۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۷۴۳ ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵ دسته: تولید
۰

گروه خودروسازی سایپا در سال ۹۶ رشد قابل توجهی در صادرات قطعات خودرو (SKD و CBU) داشته است. با توجه به شرایط کشور و شروع تحریم های صنعت خودرو ضروری است با فراهم کردن سازوکارهایی همچون گواهی صادرات قطعه، ارز مورد نیاز واردات قطعات منفصله تولید خودرو این شرکت از محل صادرات تأمین شود. این اقدام علاوه بر تقویت انگیزه افزایش صادرات به رفع چالش تخصیص ارز به واردات قطعات خودرو منجر می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد محمدرضا سروش مدیرعامل سایپا در حاشیه همایش بیست و دومین سالروز ملی صادرات با بیان اینکه گروه سایپا کارنامه موفقی در صادرات داشته است، تصریح کرد: خوشبختانه سال گذشته با تمام مشکلات موجود گروه خودروسازی سایپا توانست در حوزه صادرات قطعات خودرو به صورت SKD رشد ۲.۵ برابری نسبت به مدت مشابه را تجربه کند و در حوزه صادرات قطعات CBU هم رشد چشمگیری داشته است.

وی افزود: همچنین در شش ماه نخست سال‌جاری مجموع صادرات گروه سایپا به نسبت مدت مشابه با رشد ۵۰ درصدی همراه بوده است.[۱]

صنعت خودرو کشور دو ماه است که با تحریم ها دست و پنجه نرم می کند. تحریم های صنعت خودرو که تحریم قطعات و مواد اولیه است، از نیمه مرداد ماه اجرایی شده است. لذا بایستی برنامه ریزی مشخصی به منظور مقابله با تحریم های جدید انجام داد. بدین منظور ضروری است، اقداماتی در راستای بهبود داخلی سازی در صنعت خودرو انجام داد.

تأمین قطعات خط تیراژ خودروسازان و افزایش صادرات در این بخش موجب می شود تا بتوان با تحریم های صنعت خودرو مقابله نمود.

تأمین ارز مورد نیاز واردات قطعات سایپا از محل صادرات

اتصال واردات قطعات خودرو به صادرات به عنوان راهکاری مهم سبب می شود تا علاوه بر اینکه ارز واردات قطعات خودرو از محل صادرات تأمین شود، عمق ساخت داخل محصولات خودروسازان نیز افزایش یابد.

بنابراین از آنجا که گروه خودروسازی سایپا عملکرد مطلوبی در زمینه صادارت قطعات در سال گذشته داشته است، بایستی تمهیداتی اندیشید تا ارز مورد نیاز برای واردات قطعات منفصله تولید خودروی سواری، از محل همین صادارت تأمین شود.

بدین منظور بایستی به ازای صادارت قطعات گروه خودروسازی سایپا (اعم از قطعات SKD و  CBU) گواهی مطابق با ارزش قطعه صادر شود. این گواهی صادراتی بایستی به گونه ای باشد تا امکان واگذاری به غیر را نیز داشته باشد.

همچنین در مرحله بعدی لازم است واردکنندگان قطعات خودرو ملزم به ارائه گواهی صادرات در گمرک باشند. بدین منظور واردکنندگان قطعات ملزم به خریداری این گواهی صادرات می شوند. این اقدام سبب می شود تا میزان واردات قطعات خودرو با صادرات آن گره بخورد و امتیازات فراوانی برای صادرکننده فراهم شود. در واقع با این اقدام می توان امیدوار بود تا میزان صادرات قطعات خودرو گروه خودروسازی سایپا رشد چشمگیری داشته باشد.

پینوشت:

[۱] دنیای اقتصاد کدخبر: ۳۴۵۵۰۹۸

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.