۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۹۳۱۲ ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

شایان نادری کارشناس کشاورزی، ضمن اشاره به هدفگذاری افزایش رشد تولید دیم برخی از محصولات اساسی اظهار داشت: جلب اعتماد کشاورزان با ارائه بسته‌های حمایتی مختلف، لازمه اصلی اجرای سیاست کشت قراردادی است که در این صورت می‌توان شاهد بهبود وضعیت تولید محصولات اساسی کشاورزی بود.

شایان نادری کارشناس کشاورزی و مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در استان کهگیلویه و بویراحمد پیرامون کشت قراردادی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به هدفگذاری ۴ میلیون هکتاری کشت دیم گندم و لزوم حمایت از کشاورزان دیم‌کار اظهار داشت: کشاورزان با امید درآمد مناسب محصولات اساسی را کشت می‌کنند و اگر حاشیه سود امنی نداشته باشند و هزینه‌های بالایی متحمل شوند اقدام به کشت نمی‌کنند.

این کارشناس حوزه کشاورزی گفت: سیاست‌های خرید تضمینی اگر مبتنی بر کشت قراردادی به درستی اجرا شود می‌تواند مسیر رشد محصولات اساسی را برای کشاورزان هموار سازد که این مهم تا به الان به درستی اجرا نشده است.

جلب اعتماد کشاورزان لازمه اجرای کشت قراردادی

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: متاسفانه کشاورزی قراردادی با همه مزیت‌هایی که دارد در حد شعار مانده است و در عمل جلوتر نرفته است.

وی ادامه داد: یک علت، عدم اعتماد کشاورزان است، کشاورز باید اعتماد کند که اگر گفته شد فلان گونه گیاهی را کشت کند در بحث خرید و فروش آن مشکلی برایش پیش نیاید و اگر برداشت خوبی نداشت ریسک‌های آن پوشش داده شود و خسارتی را متحمل نشود.

افزایش تولید محصولات اساسی کشاورزی به صورت دیم در گروی حمایت دولت

نادری ضمن اشاره به اینکه متاسفانه عزم جدی برای حمایت از تولیدکننده داخلی در وزارت خانه وجود ندارد گفت: وقتی ما حاضریم یارانه را به واردات تخصیص دهیم و محصولات اساسی را بالاتر از قیمت خرید تضمینی وارد کنیم، کشاورز در اجرای سایر سیاست‌ها همراهی لازم را نمی‌کند.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: در این صورت کشاورز ترجیح می‌دهد محصول خود را به جای دولت تحویل دلال و قاچاقچی دهد. پس چه اشکالی دارد همان یارانه را به کشاورزان تولید کننده داخلی اختصاص دهند و اعتماد او را به دست بیاورند.

نادری در پایان تصریح کرد: پس اگر بخواهیم متناسب با اقلیم ایران کشت دیم گسترش داده شود و به عملکرد بالایی مبتنی بر فناوری‌های جدید دست یابیم باید حمایت های گوناگون اقتصادی و تشویقی در کنار آموزش‌های به‌روز ترویجی با محوریت وزارت جهاد کشاورزی انجام شود.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.