۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۴۰۲ ۰۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹ دسته: کشاورزی
۰

مسئولین وزارت جهاد کشاورزی معتقدند تنها راه رفع مشکلات بخش کشاورزی تکمیل قانون انتزاع بوده و برنامه دولت دوازدهم در این راستا، تکمیل زنجیره تولید و توزیع در کشاورزی از مراحل قبل از تولید هرمحصول دامی و کشاورزی تا سفره ی مردم است. مدیریت یکپارچه این زنجیره بر اساس قانون انتزاع و با اختیار وزارت کشاورزی در نهادهایی چون ستاد تنظیم بازار، بخشی از این مسیر است.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، سید محمد خالدی در گفتگو با برنامه روی خط اقتصاد رادیو اقتصاد با بیان اینکه توسعه بخش کشاورزی در گروی تقویت زنجیره های تولید است، گفت: در شرایط کنونی نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در سایر بخش های اقتصادی حرکت به سمت توسعه و تکمیل زنجیره ها به عنوان یک بحث مهم و اساسی مطرح است.

ایجاد زنجیره عرضه محصولات کشاورزی، هدف وزارت کشاورزی

وی همچنین اظهارداشت: ابتدایی ترین راه برای بهبود یا تقویت زنجیره ها، تعامل و هماهنگی در سطح دستگاه ها و همینطور هماهنگی بین بازیگران (عاملان) زنجیره عرضه است.

مدیر کل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولیدکنندگان، تأمین کنندگان نهاده ها، بازار، حمل و نقل و فرآوری، همه و همه در زمره عاملان زنجیره عرضه قرار می گیرند.

وی هماهنگی بیشتر بین اجزای زنجیره تولید یعنی عاملان و سیاست گذاران را از جمله سیاست های اصلی تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی در کشور برشمرد و گفت: ایجاد زنجیره یک فرآیند طولانی مدت و زمان بر است.

خالدی اظهارداشت: خوشبختانه گام های اساسی‌ای طی سال های اخیر در زمینه زنجیره تولید در کشور برداشته شده و تحقق این مهم از جمله اهداف و اولویت های مهم وزارت جهاد کشاورزی است.

وی گفت: ایجاد زنجیره تولید محصولات کشاورزی موجب افزایش ارزش افزوده، کاهش هزینه تمام شده و رشد کیفیت محصولات می شود.

مدیر کل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی بار دیگر بر لزوم تولید محصولات کشاورزی در قالب زنجیره تولید تاکید کرد و گفت: در زنجیره تولید تمامی حلقه ها برخلاف ساختار جزیره ای به هم متصل هستند.

وی در ادامه مهمترین مزایای زنجیره تولید را افزایش تولید، سوددهی، بهبود فراسنجه های بهداشتی، کنترل قیمت، افزایش کیفیت و افزایش بهره وری برشمرد و گفت: مدیریت زنجیره تولید و تامین محصولات کشاورزی تاثیر مهم و معنی داری بر روی بهبود امنیت غذایی، اشتغال و تولید ناخالص داخلی دارد.

کاهش مشکلات بخش کشاورزی با مدیریت دقیق زنجیره تولید تا سفره مردم

وزیر جهاد کشاورزی نیز در گفتگوی دیگری که در بهمن ماه سال گذشته در شبکه ی ۲ سیما در رابطه با عملکرد وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم داشت، در مورد نگاه دولت به قانون انتزاع بیان کرده بود: در حال حاضر بر خلاف ادعاها فعالیت های بازرگانی در دست وزارت صمت نیست.

وی در این گفتگو اظهار داشت: طبق نظرات کارشناسان و تجارب کشورهای توسعه یافته، تولید کشاورزی یک زنجیره به هم پیوسته از تولید تا عرضه است.

حجتی با بیان اینکه در تولیدِ معیشتی است که کشاورزی محدود به مزرعه است، گفت: در کشاورزی اقتصادی و تولید انبوه نیاز به یک زنجیره اقتصادی است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از فعالیتهای ما در اجرای دقیق زنجیره تولید و توزیع محصولات کشاورزی، ایجاد شرایط برای اعلام قیمت تثبیتی بوده که با عرضه ی کالاهای تولیدی در بورس می توانیم انگیزه های دلالی را از بازار کم کرده و به کشاورزان کمک نمائیم.

این مقام مسئول توضیح داد: زنجیره تولید در کشاورزی را از مراحل قبل از تولید هر محصول دامی و کشاورزی شروع کرده و تا سفره ی مردم ادامه می دهیم.

وی گفت: تنها راه حل کم کردن مشکلات کشاورزی در کشور اجرای دقیق قانون انتزاع است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.