۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۶۵۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵ دسته: پول و بانک، قانون چک کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

در نظر گرفتن کد QR در قانون چک جدید ترکیه، برای تمام ذینفعان از جمله صادرکنندگان چک، دریافت کنندگان برگه چک و بانک های تجاری مزایای قابل توجهی ایجاد نموده که در نهایت به افزایش اعتبار این ابزار پرداخت منجر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در کشور ترکیه نرخ چک برگشتی علیرغم اعمال جریمه افزایش یافته بود که موجب اقدام این کشور برای یافتن راه حلی مناسب برای آن شد.

با توجه به پیشرفت های یک دهه اخیر فناوری، تسهیل ثبت و نظارت بر داده های تجاری و زیرساخت هایی که در این زمینه ایجاد شده، باعث گردید این کشور از فناوری موجود در قالب کد QR برای افزایش اعتماد و امنیت ابزار چک در اقتصاد استفاده نماید. طراحان اصلاح قانون چک معتقدند راه اندازی سیستم کد QR برای طرفین درگیر معامله مزایا و اثرات مثبتی به همراه خواهد داشت.

مزایای کد QR از منظر گیرنده چک

با استفاده از کد QR گیرنده چک قادر به مشاهده سابقه پرداختی صاحب حساب خواهد بود. این مهم از طریق یک نرم افزار (یعنی فایندکس) که با تبلت یا گوشی های هوشمند قابل دانلود می باشد، امکان پذیر شده است. هزینه هر گزارش دریافتی نسبتا کم است؛ هر چند که این مقدار بسته به تعداد گزارش های دریافتی متفاوت خواهد بود. مطالعه کد QR برای گیرنده چک الزامی نیست اما یک تصدیق معتبر شمرده می شود. بنابراین، تقاضای گزارش سابقه عملکرد صادرکننده به اختیار گیرنده چک می باشد.

امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به چک و حساب جاری صادرکننده، محدود به اولین دارنده چک نیست؛ علاوه بر اولین دارنده چک، سایر دارندگان تایید شده نیز می توانند به همان شیوه به اطلاعات مذکور دسترسی پیدا کنند. لذا دارنده چک که معمولا صاحب حساب را نمی شناسد به سرعت و به راحتی می تواند به اطلاعات مهمی در مورد اعتبار صاحب حساب و همچنین جعلی بودن یا نبودن برگه چک دسترسی داشته باشد.

با کد QR، اعتبار محتویات مندرج بر لاشه چک و همچنین احکام اعمال شده بر روی چک به آسانی امکان پذیر است. کد QR به طور قابل ملاحظه ای امکان گردش چک های جعلی در اقتصاد و نیز دستکاری مندرجات برگه چک را کاهش می دهد.

مزایای کد QR از منظر صادرکننده چک

کد QR همچنین مزایایی برای صادرکنندگان خوش حساب فراهم می کند و با افزایش اعتبار و ارتقاء قدرت چانه‌زنی، آن ها می توانند بدون دشواری چک های خود را در جریان بیاندازند.

مزایای کد QR از منظر بانک ها

بانک های طرف معامله موظف هستند به ازای هر برگه چکی که منتشر می کنند، مقدار حداقلی ذخیره داشته باشند تا در صورت برگشت خوردن چک، مقدار مذکور را به دارنده چک پرداخت نمایند. اگر کارکرد کد QR به طور موفقیت آمیز نرخ چک های برگشتی را کاهش دهد، هزینه مربوط به این بخش بانک های طرف معامله نیز کاهش خواهد یافت.

کد QR ریسک مربوط به معامله چک جعلی یا دست کاری شده را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد و طرف مقابل را متعهد به پرداخت چک می کند. با توجه به مزایای استفاده از کد QR در جلوگیری از صدور چک جعلی، امکان انجام پرداخت های بانکی بر روی چک های مذکور و مسئولیت این چک ها بر این اساس کاهش می یابد.

در زندگی تجاری، پرداخت با ابزار چک بجای وجه نقد برای بانک ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این زمینه، افزایش تعداد و میزان چک ها به عنوان نتیجه چک هایی که اعتبار خودشان را کسب کرده اند موجب افزایش سپرده ها و بازگشت سود بیشتر بانک ها خواهد شد.

مزایای کد QR از منظر زندگی تجاری[۱]

بر طبق گزارش بانک اطلاعاتی مرکز آمار ترکیه، حدود ۲ میلیون چک در ماه و بیش از ۲۰ میلیون چک در سال در این کشور صادر می شود. تا پایان سال ۲۰۱۶ حدود ۳.۵ درصد چک های مبادله ای برگشت خورده است. در این راستا، کد QR گام مهمی در مقابله با چک برگشتی محسوب می شود.

آگاهی از سابقه پرداخت چک به راحتی در اختیار شخص دیگر قرار می گیرد و بازرگانان تلاش مضاعفی را برای عدم تاخیر در پرداخت چک می نمایند. در حقیقت پس از اجرای کد QR، آمارهای ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۷ کاهش یک درصدی چک برگشتی را نشان می دهد که اثبات کننده این مدعا است.

محیط مطمئنی که در زندگی تجاری ایجاد می شود با کاهش قابل توجه چک های برگشتی تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور ترکیه خواهد داشت. این به نوبه خود رشد اقتصادی و ثبات را تسهیل خواهد کرد. از سوی دیگر، این اصلاحیه قانون به لحاظ تضمین اعتبار بین المللی چک، که با استفاده از برگه چکی که توسط بانک های ترکیه صادر می شود، مؤثر خواهد بود.

[۱] commercial life

منبع:  نوآوری قانون چک ترکیه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.