۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۷۵۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ دسته: حمل و نقل کارشناس: محمد غیاثی
۰

احداث راه آهن شلمچه-بصره سبب کاهش تردد وسایل نقلیه در جاده های منتهی به عراق و مشکلات ناشی از آن خواهد شد. بر طبق وعده مسئولین، انتظار می رود عملیات اجرایی راه آهن شلمچه-بصره در نیمه دوم سال جاری آغاز گردد. در این صورت می توان امیدوار بود که زائران امام حسین (ع) لااقل در اربعین سال ۹۹ بتوانند از این خط ریلی برای سفر به عتبات عالیات استفاده نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد هر ساله با نزدیک شدن به ایام محرم و به ویژه اربعین حسینی خیل عظیمی از مشتاقان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) به عتبات عالیات سفر می کنند.

حرکت زائران حسینی به سمت عتبات عالیات با تردد حجم زیادی از وسایل نقلیه در جاده های منتهی به مرزهای غرب و جنوب غربی کشور همراه است که سبب ایجاد معضلاتی همچون ترافیک سنگین، افزایش مصرف سوخت، افزایش خطر تصادفات و خرابی جاده های منتهی به عراق می شود.

در همین رابطه، خداداد مقبلی معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ضمن پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی تردد زائران اربعین حسینی در سال جاری گفته است: اربعین سال گذشته بیش از یک ‌میلیون زائر از مرزهای چذابه و شلمچه به کشور عراق سفر کردند.[۱]

تسهیل رفت و آمد زائران اربعین با احداث راه آهن شلمچه-بصره

در صورت اتصال ریلی ایران به عراق، بخشی از سفرها از جاده به ریل منتقل شده و مشکلات ناشی از تردد زائران بین دو کشور به ویژه در ایام اربعین کاهش خواهد یافت. در حال حاضر، راه آهن ایران-عراق که شهرهای مسیر راه آهن ایران را از قم به کربلا متصل می کند، در همه محورها راه اندازی شده و تنها معطّل راه اندازی ۳۲ کیلومتر در محور شلمچه-بصره است. برای احداث راه آهن شلمچه-بصره باید یک پل ۷۰۰ متری بر روی اروندرود و ۳۲ کیلومتر خط ریلی داخل خاک عراق ساخته شود.

مسئولین دو کشور به منظور ساخت راه آهن شلمچه-بصره طی دو تفاهم نامه در سال‌های ۹۰ و ۹۳ توافق کردند که احداث پل توسط ایران و خط آهن ۳۲ کیلومتری توسط عراق صورت پذیرد اما به دلیل مشکلات مالی کشور عراق، اجرای این پروژه متوقف شد.

وعده آغاز ساخت راه آهن شلمچه-بصره در نیمه دوم سال ۹۷

پس از مدت ها توقف اجرای راه آهن شلمچه-بصره، سعید رسولی عضو هیئت مدیره راه آهن خرداد ماه امسال گفت: طول دوره­ مطالعه و احداث این طرح در تفاهم­ نامه دو سال در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان نیمه اول سال ۹۷ مطالعات فاز یک و دو تمام شود و آماده شروع عملیات اجرایی و احداث شویم. یک سال و نیم هم اجرای این پروژه زمان می‌برد.

رسولی درباره تامین منابع مالی این خط ریلی اظهار داشت: درحال حاضر با بنیاد مستضعفان مذاکراتی انجام شده و آن­ها برای فاینانس این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند. اعتبارات مورد نیاز برای کل پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان است که مقرر شده ۶۰ درصد از هزینه‌های کامل این طرح را بنیاد مستضعفان و ۴۰ درصد باقی مانده را شرکت راه آهن بر عهده گیرد.[۲]

با توجه به اظهارات رسولی انتظار می رود مطالعات پروژه تا کنون به اتمام رسیده باشد و با آغاز نیمه دوم سال ۹۷، پروژه وارد فاز اجرایی گردد. در این صورت می توان امیدوار بود که زائران امام حسین (ع) لااقل در اربعین سال ۹۹ بتوانند از این خط ریلی برای سفر به عتبات عالیات استفاده نمایند.

گفتنی است رئیس جمهور در سال های ۹۴ و ۹۵ وعده راه اندازی راه آهن شلمچه-بصره را داده بود که این وعده تحقق نیافت.[۳]

پینوشت:

[۱]: باشگاه خبرنگاران جوان کد خبر: ۶۶۶۶۴۹۵

[۲]: خبرگزاری عیارآنلاین کد خبر: ۲۷۷۱۷۹

[۳]: خبرگزاری عیارآنلاین کد خبر: ۲۵۸۱۳۳

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.