۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۴۰۲ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

آمار تولید خودروهای داخلی در سال ۹۶ نشان از رشد ۱۳.۷ درصدی تیراژ تولید نسبت به سال ۹۵ دارد. اما با اتفاقات اخیر پیش آمده ناشی از خروج آمریکا از برجام و گمانه زنی ها درباره تحریم دوباره صنایع خودروسازی، خودروسازان در محصولات خود بالاخص خودروهای با عمق ساخت داخل پایین با کاهش تیراژ تولید مواجه خواهند شد؛ لذا ضروری است برای افزایش واقعی عمق ساخت داخل خودروها برنامه ریزی شود.

به گزارش مسیر اقتصاد آمار تولید خودروسازان کشور در سال ۹۶ نشان از رشد ۱۳.۷ درصدی تیراژ تولید نسبت به سال ۹۵ دارد. طبق آمار اعلامی از سوی انجمن خودروسازان ایران در سال ۹۶، يك ميليون و ۵۳۴ هزار دستگاه انواع خودروي سواري، وانت و تجاري توليد شده است. در صورتیکه خودرو سازان داخلي درسال  ۹۵، يك ميليون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو توليد كرده بودند.

آمار مقایسه ای تولید انواع خودرو به تفکیک نوع محصول در نمودار زیر قابل مشاهده است. همانطور که مشخص است، تیراژ تولید در تمامی انواع خودروها به جز وانت افزایش یافته است.

آمار جزئی تولید غول های جاده مخصوص

طبق آمار دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه در سال ۹۶، ایران‌خودرو با تولید ۶۹۹ هزار و ۹۳۵ دستگاه خودروی سواری، افزایش تیراژی ۱۰.۳ درصدی را نسبت به سال ۹۵ داشته است. سایپا (سایپا، سایپا آذربایجان، سایپا کاشان و پارس خودرو) نیز که ۶۱۵ هزار و ۳۷۰ دستگاه انواع محصولات سواری را در سال گذشته به تولید رسانده، رشدی حدودا ۱۹ درصدی را به خود می‌بیند.

در میان خودروسازان خصوصی نیز خبر می رسد که گروه بهمن بیشترین رشد تولید را در سال گذشته داشته است. بطوریکه این شرکت توانسته با تولید ۱۱ هزار و ۳۲۶ دستگاه انواع خودروهای سواری، ۱۸۰ درصد افزایش تولید را نسبت به سال ۹۵ تجربه کند.

همچنین طبق آمار اعلامی، ایران خودرو در تولید محصولات سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۶، تندر ۹۰، دانگ فنگ، دنا، هایما و سوزوکی با افزایش تیراژ مواجه شده است. بیشترین رشد تیراژ تولید مربوط به خودرو هایما است که در سال گذشته سه هزار و ۶۰۰ دستگاه از این محصول تولید شده است. هایما در مقایسه با سال ۹۵، ۲۵۴ درصد افزایش تولید را تجربه می کند.

طبق آمار انجمن خودروسازان ایران سایپایی ها نیز در تولید محصولات پراید، تیبا، پارس تندر، برلیانس، سراتو و چانگان با افزایش تیراژ مواجه شده اند. بیشترین رشد تیراژ در بین محصولات سایپا متعلق به محصول چانگان است که در سال گذشته چهار هزار و ۶۸۶ دستگاه از این محصول تولید شده است. چانگان در مقایسه با سال ۹۵، ۱۵۳ درصد افزایش تولید را تجربه می کند.

کاهش تیراژ تولید خودروسازان با تحریم دوباره صنایع خودروسازی

خودروسازان بزرگ کشور در ماه های ابتدای امسال نیز با رشد تیراژ مواجه شده اند و فعلا خودروسازان در مدار رشد قرار دارند. یکی از عوامل تاثیرگذار در رشد تیراژ خودروسازان، تأمین قطعات به موقع است. لذا بدون شک با اتفاقات اخیر پیش آمده ناشی از خروج آمریکا از برجام و گمانه زنی ها درباره تحریم دوباره صنایع خودروسازی، خودروسازان در محصولات خود بالاخص خودروهای با عمق ساخت داخل پایین با کاهش تیراژ تولید مواجه خواهند شد.

ارتقاء داخلی سازی خودروها راهکار پیش روی صنعت خودرو در دوران پساخروج از برجام

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو گفت: اصل نگرانی از تحریم صنعت خودرو ایران حتی سی کی دی خودروهای پسابرجامی نیست زیرا این خودروها هم اکنون تیراژ بالایی ندارند و تاثیری در اقتصاد ایران نخواهند داشت؛ اما کمبود و نبود قطعات خودروهای پرمصرف مانند ۲۰۶ خطر اعمال تحریم های دوباره است که می تواند مشکل زا باشد و لازم است راهکاری برای حل این مشکل در نظر گرفته شود.

آمار تجارت خارجی کشور نشان از این دارد که واردات قطعات منفصله خودرو در صدر جدول واردات کشور قرار دارد. این بدان معنی است که تأمین بسیاری از قطعات خودروسازان از محل واردات تأمین می شود. با تحریم شدن دوباره صنایع خودروسازی این تأمین قطعات با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

بنابراین ضروری است به منظور کاهش آسیب پذیری صنعت خودرو در دوران پساخروج، عمق ساخت داخل خودروهای داخلی را افزایش دهد. یکی از الزامات افزایش داخلی سازی خودروها اصلاح تعرفه واردات در بخش قطعات خودرو است.

در حال حاضر تعرفه واردات لوازم یدکی خودرو که ذیل فصل ۸۷ گمرک وارد می شود، متناسب با میزان داخلی سازی خودرو نیست. بدین معنی که در این بخش قوانین الزام آوری به منظور تشویق خودروسازان به بهبود داخلی سازی وجود ندارد. لذا ضروری است تا وزارت صنعت، معدن و تجارت تعرفه واردات لوازم یدکی خودرو را در فصل مذکور اصلاح نماید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.