۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۰۸۶ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ دسته: دولت و حکمرانی
۰

استاد اقتصاد دانشگاه تهران توزیع کالابرگ در ابتدای انقلاب را اقدامی فوری، تشکیل صنایع دفاع و کمیته امداد را اقداماتی اساسی و طرح‌های مسکن مهر و هدفمندی یارانه‌ها را اقداماتی جدید دانستند که موجب کاهش نابرابری در جمهوری اسلامی ایران شده است.

دکتر ابراهیم رزاقی دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: توزیع عمومی محصولات مصرفی خانوارها از طریق کالابرگ، تشکیل کمیته امداد و هدفمندی یارانه‌ها از اقدامات مثبت جمهوری اسلامی برای کاهش نابرابری و ضریب جینی در ایران بوده است.

توزیع جمعی و کالابرگ اقدام فوری کشور برای کاهش نابرابری

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی توزیع جمعی محصولات و کاهش اشتهای سرمایه‌داری توسط دولت، عاملی بود که گسترش نابرابری در ایران را کنترل کرد و بخش زیادی از طبقات محروم جامعه را از بحران‌های اجتماعی و اقتصادی رهانید.

ایشان توزیع کالابرگ در میان مردم را از اقدامات مثبت دولت در ابتدای انقلاب دانست و عنوان کرد: این توزیع گسترده به شکل گیری ذائقه‌ها حول این مواد غذایی کمک می‌کرد و با مدیریت ذائقه‌ها و سبک زندگی عمومی احساس تبعیض را تا حدود زیادی از جامعه می‌زدود.

صنایع دفاع و کمیته امداد اقدام اساسی کشور در تأمین حرکت کشور

دکتر رزاقی تشکیل صنایع دفاع و کمیته امداد را از اقدامات درخور توجه جمهوری اسلامی در ابتدای انقلاب ارزیابی کرد و تشکیل این دو نهاد را در کمترین زمان ممکن پس از انقلاب از اقدامات فوری دانست که کمک فراوانی به رشد اقتصادی و توزیع مناسب این رشد در کشور کرده است.

دانشیار دانشکده اقتصاد با اشاره به اهمیت روند تشکیل صنایع دفاعی، گفت: قبل از انقلاب بسیاری از سرمایه‌های کشور و درآمد ارزی نفت صرف واردات تجهیزات نظامی از خارج کشور می‌شد و اگر این روال پس از انقلاب ادامه می‌یافت هم با قطع واردات این تجهیزات مواجه می‌شدیم و به دلیل عدم تولید داخلی، توانی برای دفاع از کشور نداشتیم. از این منظر تشکیل صنایع دفاع اقدامی اساسی برای حفظ سرمایه عمومی کشور و کمک به طبقات فقیر جامعه بود.

ایشان با تحسین اقدام جمهوری اسلامی در تشکیل کمیته امداد، گفت: این نهاد اساسی‌ترین نهاد حکومت برای رفع فقر و نابرابری است.

دکتر رزاقی با مثبت ارزیابی کردن اقدامات کمیته امداد در ۴۰ سال گذشته، گفت: توجه این نهاد به زنان بی‌سرپرست، سرپرستان ازکارافتاده، خانواده‌های فقیر روستایی و تحت پوشش قرار دادن سایر مددجویان از عوامل مهم کاهش ضریب جینی در ایران است.

مسکن مهر و هدفمندی یارانه‌ها طرح‌های جدید کشور برای برقراری عدالت

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به دو طرح مسکن مهر و هدفمندی یارانه‌ها، گفت: این دو طرح گام‌های مهمی در دهه چهارم انقلاب اسلامی برای کاهش نابرابری و جزو اقدامات روزآمد جمهوری اسلامی برای محرومیت‌زدایی محسوب می شوند.

ایشان افزودند: طرح مسکن مهر به دلیل اینکه موجبات خانه دار شدن بسیاری از طبقات متوسط رو به پایین جامعه را فراهم کرد اقدامی مهم در کاهش ضریب جینی ایران محسوب می شود و ادامه آن از لوازم کاهش نابرابری در ایران است.

دکتر رزاقی در پایان با اشاره به طرح هدفمندی یارانه‌ها، گفت: این طرح گامی مثبت برای تحقق عدالت در توزیع منابع کشور محسوب می شود.

ایشان افزودند: اگر این طرح به شکل جدی‌تری در دولت‌های بعد دنبال می‌شد می‌توانست به‌عنوان جراحی بزرگ اقتصاد ایران بخش زیادی از آفات اقتصادی کشور را بزداید و کمک کند که عدالت بیشتری در بین اقشار مختلف جامعه حاکم شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.