۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۰۴۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ دسته: کشاورزی
۰

حبیب اله نیکزادی پناه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم افزایش قیمت گندم طی دو سال اخیر گفت: بر اساس قانون دولت باید قیمت گندم را به نحوی تعیین کند که حداقل کفاف هزینه های تولید آن را بدهد.

حبیب اله نیکزادی پناه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد به لزوم بهبود وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم در کشور پرداخت.

این نماینده مجلس با اشاره به قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی گفت: دولت بر اساس این قانون موظف است به منظور کاهش وابستگی غذایی، محصولات تولیدی کشاورزان را از آنان خریداری نماید.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: دولت باید هرساله قیمت گندم را متناسب با هزینه های تولید افزایش دهد تا کشاورزان نگرانی‌ای از بابت عدم فروش محصول خود و زیان تولید نداشته باشند.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری دولت بر خلاف این قانون، قیمت گندم را افزایش نداد، گفت: امید است دولت در سال زراعی آینده قیمت این محصول اساسی را افزایش دهد چرا که این موضوع در کمیسیون کشاورزی پیگیری خواهد شد.

نیکزادی گفت: طبق قانون، قیمت گندم باید حداقل کفاف هزینه های تولید را بدهد در حالی که طی دوسال جاری قیمت گندم متناسب با هزینه های کشاورزان افزایش نداشته است.

نماینده مردم بم، فهرج و ریگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به وضعیت خشکسالی در کشور، دولت نیز نباید بستر کاهش تولید محصولات کشاورزی را مهیا کند.

قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۳۹۷ باید ۱۴۸۸ تومان شود

توجه به نقش تشکل های کشاورزی در ایجاد زنجیره تولید و عرضه

نیکزادی پناه با بیان اینکه دولت باید سازوکار مشخصی برای تنظیم بازار محصولات غذایی و کشاورزی طراحی نماید تا از رشد دلال ها در این بخش جلوگیری شود، گفت: با توجه به اختیارات قانونی وزارت جهاد کشاورزی باید این وزارتخانه در تشکیل زنجیره های تولید و توزیع محصولات اقدام جدی نماید.

وی با اشاره به جایگاه تشکل های کشاورزی در زمینه خرید و فروش محصولات کشاورزی تاکید کرد: دولت باید در جهت حمایت و توانمندسازی این تشکل ها اقدام کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساماندهی مناسب بازار خرما در سال جاری توسط تشکل های کشاورزی افزود: با استفاده از ظرفیت این تشکل ها ۳ ماه زودتر از موعد مقرر خرماهای تولید شده به فروش رفت.

نقش مهم سازمان تعاون روستایی

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش سازمان تعاون روستایی در این زمینه اعلام کرد: این سازمان می تواند با بهره گیری از ظرفیت های قانونی وزارت جهاد کشاورزی در تامین، تولید و توزیع محصولات کشاورزی اقدامات جدی کند.

نیکزادی گفت: این سازمان می تواند با تشکیل زنجیره های تولید و توزیع محصولات کشاورزی علاوه بر ایجاد درآمد برای خود، بازار محصولات غذایی را به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اصلاح نماید.

وی اظهار داشت: متاسفانه طی سال های گذشته به دلیل ضعف در تشکیل زنجیره های تولید تا عرضه محصولات کشاورزی، بسیاری از بازارهای صادراتی کشور از دست رفت.

رفع مشکلات بخش کشاورزی با اجرای کامل قانون انتزاع



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.