۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۱۶۷ ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ دسته: کشاورزی
۰

بر اساس اعلام عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، در حالی که دولت به وظایف قانونی خود در قبال تعیین قیمت گندم عمل نکرده است، اعضای این کمیسیون به عنوان ناظر اجرای صحیح قانون، در جلسه هفته گذشته خود با وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص پیگیری و سوال مشخصی نداشتند.

حبیب اله نیکزادی پناه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد اعلام کرد: همچنان خبری از تعیین قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده نیست.

این نماینده مجلس در خصوص خرید تضمینی گندم گفت: دولت باید بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی گندم های کشاورزان را از آنان خریداری نماید.

وی اظهار داشت: دولت باید هرساله قیمت گندم را متناسب با هزینه های واقعی تولید که بر اساس بررسی های میدانی مشخص می شود، افزایش دهد تا کشاورزان نگرانی‌ ای از بابت عدم فروش محصول خود و زیان تولید نداشته باشند.

قیمت گندم در جلسه کمیسیون کشاورزی با وزیر بررسی نشد

نماینده بم، فهرج و ریگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس طی هفته گذشته که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: در این جلسه هیچ مطلبی در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم در سال آینده مطرح نشد.

نیکزادی پناه ادامه داد: در این جلسه بیشتر وقت وزیر به پاسخگویی به سئوالات نمایندگان و بررسی سایر مشکلات بخش کشاورزی گذشت و به موضوع خرید تضمینی گندم در این جلسه پرداخته نشد.

تاخیر در اعلام قیمت گندم به ضرر کشاورزان

گفتنی است بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، دولت باید اول مهر هر سال قیمت خرید تضمینی گندم را به اطلاع کشاورزان برساند.

اما طی سال های اخیر دولت قانون مذکور را به درستی اجرا نکرده و قیمت این محصول همواره با تاخیر اعلام شده است که این موضوع، آسیب های بسیاری به تولیدکنندگان وارد می کند.

در جدول زیر مدت زمان تاخیر در اعلام خرید تضمینی گندم طی سال های گذشته مشخص شده است:

این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به خصوص اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی باید ناظر بر اجرای صحیح قوانین مصوب مجلس و پیگیر حقوق کشاورزان باشند.

گفتنی است چنانچه در سال آینده خودکفایی در تولید گندم از دست برود، مسلما مسئولیت چنین اتفاقی بر عهده دولت و مجلس است و باید این دو نهاد پاسخگوی مردم و کشاورزان باشند.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.