۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۶۰۷ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵ دسته: حمل و نقل کارشناس: محمد غیاثی
۰

ساخت راه آهن شلمچه-بصره به عنوان کوتاه ترین مسیر ریلی اتصال ایران به عراق با وجود تفاهم نامه های سال های ۹۰ و ۹۳ بین مسئولین ایران و عراق، هنوز آغاز نشده است. اخیرا مسئولین راه آهن وعده راه اندازی این خط ریلی را در سال ۹۸ داده اند. اعتبارات مورد نیاز احداث راه آهن شلمچه-بصره ۴۰۰ میلیارد تومان است که مقرر شده ۶۰ درصد از هزینه‌های این طرح را بنیاد مستضعفان و ۴۰ درصد باقی مانده را شرکت راه آهن بر عهده گیرند.

به گزارش مسیر اقتصاد حجم مبادلات تجاری بین ایران و عراق و تردد زائران و مسافران بین این ۲ کشور به ویژه در ایام محرم و اربعین، اتصال ریلی بین این ۲ کشور را ضروری ساخته است. در حال حاضر، ۲ پروژه ریلی برای اتصال به عراق در دست اجرا قرار دارد که عبارتند از راه آهن غرب کشور و راه آهن شلمچه-بصره.

راه آهن غرب کشور (اراک-کرمانشاه-خسروی) از دو قطعه اراک تا کرمانشاه به طول ۲۶۷ کیلومتر و کرمانشاه تا مرز خسروی به طول ۲۶۳ کیلومتر تشکیل شده است.

قطعه اول این خط ریلی از اراک تا کرمانشاه پس از ۱۶ سال از آغاز عملیات اجرایی آن در سال ۸۰، در روز آخر اسفند سال گذشته توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

اما قطعه دوم این مسیر از کرمانشاه تا مرز خسروی تکمیل نشده است و به گفته مدیر طرح های حوزه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.[۱]

راه آهن شلمچه-بصره کوتاه ترین مسیر ریلی اتصال به عراق

راه آهن شلمچه-بصره دومین مسیر ریلی است که ایران را به عراق متصل می کند. برای احداث این خط ریلی باید یک پل ۷۰۰ متری بر روی اروندرود و ۳۲ کیلومتر خط ریلی داخل خاک عراق ساخته شود.

برای ساخت راه آهن شلمچه-بصره مسئولین دو کشور طی دو تفاهم نامه در سال‌های ۹۰ و ۹۳ توافق کردند که احداث پل توسط ایران و خط آهن ۳۲ کیلومتری توسط عراق صورت پذیرد اما به دلیل مشکلات مالی کشور عراق، اجرای این پروژه متوقف شد.

با توجه به طول کمتر راه آهن شلمچه-بصره نسبت به راه آهن غرب کشور و اجرای آن در منطقه هموار، تکمیل این خط ریلی سریع ترین راه اتصال به عراق است.

وعده های جدید مسئولین راه آهن برای تکمیل خط شلمچه-بصره

مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی راه آهن اردیبهشت ماه امسال درباره تکمیل راه آهن شلمچه-بصره گفت: در حال حاضر، فعالیت کارگاه احداث این مسیر همچنان غیر فعال است و قرار است طی ماه های آینده در سال جاری و احتمالا در پاییز امسال، ساخت این خط ریلی آغاز شود.

وی زمان احتمالی اتمام این پروژه را حدود یک سال عنوان کرد و اظهار داشت: در صورت شروع به کار عملیات ساخت راه آهن شلمچه-بصره و همچنین احداث پل بصره بر روی رودخانه اروند در پاییز امسال، سال آینده کار احداث این خط ریلی به پایان می رسد.

به گفته معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن، زائران می توانند اربعین ۹۸ با قطار و بدون توقف از تهران به کربلا بروند.[۲]

مشارکت راه آهن و بنیاد مستضعفان برای ساخت راه آهن شلمچه-بصره

سعید رسولی عضو هئیت مدیره راه آهن نیز چند روز قبل گفت: درحال حاضر با بنیاد مستضعفان مذاکراتی انجام شده و آن­ها برای فاینانس این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند. اعتبارات مورد نیاز برای کل پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان است که مقرر شده ۶۰ درصد از هزینه‌های کامل این طرح را بنیاد مستضعفان و ۴۰ درصد باقی مانده را شرکت راه آهن بر عهده گیرد.

وی افزود: طول دوره­ مطالعه و احداث این طرح در تفاهم­نامه دو سال در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان نیمه اول سال ۹۷ مطالعات فاز یک و دو تمام شود و آماده شروع عملیات اجرایی و احداث شویم. یک سال و نیم هم  اجرای این پروژه زمان می‌برد.

عضو هیئت مدیره راه آهن اظهار داشت: بنیاد مستضعفان تفاهم‌­نامه­‌ای با طرف عراقی برای تأمین مالی آن‌ها خواهد داشت. البته دولت ایران این تضمین را به بنیاد مستضعفان می‌­­دهد که اگر طرف عراقی سهم خود را تأمین نکرد، دولت جمهوری اسلامی ایران این منابع را بپردازد.[۳]

انتظار می رود مسئولین راه آهن به وعده های خود عمل کرده و با تکمیل این خط ریلی، سفر زائران امام حسین علیه السلام در ایام اربعین و مبادلات تجاری بین ایران و عراق را تسهیل نمایند.

پینوشت:

[۱]: خبرگزاری مسیر اقتصاد کد خبر: ۵۰۸۴۵

[۲]: خبرگزاری مهر کد خبر: ۴۲۸۴۶۳۲

[۳] : خبرگزاری عیارآنلاین کد خبر: ۲۷۷۱۷۹



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.