۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۶۸۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ دسته: مسکن
۰

در حالی که تمام مسئولین و کارشناسان اقتصادی با دریافت مالیات بر عایدی سرمایه به منظور مقابله با سوداگران بخش مسکن موافقند و نظر مثبت خود را اعلام کرده اند، آخوندی وزیر راه و شهرسازی به دلایل نامعلوم با این مهم مخالف است.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه پیک بامدادی رادیو ایران در روز سه شنبه ۹ مرداد به موضوع بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس و دولت و نظرهای مخالفان این طرح پرداخته است.

بی دردسر بودن دلالی در مقایسه با تولید

شاید بی دردسرترین کار این روزها دلالی است. نه سرمایه شخص استهلاک دارد، نه خبری از بیمه و مالیات و شهرداری است و نه هزاران دردسر دیگر که تولیدکنندگان دارند. دود سکه بودن دلالی تا اینجای کار در چشم تولید می رود اما وقتی همین دلالان در بازارهای مختلف خیمه زده و به راحتی باعث بالا و پایین رفتن قیمت ها می شوند، مستقیما دست خود را در جیب مردم کرده اند. بازارهایی که تحت تاثیر دلالی هستند بازارهایی مانند سکه، ارز، مسکن و خودرو و اخیرا بازار کالاست.

یکی از راههای کنترل دلالی و سوداگری که این روزها در دولت و مجلس مطرح شده، مالیات بر عایدی سرمایه است. در این طرح برای افراد عادی و جوانانی که قصد کسب درآمد از راه خرید و فروش ندارند و فقط برای خانه دار شدن تقاضا دارند، از پرداخت مالیات معافند.

امضای بیش از ۷۰ نماینده مجلس بر طرح ۲ فوریتی مالیات بر عایدی سرمایه

رشد باثبات اقتصاد مسکن در سایه مالیات بر عایدی سرمایه

دکتر علی اکبر قلی زاده، استاد دانشگاه معتقد است که مبارزه با دلالی با بگیر و ببند امکان پذیر نیست و باید فکر اساسی کرد. وی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه راهی است که همه کشورهای توسعه یافته پیموده اند. دولت می تواند رفتار سوداگران را کنترل کند و آنها را از بازار مسکن خارج کند. بدین ترتیب تعادل و رشد با ثبات در اقتصاد مسکن پدید می آید. این در حالی است که بسیاری از کشورها مانند انگلستان، آمریکا، فرانسه، کره و ژاپن این مشکل را داشته اند. این کشورها برای حل این مشکل نظام مالیات بر عایدی سرمایه را پیاده کرده و هنوز اجرا می کنند.

وزارت اقتصاد به تازگی پژوهشی را درباره لزوم اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه املاک منتشر کرده است.

کنترل و تنظیم بازار مسکن با دریافت مالیات از عایدی املاک امکانپذیر است

همچنین سید کامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی از آمادگی کامل و زیرساختی این سازمان برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد.

زیرساخت اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه فراهم است/ با اجرای این قانون مالیات شرکت‌ها را به ۲۰ درصد کاهش می‌دهیم

ساز مخالف آخوندی با ارائه تحلیل نادرست از پیامد اجرای CGT

اما با اینکه هنوز این طرح در مجلس اعلام وصول نشده است، ساز مخالفان کوک شده است. از جمله این مخالفان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی است که معتقد است این قانون باعث فرار سرمایه از کشور می شود.

اگر منظور از سرمایه پول مردم و تقاضاهای اصلی و حقیقی است، همه این موارد در طرح معاف از مالیات است. هم چنین اگر منظور از سرمایه، سرمایه تولیدکنندگان مسکن اعم از شخصی ساز و انبوه ساز است باید گفت که این سرمایه ها نیز در اولین فروش خود بعد از ساخت از پرداخت مالیات معافند.

اما اگر منظور از سرمایه هایی که ممکن است فرار کند پول های دلالی و سوداگری باشد، اتفاقا این سرمایه ها در اثر ورود به بازار موجب حباب قیمتی شده است.

مخالفت آخوندی با اخذ مالیات از سوداگران در بخش مسکن

مالیات بر عایدی سرمایه به سرمایه گذاری مولد کمک می کند

یزدانی مدیر علمی طرح جامع مسکن اظهار داشت که اگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه به درستی اجرا شود، به سرمایه گذاری مولد و پایدار کمک خواهد شد. این مالیات با دید ساختاری و بلندمدت مفید است. زیرا که از ورود بیش از حد منابع مالی و راکد شدن سرمایه ها در بازار مسکن و ایجاد سوداگری جلوگیری می کند.

برای اینکه شفافیت در بازار ایجاد شود نیاز به ابزار است. مالیات ابزاری است که می تواند با آرامش بخشیدن به بازار و با اجرای صحیح همه مردم را منتفع کند.

لینک صوت برنامه پیک بامدادی را می توانید از اینجا دریافت کنید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.