۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۳۰۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸ دسته: مالیات
۰

نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به منظور مقابله با سوداگری و نوسانات بازار مسکن، طرح ۲ فوریتی اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را پس از یک سال کار کارشناسی ارائه نمودند. این طرح با استقبال و امضای بیش از ۷۰ نماینده مجلس همراه شده و پس از تکمیل کار، به زودی تقدیم هیئت رئیسه خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد سوداگری و التهابات بازار مسکن در سال های اخیر و تشدید آن در سه ماهه نخست سال ۹۷ منجر شد تا کمیسیون اقتصادی مجلس طرح دو فوریتی اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از املاک را جهت بررسی در دستور قرار دهد.

در همین راستا نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس پس از بحث و بررسی های کارشناسی که نزدیک به یک سال در جریان بود و خروجی آن در جلسه ماه گذشته کمیته اقتصاد مقاومتی مورد ارزیابی نهایی قرار گرفت و به تایید دستگاه های دولتی و مجری رسید، طرح ۲ فوریتی مالیات بر عایدی سرمایه را ارائه نمودند.

اجماع دولت، مجلس و کارشناسان بر دریافت مالیات از سوداگران

معافیت خانه های مصرفی و سازندگان مصرف از مالیات بر عایدی سرمایه

براساس متن طرح این پایه مالیاتی به گونه ای است که تنها سوداگران را مورد هدف قرار می دهد و خانه اصلی هر فرد از پرداخت مالیات معاف است و هر خانواده به تعداد اعضای خود می تواند از معافیت مالیاتی مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات نقل و انتقال برخوردار باشد.

در طرح مذکور اولین انتقال خانه‌های موجود حتی برای کسانی که بیش از یک واحد دارند، معاف از مالیات خواهد بود؛ بنابراین در صورت تصویب منجر به کنترل رفتار مردم در بازار مسکن طی سال‌های آینده خواهد شد تا مجدداً نوسانات قیمتی و موج های گرانی مسکن اتفاق نیفتد.

همچنین سازندگانی كه اقدام به توليد و عرضه واحدهای مسكونی می كنند نيز تا پنج سال از زمان اخذ جواز ساخت از مالیات معاف هستند. علاوه بر این فروش ساختمان‌های نوساز نیز از پرداخت این مالیات معاف هستند. در نتیجه بعد از اعمال مالیات بر عایدی سرمایه تقاضاهای سوداگرانه از بازار مسکن به تدریج خارج می شوند و در عوض تقاضاهای مصرفی و تولید و عرضه تقویت می شوند.

همچنین املاک کشاورزی و املاک صنعتی، به منظور تقویت فعالیت های مولد از این نوع مالیات معاف می شوند. علاوه بر این، قانون مالیات بر عایدی سرمایه در مورد ارث و انتقال بلاعوض نیز جاری نمی شود.

موافقت سازمان امور مالیاتی با طرح مجلس

سید کامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در این زمینه گفت: در اوایل دولت یازدهم مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس مطرح شد که در آن زمان دولت به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها با آن مخالفت کرد. اما اکنون اطلاعات ما کامل و زیرساخت ها فراهم است.

وی افزود: لذا لازم است که بحث مالیات بر عایدی سرمایه دوباره مطرح شود. اگر مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود، سازمان مالیات حاضر است به صورت داوطلبانه مالیات بر درآمد شرکت ها را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش دهد.

زیرساخت اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه فراهم است/ با اجرای این قانون مالیات شرکت‌ها را به ۲۰ درصد کاهش می‌دهیم

لازم به ذکر است طرح ۲ فوریتی قانون مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه املاک غیر مصرفی با دریافت ۷۰ امضا از نمایندگان مجلس، به زودی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.