۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۸۲۱ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: علی بختیاری
۰

رئیس بانک مرکزی زیمباوه در گزارشی اقدامات و ابتکارات برخی کشورها از جمله مالزی، آمریکا، برزیل، چین، آفریقای جنوبی و زامبیا را در زمینه حمایت از کالاهای تولید داخلی بررسی کرده است. الزام دستگاه های دولتی به خرید داخلی، محدودیت و ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی و راه اندازی کمپین های حمایت از تولید داخلی از جمله راهکارهای کشورها در این زمینه است.

به گزارش مسیر اقتصاد در گزارشی که رئیس بانک مرکزی زیمباوه در سال ۲۰۰۵ ارائه کرده است، برخی ابتکارات کشورها در راستای حمایت از خرید داخلی که در اقتصادهای جهان موفق بوده‌اند را ذکر کرده است.

مالزی

در مالزی تغییر بنای صنعتی به وسیله دوره جایگزینی واردات انجام شد که طی آن واردات کالاهای مصرفی کاهش یافت و استفاده از منابع طبیعی داخلی افزایش یافت.

متعاقبا در اوایل دهه  ۱۹۷۰ میلادی سیاست‌ها به سمت رشد صادرات جهت داده شد که منحصر به موقعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مالزی بود.

سیاست‌های تجاری مالزی با مشوق‌های مالی ترویج شد. مناطق صادراتی و تجارت آزاد به صورت ویژه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص داده شد.

آمریکا

در ایالات متحده امریکا، قانون خرید آمریکایی تصریح می کند که برخی از سازمان های دولتی فدرال، ایالتی و محلی، تنها از تجهیزات داخلی خرید کنند.

اگر ۵۰ درصد استخراج، ساخت یا تولید در داخل کشور صورت بگیرد، محصول «تولید داخلی» به حساب می‌آید. علاوه بر این، خرید از کشورهایی که دسترسی به تجهیزات و خدمات ایالات متحده ندارند را نیز ممنوع کرد.

در ایالات متحده یارانه هایی که برای کشاورزی در نظر گرفته شده همراه با موانع وارداتی مشخص بازارهای کشاورزی، می تواند به عنوان نمونه خوبی از ابتکار مبنی بر جایگزینی واردات درحمایت از مصنوعات داخلی در نظر گرفته شود.

برزیل

دولت برزیل برنامه های مختلفی را برای ایجاد انگیزه برای ترویج تولیدات ملی و ممانعت از واردات، به ویژه در مورد خرید از شرکت مخابراتی غالب در برزیل (Telebras) حفظ کرده است.

چین

در حال حاضر، چین دستورالعمل‌هایی صادر کرده که در آن تجهیزات همه GSM های(سیستم جهانی برای ارتباطات تلفن همراه) خریداری شده در چین در داخل کشور تولید می شود.

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی، برند «با افتخار آفریقای جنوبی» (Proudly South African) را به عنوان ابزاری برای بازار و ارتقاء محصولات و خدمات داخلی با نگاه به داخلی سازی هرچه بیشتر تقاضاهای مشتریان داخلی در چهارچوب اقتصاد آفریقای جنوبی استفاده می‌کند. «با افتخار آفریقای جنوبی» یک کمپین پویا برای تبلیغ شرکت‌ها، محصولات و خدمات آفریقای جنوبی است که به ایجاد فرصت های شغلی و رشد اقتصادی در آفریقای جنوبی کمک می کند. ابتکار «با افتخار آفریقای جنوبی» به طور گسترده توسط دولت، سازمان کار، تجارت و سازمان های اجتماعی حمایت می شود.

یکی از نکات مهم این کمپین، آرم«با افتخار آفریقای جنوبی» است. شرکت‌هایی که استانداردهای مشخص شده کمپین را برآورده کنند می‌توانند از آرم کمپین برای شناسایی محصولات و خدمات خود استفاده کنند.

زامبیا

در آفریقا، زامبیا پس از آفریقای جنوبی دومین شریک تجاری زیمباوه است. در طول سال ۲۰۰۲، زامبیا ممنوعیت یک ساله برای واردات برخی محصولات از زیمباوه به زامبیا را اعمال کرد. این محصولات شامل گندم، آرد گندم، سویا، کیک سویا، شیر فوق‌العاده گرمایشیUHT، سیمان، صابون، ورق های بام، آزبست، پتو، موز رسیده، چوب و محصولات چوب، تخم مرغ، سیگار، روغن پخت و پز و رنگ بود. محصولات ممنوع شده بیشتر محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی بود. یک ماه بعد، زامبیا تمدید این ممنوعیت را به ۳ سال و واردات برخی کالاهای دیگر از جمله آرد را نیز ممنوع کرد.

به طور کلی می توان گفت همه کشورها از روش های مختلفی برای حمایت از کسب و کارها و خرید محصولات داخلی خود استفاده می کنند. ممنوعیت یا افزایش تعرفه واردات برخی محصولات، کمپین های حمایت از تولید داخلی، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های کالای داخلی، حمایت و مدیریت کسب و کارهای کوچک از جمله روش‌‌‌های حمایت از تولید و کالای داخلی است.

منبع: rbz.co.zw



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.