۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۴۵۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۳ دسته: انرژی
۰

یکی از طرح‌های ارائه‌شده در نمایشگاه جانبی جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو، کولر آبی بهینه‌شده با موتور BLDC بود. مزیت اصلی استفاده از این موتور، بهینه کردن ۵۰ درصدی مصرف برق نسبت به کولرهای آبی معمولی است. با توجه به فراتر رفتن پیک مصرف نسبت به ظرفیت تولید برق کشور در ایام گرم سال و بروز خاموشی، یکی از اولویت های کشور توجه به تجهیزات کم مصرف در این حوزه است.

به گزارش مسیر اقتصاد با توجه به فراتر رفتن پیک مصرف نسبت به ظرفیت تولید برق کشور در ایام گرم سال و بروز خاموشی و ایجاد مشکل برای شبکه برق، صنایع مختلف و مشترکین خانگی، ضروری است مردم و مسئولین بیش از گذشته به تجهیزات کم مصرف و وسایل سرمایشی با بازدهی انرژی بالا توجه کنند.

در همین راستا جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو، ۲۵ آذر ماه با حضور وزیر نیرو در پژوهشگاه نیرو برگزار گردید. در نمایشگاه جانبی این جشنواره شرکت‌های فناور در حوزه آب و برق به ارائه دستاوردهای خود پرداختند.

یکی از طرح‌های ارائه‌شده در این نمایشگاه، کولر آبی بهینه‌شده با موتور BLDC بود. موتور این کولر از نوع مغناطیس دائم و بدون جاروبک است که به جای موتورهای معمولی در کولر آبی، به کار می‌رود. مزیت اصلی این موتور، بازدهی بیشتر آن در مقایسه با موتورهای رایج است.

۵۰ درصد صرفه جویی با استفاده از موتورهای BLDC در کولرهای آبی

کولر آبی ارائه شده دارای بدنه پلیمری است که از نظر حفظ انرژی بهتر از فلز است. همچنین با جانمایی جدید موتور، نیاز به تسمه از بین رفته است. در این کولر از پد سلولزی به جای پوشال‌های رایج استفاده شده است که در جذب گرمای هوای بیرون و خنک کردن آن بهینه‌تر عمل می‌کند و نیاز به تعویض زود هنگام نیز ندارد.

با استفاده از این کولر آبی جدید، ۲۰ درصد مصرف آب و ۵۰ درصد مصرف برق بهینه می‌شود. دور موتور قابل تنظیم، به صورت پیوسته، به دلیل داشتن درایور (مدار راه‌اندازی و کنترل الکترونیکی) در موتورهای BLDC، از دیگر ویژگی‌های این کولر است.

به گفته کارشناس شرکت نیان الکترونیک، موتور ساخت این شرکت ۵۰۰ وات کمتر، توان مصرف می‌کند. در واقع مانند این است که یک گرم‌کننده ۵۰۰ واتی را از داخل کولر خود، خارج کرده باشید. در صورت حمایت دولت در ابتدای کار و تولید در تیراژ حدود ۱۰۰ هزار عدد، قیمت این کولر آبی تنها ۸ درصد گران‌تر از کولرهای موجود در بازار خواهد بود.

بنابراین در صورت برنامه ریزی مناسب در این زمینه تجربه رواج استفاده از لامپ کم‌مصرف با حمایت دولت می‌تواند این‌بار درباره تجهیزات سرمایشی دارای مصرف بهینه تکرار شود.

انتهای پیام/ نفت وانرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.