۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۹۲۹ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی مقامات اتحادیه اقتصادی اورآسیا و چین، قرار است فردا توافقنامه‌ی تجاری بین دوطرف نهایی شود. اجرایی شدن این توافق تجاری می تواند به تسریع در روند توسعه تعاملات تجاری چین و کشورهای آسیای میانه و به طور خاص روسیه بینجامد.

به گزارش مسیر اقتصاد بنا بر اعلام مقامات کشور روسیه، چین و اتحادیه اقتصادی اورآسیا فردا در شهر آستانه، توافقنامه‌ تجاری امضا می‌کنند. یوری یوشاکف معاون رئیس جمهور روسیه، روز گذشته ضمن تأیید این خبر گفت توافقنامه‌ی همکاری اقتصادی و تجاری بین دو طرف نهایی خواهد شد.

اتحادیه اقتصادی اورآسیا از پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است و در برگیرنده ی جمعیتی به بزرگی ۱۸۵ میلیون نفر است. تولید ناخالص داخلی این مجموعه اقتصادی بیش از ۴ هزار میلیارد دلار است و سال گذشته شاهد ۳۰ درصد افزایش در حجم تجاری خود بوده است.

این درحالیست که چین و روسیه علاوه بر توافقنامه‌ی تجاری، در حال مذاکره برای پیوستن اورآسیا به طرح یک کمربندی-یک جاده چین هستند. دو کشور در طول دهه های اخیر توانسته اند به میزان قابل توجهی روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه خود را توسعه دهند.

به گفته‌ی لی کگیانگ نخست وزیر چین، بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، قرار است تجارت دوجانبه میان چین و روسیه به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار در سال جاری برسد. سرعت رشد راهروی تجاری روسیه-چین از سرعت رشد تجاری چین-اروپا سبقت گرفته است؛ به طوری که سالانه ۳۰ درصد بر حجم تجارت دوجانبه افزوده می‌شود.

به گفته‌ی یک کارشناس روابط بین الملل، این توافقنامه یک تغییر بازی است به طوری که در نتیجه‌ی آن مسیر تجارت روسیه-چین و همچنین آسیای میانه-چین هموار خواهد شد و دو کشور به بازارهای جایگزین دست خواهند یافت. به همین دلیل تاثیر این توافقنامه بر تجارت این کشورها به میزان صدها میلیارد دلار خواهد بود.

بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ایران، اندونزی و سنگاپور نیز برای انعقاد توافقنامه‌ی تجاری با اورآسیا برنامه ریزی کرده‌اند. اما هم اکنون ویتنام تنها کشور آسیایی است که با این اتحادیه توافقنامه‌ی تجاری منعقد نموده است.

منبع: china-briefing



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.