با جذب سرمایه خارجی پیش می رود. یکی از قراردادهای بزرگی که در روزهای اخیر خبرساز شده است انعقاد پیمان با شرکت نفتی عربستان سعودی است.

شرکت آرامکو روز پنجشنبه توافقنامه ای را برای سرمایه گذاری در یک پروژه پالایشگاه و پتروشیمی در شرق چین امضا کرد که شامل طرح هایی برای سرمایه گذاری در یک پالایشگاه جدید و همکاری در تامین، ذخیره سازی و تجارت نفت خام است که جزئیات آن توسط بخش ژوشان پس از مراسم امضای قرارداد در جنوب شهر شانگ های منتشر شده است.

معاون ارشد کمپانی آرامکو، در حاشیه این رویداد خبر داد که این غول نفتی تا کنون اندازه سهام خود را در این پروژه نهایی نکرده است و هنوز هم نیاز به تکمیل رسیدگی دارد.

عبدالعزیز الجوادیمی، معاون ارامکو در جریان امضای این تفاهم نامه گفت که عربستان آرامکو انتظار دارد ۱۷۰ هزار بشکه در روز از نفت عربستان سعودی به پالایشگاه در ژوشان در عملیات خود راه یابد.

او افزود که اولین تامین کننده نفت خام که از پالایشگاه تامین می شود، در ماه دسامبر یا ژانویه، بسته به زمان شروع پروژه، باید وارد این پالایشگاه شود.

سرمایه گذاری در عرصه ایجاد پتروپالایشگاه

سرمایه گذاری در طرح های بلند مدت اقتصادی با استفاده از توان داخلی، یکی از صرفه های اقتصادی برای دولت هاست. اما برای تحقق این هدف لازم است نهادهای حاکمیتی رغبتی برای تسهیل جذب سرمایه بخش خصوصی در این طرح ها داشته باشند.

این مهم اگر در شرایط خاص اقتصادی مانند عدم توانایی ورود سرمایه یا فاینانس خارجی همراه باشد به بن بست نمی رسد و می توان از راه هایی مانند جذب سرمایه و نقدینگی داخلی در بازارهای سهام و انتشار اوراق قرضه، یک تیر و دو نشان را هدفگیری کرد؛ به طوری که از طرفی نقدینگی سرگردان از سطح اقتصاد جامعه جذب می شود و از طرف دیگر طرح های اقتصادی بلندمدت به ثمر می نشیند.

منبع: رویترز yon.ir/BWLVD

انتهای پیام / نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.