۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۱۴۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵ دسته: حمل و نقل
۰

به دستور رئیس جمهور، راه آهن شلمچه-بصره توسط ایران تکمیل خواهد شد. تکمیل راه آهن شلمچه-بصره به عنوان کم هزینه ترین مسیر ریلی اتصال ایران به عراق، علاوه بر منافع مالی و اقتصادی برای کشور سبب تسهیل سفر زائران اربعین حسینی به کربلا می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد یزدانی معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن در یک نشست خبری درباره ساخت راه آهن شلمچه به بصره گفت: ۳۲ کیلومتر از مسیر اتصال راه آهن ایران به عراق باقی مانده است که با ساخت پل ریلی بازشو به طول ۸۰۰ متر و ۳۱ کیلومتر باقی به صورت کفی در خاک عراق این اتصال برقرار خواهد شد.

یزدانی با اشاره به اینکه هزینه ساخت این پل ریلی بازشو حدود ۲۲۰ میلیارد تومان منابع مالی برآورد شده است، افزود: با دستور رئیس جمهور قرار شد این پل را بسازیم و به کشور عراق هبه کنیم. همچنین با توجه به اینکه عراقی ها اعلام کرده اند هزینه ساخت خط ریلی تا بصره را ندارند، مقرر شد این مسیر را نیز ایران ساخته و هزینه آن توسط طرف عراقی بازپرداخت شود.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با تاکید بر اینکه از دولت عراق توقع داشتیم همکاری بیشتری در ساخت شلمچه-بصره داشته باشد، اضافه کرد: با ساخت این دو پروژه و افتتاح این مسیر، راه‌آهن ایران به عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه متصل می‌شود و پیش بینی می شود حجم مناسبی از بار از سوریه به ایران بیاید.

کم هزینه ترین مسیر اتصال ایران به عراق فعال می‌شود

بر طبق آخرین آمار منتشر شده در سال ۹۶ کشور عراق پس از چین و امارات سومین بازار صادراتی ایران بوده به طوری که ۱۳ میلیون تن کالا به ارزش ۶.۴ میلیارد دلار از ایران به عراق صادر شده است.

علاوه بر این، به دلیل وجود اماکن متبرکه زیارتی، زائران و مسافران زیادی در طول سال و به ویژه در ایام اربعین از ایران به عراق سفر می کنند و در مقابل، زائران زیادی نیز برای زیارت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام از عراق به ایران سفر می کنند.

بنابراین تکمیل راه آهن شلمچه-بصره به عنوان کم هزینه ترین مسیر ریلی اتصال ایران به عراق، علاوه بر منافع مالی و اقتصادی برای کشور سبب تسهیل سفر زائران اربعین حسینی به کربلا می شود.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.