۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۸۴۳ ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ دسته: حمل و نقل
۰

آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در نشست با مدیر عامل عمران و توسعه اقتصادی آستان قدس رضوی با تشریح فرصت های سرمایه گذاری در بندر چابهار، مشارکت آستان قدس را سبب فعال سازی بندر شهید بهشتی چابهار و احیای محور شرق کشور دانست.

به گزارش مسیر اقتصاد مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان پنجشنبه هفته گذشته در نشست با مدیر عامل عمران و توسعه اقتصادی آستان قدس رضوی ضمن تأکید بر نقش بندر چابهار در ارتقای جایگاه تجارت دریایی کشور، بهره گیری از فرصت‌ها و قابلیت‌های ترانزیتی و ترانشیپی بندر چابهار را عامل ایجاد جذابیت، تحرک و توسعه محور شرق و شکوفایی اقتصادی کشور خواند.

بهروز آقایی در این نشست، ضمن تشریح فرصت ها و مشوق های سرمایه گذاری ویژه بندر چابهار افزود: بندر چابهار فرصتی بی نظیر به واسطه برخورداری از موقعیت ترانزیتی، واردات، صادرات و صادرات مجدد کالا است.

وی افزود: واقع شدن در مسیر کریدور شمال–جنوب و برخورداری از زیرساخت مناسب جهت حمل و نقل دریایی و همچنین مبادلات گسترده تجاری کشورهای هندوستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه و CIS ، بندر چابهار را دارای امتیازات ویژه نموده که سرمایه گذاری و حضور صاحبان کالا را در این بندر اقیانوسی توجیه پذیر می نماید.

آقایی در ادامه با تأکید بر اهمیت تخصیص ۲۰ درصد کالاهای اساسی کشور به بندر چابهار تصریح کرد: فعال سازی بندر شهید بهشتی چابهار و تکمیل روند پروژه خط ریلی چابهار–زاهدان و احیای محور شرق با اختصاص تخلیه کالای سهم استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، خراسان جنوبی، رضوی و خراسان شمالی به بندر چابهار تحقق خواهد یافت که این پروژه با ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی نظیر آستان قدس رضوی میسر خواهد شد.[۱]

استفاده از ظرفیت بندر چابهار با تکمیل راه آهن چابهار-سرخس

 با بهره برداری از فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار در سال گذشته، ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر راهبردی از ۲.۵ به ۸.۵ میلیون تن در سال افزایش یافت. با این وجود، در حال حاضر به علت نبود زیرساخت های مناسب حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی، بخش کمی از ظرفیت این بندر بالفعل شده و بخش عمده آن بدون استفاده باقی مانده است.

تکمیل راه آهن چابهار-سرخس به عنوان محور توسعه شرق کشور با فعال سازی بندر چابهار، امکان ترانزیت کالا از کشورهای آسیانه میانه به آب های آزاد جنوب کشور و بالعکس را فراهم می کند. علاوه بر این، تکمیل محور چابهار-سرخس سبب شکوفایی ظرفیت های استان های شرقی کشور از جمله معادن فراوان موجود در این استان ها خواهد شد.

این خط ریلی از ۲ قطعه تشکیل شده است. قطعه اول آن به طول ۵۸۰ کیلومتر امکان اتصال بندر چابهار را به شبکه ریلی کشور فراهم می کند و پس از گذشت ۸ سال از آغاز عملیات اجرایی تنها حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

قطعه دوم این محور، زاهدان را به بیرجند و از آنجا به حوالی تربت حیدریه (ایستگاه یونسی) در خط بافق-مشهد متصل می کند و از سال ۹۳ تا کنون عملا پیشرفت فیزیکی قابل توجهی نداشته است.

به گفته خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، برای تکمیل این خط ریلی به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.[۲]

با توجه به حجم بالای اعتبارات مورد نیاز این پروژه راهبردی، لازم است برای تامین مالی و تکمیل این خط ریلی از ظرفیت های بخش غیر دولتی استفاده شود. آستان قدس رضوی به عنوان یکی از نهادهای غیر دولتی تاثیرگذار در توسعه شرق کشور در راستای ماموریت های خود در محرومیت زدایی از این منطقه می تواند در تکمیل راه آهن چابهار-سرخس مشارکت نماید.

اخیرا آستان قدس رضوی برای تامین ۸۵ درصد از منابع مالی قطعه دوم این خط ریلی (زاهدان-سرخس) اعلام آمادگی کرده است. از مسئولین وزارت راه و آستان قدس انتظار می رود هر چه سریع تر  در جهت عقد قرارداد تکمیل محور توسعه شرق کشور اقدام نمایند.

پینوشت:

[۱]: پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان کد خبر: ۴۳۵۱۱

[۲]: خبرگزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۷۰۶۰۵۰۰۰۴۲۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.