۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۷۷۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت آمریکا ضمن افزایش ۱۰ درصدی تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی، به شرکت های داخلی سه ماه مهلت داده است تا وابستگی زنجیره تولیدشان به واردات کالا از چین را کاهش دهند؛ پس از اتمام مهلت سه ماهه، تعرفه واردات کالاهای چینی به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت. دولت آمریکا اعلام کرده است تنها کالاهایی از افزایش تعرفه ها معاف خواهند شد که هیچ جایگرینی جز شرکت های چینی نداشته باشند و برای اقتصاد آمریکا اهمیت ویژه ای داشته باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا به تازگی تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از کشور چین را افزایش داده است تا جنگ تجاری بین دو کشور وارد مرحله جدیدی شود.

این درحالیست که اکنون شرکت های آمریکایی بسیاری همچون شرکت اپل، بخش زیادی از محصولات خود را در داخل کشور چین تولید می کنند. علاوه بر این بخش قابل توجهی از شرکت های آمریکایی در زنجیره تولید محصولاتشان به کالاهای چینی وابسته هستند.

در واقع پایین تر بودن قیمت تولید محصولات در کشور چین، در مقایسه با آمریکا موجب شده است بخشی از محصولات تولیدی شرکت های آمریکایی در کشور چین تولید شود و از آنجا به دیگر کشورهای جهان، حتی آمریکا صادر گردد.

محصولات آمریکایی باید در داخل تولید شوند

این مسئله موجب شد بسیاری از شرکت های آمریکایی فعال در کشور چین، در روزهای اخیر درخواست های متعددی را به منظور معاف نمودن محصولاتشان از افزایش تعرفه واردات از کشور چین، به دولت ارائه نمایند.

اما دولت آمریکا با قاطعیت با این درخواست ها مخالفت نموده و اعلام کرده است محصولات آمریکایی باید در داخل این کشور تولید شوند و برای کارگران آمریکایی اشتغال ایجاد نمایند.

مهلت سه ماهه دولت آمریکا برای کاهش وابستگی به کالاهای چینی

علاوه بر این بسیاری از تولیدکنندگان محصولات در کشور آمریکا وابستگی زیادی به کالاهای چینی دارند. به بیان دیگر زنجیره تولید محصولات آمریکایی به واردات از کشور چین وابسته است. این شرکت ها نیز گرچه در داخل آمریکا به تولید محصولاتشان می پردازند اما از افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی متضرر می شوند.

اما دولت آمریکا ضمن دفاع از تصمیم به افزایش تعرفه ها، به شرکت های آمریکایی اعلام کرده است سه ماه مهلت دارند تا زنجیره تولید خود را به نحوی تغییر دهند که وابستگی کمتری به محصولات چینی داشته باشد؛ چراکه از ابتدای سال آینده میلادی، میزان تعرفه واردات از ۱۰ درصد فعلی، به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

رد تمامی درخواست های معافیت از سوی دولت آمریکا

سخنگوی وزارت تجارت آمریکا اعلام کرده است که دولت تا به حال به هیچکدام از درخواست های متعدد ارائه شده در زمینه معاف شدن از افزایش تعرفه های واردات از کشور چین، پاسخ مثبت نداده است. این درحالیست که تا به حال بیش از ۱۷۰۰ درخواست از سوی شرکت های آمریکایی به دولت ارائه شده است که در مرحله بررسی قرار دارند.

این درحالیست که تصمیم دولت آمریکا در زمینه افزایش تعرفه واردات محصولات چینی به طور گسترده ای مورد انتقاد شرکت های آمریکایی فعال در بازار این کشور واقع شده است. به طور خاص صنعت خرده فروشی آمریکا که واردات قابل توجهی از کشور چین دارند، با تصمیمات دولت به طور گسترده مخالفت نموده اند.

نایب رئیس فدراسیون ملی خرده فروشی آمریکا درخصوص تصمیم دولت در زمینه افزایش تعرفه واردات گفته است: «تغییر روش های تولیدی و کاهش وابستگی به کالاهای چینی در زنجیره های تولیدی زمان بر است و به ماه ها زمان نیاز دارد.»

به جای چین از دیگر کشورها کالا وارد کنید

با اینحال دولت آمریکا زمان یم تا دو ماه ای برای شرکت های آمریکایی در نظر گرفته است تا بتوانند مستندات خود در زمینه واردات کالا از چین را ارائه نمایند. بر اساس اعلام دولت آمریکا تنها در صورتی کالاهای مورد نظر شرکت های آمریکایی از چین مشمول معافیت خواهد شد که آن ها بتوانند نشان دهند تنها کشوری که در جهان آن محصولات را تولید میکنند، شرکت های چینی هستند و در صورت اعمال تعرفه ها، منافع تولید و اقتصاد کشور آمریکا با خطر مواجه خواهد شد.

در واقع دولت آمریکا به شرکت های داخلی اطلاع داده است درصورتی که جایگزینی برای محصولات چینی در جهان وجود داشته باشد، امکان دریافت معافیت از افزایش تعرفه ها فراهم نخواهد بود.

یک سوم شرکت های آمریکایی کالاهای داخلی را جایگزین کالاهای چینی می‌کنند

به گفته ویلیام زاریت، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در کشور چین نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که بیش از سه چهارم شرکت های آمریکایی فعال در کشور چین از تصمیم دولت مبنی بر افزایش تعرفه ها متضرر خواهند شد.

به گفته وی درپی تصمیم جدید دولت آمریکا یک سوم از شرکت هایی که در زنجیره تولید به کالاهای آمریکایی وابسته هستند، تصمیم گرفته اند محصولات داخلی را جایگزین کالاهای وارداتی نمایند. اما دو سوم شرکت ها یا سرمایه گذاری را متوقف کرده اند و یا به دنبال جایگرین کردن دیگر کالاهای وارداتی هستند.

منبع: بلومبرگ yon.ir/9TY5K

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.