۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۵۹۱ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ دسته: تولید کارشناس: علی بختیاری
۰

موسسه اعتماد محلی آمریکا در گزارشی ۱۰ دلیل اصلی حمایت از کسب و کارهای داخلی و محلی را ارائه نموده است. در این گزارش حفظ استقلال، کاهش خروج ارز، افزایش درآمد ملی و محلی، پایداری محیط زیست، کمک به کارآفرینی و تنوع در تولید محصول از جمله مزایای حمایت از کسب و کارهای داخلی و محلی عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورها همواره به دنبال حمایت از کسب و کار داخلی و ملی بوده‌اند. از جمله اقداماتی که کشور آمریکا در راستای حمایت از تولیدات داخلی و محلی انجام داده است، راه اندازی موسسه اعتماد محلی (Institute for Local Self-Reliance) است که از سال ۱۹۷۴ آغاز به کار کرده است و در سه شهر واشنگتن، مینیاپلیس و پرتلند امریکا شعبه دارد.

این موسسه با اهداف افزایش کارایی اقتصادی، کاهش ضایعات، کاهش اثرات زیست محیطی و فراهم ساختن مالکیت محلی زیرساخت‌ها و منابع اصلی، برای رفاه جامعه تلاش می‌کند.

این موسسه در سال ۲۰۱۰ گزارش را منتشر کرده است و در آن ۱۰ دلیل عمده حمایت از کسب و کارهای محلی را ارائه نموده است که در ادامه بیان می‌شوند.

۱) تولیدات خاص و متمایز

با گسترش و پیشرفت صنایع در جهان، جوامعی که کسب و کار خود را به صورت خاص و متمایز حفظ می‌کنند نسبت به سایرین مزیت اقتصادی دارند. به عنوان مثال در ایران زعفران به صورت خاص و متمایز از سایر کالاها به شمار می‌آید و امکان صادرات و کسب مزیت اقتصادی فراوانی را دارد.

۲) بهبود روابط اجتماعی

کسب و کارهای محلی موجب روابط تنیده اقتصادی و اجتماعی بین شهرها می‌شود که این روابط نیز به ایجاد جوامع قوی، متحد و فعال کمک می کند.

۳) تصمیم‌گیری محلی

حمایت از کسب و کارهای محلی موجب استقلال کشور می شود و جامعه می‌تواند برای خود تصمیم‌های اساسی را بگیرد و آینده خود را بسازد و تاثیرات تصمیمات را احساس می‌کند. این قدرت ملی موجب می‌شود که نوسانات و تصمیمات جهانی و یا تحریم‌ها اثرات کم‌تری بر اقتصاد کشور بگذارند.

۴) حفظ ارز ملی در کشور

در مقایسه با محصولات وارداتی، تولیدکنندگان داخلی اکثر سهم درآمد خود را به اقتصاد کشور بازمی‌گرداند و موجب غنی شدن جامعه و حفظ ارز در کشور می‌شوند. از سوی دیگر واردات به معنی خروج ارز از کشورهاست.

۵) شغل و دستمزد

با گسترش کسب‌وکار های ملی، مشاغل محلی بیشتری ایجاد می‌شود. از سوی دیگر سود کلانی که قرار است به نفع وارد کننده و تولیدکنندگان سایر کشورها باشد، به دست کارگرهای داخل کشور می‌رسد.

۶) کارآفرینی

حمایت از تولید ملی و محلی از طریق خرید از محصولات داخلی، به رونق کارآفرینی منجر می شود. کارآفرینی موجب تقویت نوآوری و رونق اقتصادی ملی می‌شود و به عنوان کلیدی برای حرکت خانواده‌ها از مشاغل کم‌درآمد به طبقه متوسط محسوب می‌شود.

۷) مزایا و هزینه‌های عمومی

کسب و کارهای کوچک در شهرها نیازمند زیرساخت‌ها و منابع نسبتا کمی هستند و از سرویس‌های عمومی کمتری نسبت به شرکت‌های بزرگ استفاده می‌کنند. لذا با گسترش کسب و کارهای کوچک و رشد آن‌ها و حمایت از آن‌ها و افزایش تعرفه واردات نفع مردم بیشتر تامین می‌شود.

۸) پایداری زیست محیطی

برخی محصولات، به طور مثال محصولات کشاورزی، اگر به صورت محلی تولید و مصرف شوند، به دلیل استفاده کمتر از خودرو به کاهش آلودگی هوا و سایر ضررهای محیط زیستی منجر خواهند شد. در مجموع حمایت از کسب و کارهای محلی اقدامی در راستای حفظ محیط زیست به شمار می رود.

۹) رقابت

در طولانی مدت، بهترین راه برای مطمئن شدن از نوآوری و قیمت پایین، بازاری است که تعداد زیادی کسب و کار کوچک و محلی درآن وجود داشته باشد. به عبارت دیگر با افزایش کسب و کارهای محلی و رشد صنایع، رقابت سالم و رشد دهنده شکل می‌گیرد.

۱۰) تنوع محصول

تعداد بالای کسب و کارها، هرکدام یک محصول را انتخاب کرده البته نه در سطح ملی، بلکه در سطح نیاز محلی، تنوع محصول را برای مشتریان تأمین می‌کند.

در انتها نیز به صورت خلاصه می‌توان گفت با حمایت صحیح از کسب و کارهای محلی و شرکت‌های داخلی، منافع ملی حفظ می‌شود و ارتقاء می‌یابد و اقتصاد کشور در مقابل نوسانات ناشی از اقتصاد بین‌المللی مقاوم می‌گردد.

منبع: گزارش موسسه  Institute for Local Self-Reliance



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.