۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۸۹۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

رایزن بازرگانی ایران در قزاقستان در خصوص سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به آستانه به منظور امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی و شرکت در همایش بین المللی اقتصادی قزاقستان گفت: این موافقتنامه در جهت افزایش حجم تجارت ایران با کشور‌های مذکور برای مدت سه سال در آستانه به امضا رسید که مهمترین و کلیدی‌ترین ساز و کار توسعه و گسترش تجارت به ویژه افزایش صادرات ایران به کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، آنه دردی ایرانپناه، رایزن بازرگانی ایران در قزاقستان، گفت: موافقتنامه ترجیحات تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در ۹ فصل با بیش از ۱۰۰ ماده به انضمام جدول امتیازات اعطایی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا مشمول ۳۶۰ قلم کالا (بر اساس کد۸رقمی HS) و جدول امتیازات اعطایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا  به ایران مشمول ۵۰۲  قلم کالا (براساس کد۱۰ رقمی HS) است که از ۸۶۲ ردیف تعرفه، تعداد ۲۲۳ ردیف آن محصولات کشاورزی و ۳۶۹ ردیف آن را محصولات صنعتی  تشکیل می‌دهند.

وی افزود: این اقلام شامل محصولات کشاورزی و شیلات، محصولات معدنی، محصولات شیمیایی و دارو، مواد کائوچویی از جمله لاستیک، منسوجات، فرش ماشینی و کفپوش، سنگ و سرامیک و ماشین آلات صنعتی  است.

ایرانپناه اظهار داشت: ۱۴۰ ردیف تعرفه  آن  (۳۸ قلم آن کشاورزی و ۱۰۲ قلم آن صنعتی ) مشمول تثبیت تعرفه‌ای از دو طرف قرار گرفت که در واقع ۷۲۲ قلم کالا مشمول تخفیف متقابل تعرفه‌ای میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و از این تعداد ایران در بخش کشاورزی در مقابل ۶۰ ردیف تعرفه‌ای، ۱۲۰ ردیف تعرفه‌ای و در مقابل ۱۶۷ ردیف تعرفه‌ای کالاهای صنعتی، ۳۷۰ ردیف تعر فه‌ای از اتحادیه اقتصادی اوراسیا امتیاز گرفته است. یعنی ایران از لحظ کمی در بخش کشاورزی  یک برابر و در بخش صنعت بیش از ۲ برابر از اتحادیه اقتصادی اوراسیا امتیاز گرفته است.

وی با محتمل دانستن افزایش بیش از  ۲۰ درصدی صادرات به کشورهای عضو اتحادیه به ویژه  به قزاقستان ظهار داشت: این انتظار زمانی تحقق پیدا خواهد کرد که دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی در مواردی چون اطلاع رسانی مناسب به تشکل های تجاری و شرکت های ایرانی جهت استفاده از کاهش تعرفه‌ها، آمادگی کامل شرکت‌های ایرانی نسبت به صادرات محصولات با کیفیت، قیمت رقابتی  و بسته‌بندی مناسب بازار همکاری مناسبی با یکدیگر داشته باشند.

گفتنی است، تسهیل صدور روادید، همکاری‌های بانکی و حمل و نقل و ترانزیت از جمله مواردی است که کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا  و به ویژه قزاقستان در روابط خود با ایران باید به آن اهتمام ورزند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.