۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۱۴۳ ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸ دسته: انرژی
۰

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه افزایش ۷ درصد قیمت برق برای همه مشترکین هیچ تاثیری در کاهش مصرف برق نداشته است، گفت: افزایش پلکانی و دریافت واقعی قیمت برق از مشترکان پرمصرف که اتفاقاً یارانه بیشتری از دولت دریافت می‌کنند، جزء برنامه‌های اصلی وزارت نیرو است و امسال اولین مرحله آن که همانا دریافت قیمت برق براساس الگوی مصرف و قیمت واقعی خواهد بود، اجرا خواهد شد.

به گزارش مقامتی نیوز همایون حائری امروز در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چرا تعرفه برق مشترکان به صورت یکسان افزایش می‌یابد و آیا بهتر نیست مشترکان پرمصرف تعرفه برق بیشتری را پرداخت کنند، چرا که مشترکان پرمصرف با افزایش مصرف، یارانه بیشتری نیز از دولت دریافت می‌کنند، گفت: وزارت نیرو دریافت پول برق بیشتر از مشترکان پرمصرف و یا همان افزایش پلکانی برق را تدوین کرده است چرا که ما معتقدیم مشترکانی که بیش از الگوی مصرف برق مصرف می‌کنند باید قیمت واقعی آن را بپردازند.

وی افزود: وقتی قیمت برق ارزان باشد مشترکین پرمصرف تلاشی برای مصرف بهینه نمی‌کنند و حتی از یارانه بیشتری برخوردار می‌شوند.

عزم دولت برای افزایش تعرفه برق مشترکین پر مصرف

حائری با ابیان اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده برق با قیمت تکلیفی فاصله زیادی دارد به طوریکه ۵۰ درصد قیمت تمام شده از مشترکان دریافت می‌شود، گفت: افزایش پلکانی و دریافت واقعی قیمت برق از مشترکان پرمصرف که اتفاقاً یارانه بیشتری از دولت دریافت می‌کنند جزء برنامه‌های اصلی وزارت نیرو است که امسال اولین مرحله آن که همانا دریافت قیمت برق براساس الگوی مصرف و قیمت واقعی خواهد بود، اجرا خواهد شد و مشترکان پرمصرف پول برق بیشتری پرداخت خواهند کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه این برنامه تدوین شده است، اظهارداشت: برای شروع این کار قیمت برق ادارات دولتی که الگوی مصرف را رعایت نکنند و مصرف برق آنها بیشتر از الگو باشد ۲۰ درصد افزایش یافته است.

حائری در پاسخ به این سوال که ادارات دولتی پولی که بابت مصرف برق پرداخت می‌کنند از بیت‌المال است و برای آنها هیچ ضرورتی برای کاهش مصرف وجود ندارد، گفت: طبق دستور رئیس جمهور ادارات دولتی باید پول برق خود را پرداخت کنند، بنابراین اگر پول برق را پرداخت نکنند و طبق گزارش دسپاچینگ، مصرف برق آن‌ها بیش از الگوی مصرف باشد از بودجه آنها کم خواهد شد.

افزایش ۷ درصدی قیمت برق برای همه مشترکین، تاثیری در کاهش مصرف برق نداشته است

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش ۷ درصدی تعرفه برق که از اردیبهشت ماه به تصویب دولت رسید مصرف برق را کاهش داد، گفت: افزایش ۷ درصدی هیچ تاثیری در کاهش مصرف برق نداشته است.

حائری در پاسخ به این سوال که آیا آماری از میزان خاموشی‌ها در چند روز گذشته حداقل در تهران وجود دارد و یا اینکه آیا خاموشی‌ها ادامه خواهد داشت، گفت: خاموشی‌ها به دلایل مختلف در روزهای گذشته در اکثر نقاط کشور و تهران رخ داده است پس مردم باید ۱۰ درصد صرفه‌جویی را در سرلوحه کار خود قرار دهند چرا که اگر صرفه‌جویی صورت بگیرد قطعاً خاموشی‌ها کمتر خواهد شد.

کنترل مصرف برق به جای افزایش ظرفیت نیروگاهی

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه هر ساله برنامه احداث نیروگاه‌های حرارتی به میزان ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ مگاوات برنامه‌ریزی می‌شد، گفت: به دلیل کاهش ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی و کاهش بارش‌ها، ما را به این موضوع وا داشت که صرفاً نباید به نیروگاه‌های برق‌آبی تکیه کنیم، چرا که تغییر اقلیم در ایران رخ داده و بارش‌ها هر سال نسبت به سال قبل کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: اینکه بخواهیم هر سال ۲ تا ۳ هزار مگاوات را به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه کنیم، یک بودجه بالایی برای آن نیاز است.

حائری با بیان اینکه متأسفانه در پیک مصرف، ۲۰ هزار مگاوات از همین نیروگاه‌های نصب شده صرف سیستم‌های سرمایشی می‌شود، گفت: آیا این به ضرر جامعه نیست که هر سال ۲ تا ۳ هزار مگاوات نیروگاه احداث شود و در پیک مصرف ۲۰ هزار مگاوات برق در ۳ ماهه سرمایشی هدر رود؛ پس باید یک فکر اساسی برای آن می‌شد.

«پیک سایی» در مقایسه با ساخت نیروگاه‌های جدید به صرفه تر است

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد مصرف برق هر سال افزایش یابد و برای پاسخگویی به آن هرسال نیروگاه احداث کنیم، چیزی جز هدر رفتن سرمایه برای کشور نخواهد بود، تأکید کرد: استفاده از سیستم‌های سرمایشی به اندازه مصرف کل ۴ کشور همسایه است و باز هم تأکید می‌کنیم که کمتر کشوری است که به اندازه ایران سالانه ۲ تا ۳ هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث کند.

حائری تأکید کرد: مردم باید به سمت مدیریت مصرف و تقاضا حرکت کنند و دولت نیز با اجرای برنامه‌های ویژه و افزایش راندمان این موضوع را به مرحله نهایی و سرانجام برساند.[۱]

گفتنی است تجربیات جهانی جهانی نشان می دهد که بسیاری از کشورها به جای تمرکز بر افزایش سالیانه ظرفیت نیروگاهی خود، بیشتر بر روی سیاست های پیک سایی که جریمه مشترکین پر مصرف یکی از آن‌هاست تمرکز کرده اند.

پینوشت:

[۱] فارس کد خبر: ۱۳۹۷۰۴۱۱۰۰۰۳۵۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.