۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۵۵۹ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ دسته: انرژی کارشناس: احسان امیدی
۰

کشورهای اروپایی در ماه های اخیر، سیاست نصب کنتورهای هوشمند برای تمامی مشترکین برق را در دستور کار قرار داده اند. نصب این کنتورها مزایایی همچون حذف هزینه های قرائت و کاهش سرقت برق را به دنبال دارد. علاوه بر این اعمال تعرفه گذاری پویا در قیمت برق، با استفاده از کنتورهای هوشمند، تا ۶۷ میلیارد یورو صرفه جویی در هزینه های تولید برق برای اروپا به ارمغان خواهد آورد.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا در حال انجام یک سرمایه گذاری های بزرگ در مورد کنتور های هوشمند برق است. در حال حاضر، استفاده از اندازه گیری هوشمند در ایتالیا به حدود ۸۵ درصد و در فرانسه به میزان ۲۵ درصد رسیده است. در همین راستا در ماه اکتبر گذشته، دولت بریتانیا از تصمیم خود برای اجرای اندازه گیری هوشمند برای تمام خانوارهای بریتانیا تا سال ۲۰۲۰ خبر داد.

فرانسه، ایرلند، هلند، نروژ و اسپانیا نیز پیش بینی کرده اند که تا سال ۲۰۲۰ بتوانند استفاده از کنتور های برق هوشمند را به ۱۰۰ درصد برسانند و به نظر می رسد که بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این کشورها پیروی خواهند کرد.

سرمایه گذاری ۵۱ میلیارد یورویی برای تجهیز شبکه ی برق به کنتورهای هوشمند

تخمین زده می شود که حجم این سرمایه گذاری بزرگ در حدود ۵۱ میلیارد یورو است. با این حال این سرمایه گذاری با بهبود وضعیت بخش بار شبکه، حذف هزینه های قرائت کنتورهای برق، اجازه قطع سریع برق مشترکینی که لازم است برق آن ها قطع شود و همچنین به حداقل رساندن سرقت برق موجب صرفه جویی ۲۶ تا ۴۱ میلیارد یوریی می شود که فاصله بین هزینه و سود این سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

بررسی ها نشان می دهد که استفاده از کنتور های برق هوشمند یک مزیت بسیار مهم دیگر نیز دارد. این مزیت قابلیت ارائه قیمت گذاری پویای برق به مشترکین برق است.

«تعرفه‌گذاری پویا» راهکار کشورهای اروپایی در کاهش اوج مصرف برق

صرفه جویی ۶۷ میلیارد دلاری با اعمال تعرفه گذاری پویا

تعرفه گذاری پویا این امکان را فراهم می کند که قیمت برق مصرفی مشترکین در روزها و ساعت های مختلف، متناسب با قیمت تولید برق در آن زمان ها تعیین شود. تعرفه گذاری زمان واقعی (RTP) و تعرفه گذاری اوج مصرف (CPP)، از قابلیت های این نوع تعرفه گذاری هستند.

به این ترتیب این امکان فراهم می شود که در زمان های اوج مصرف، که هزینه تولید برق بالاتر است، قیمت برق نیز افزایش یابد. در نتیجه مردم نیز تلاش خواهند کرد که در اوج مصرف، تقاضای برق خود را کاهش دهند که در نهایت به صرفه جویی در هزینه های تولید برق منجر می شود.

بر اساس تجربیات جهانی، تخمین زده می شود اعمال تعرفه گذاری پویا در قیمت برق، از طریق تجهیز مشترکین به کنتورهای هوشمند، ۱۴ تا ۶۷ میلیارد یورو صرفه جویی در هزینه های تولید برق برای اروپا به ارمغان خواهد آورد.

اعمال تعرفه گذاری پویا و نصب کنتورهای هوشمند مکمل یکدیگر هستند

در حالی که سیاستگذاران بیشتر توجه خود را منوط به نصب کنتورهای برق هوشمند کرده اند، به این مسئله که آیا تعرفه گذاری هوشمند و شناور مورد قبول مشترکین و تامین کنندگان برق قرار می گیرد یا خیر، موضوعی است که کمتر به آن توجه شده است.

به هر حال از میان برداشتن موانع استفاده از تعرفه های پویا، به کاهش هزینه های تولید برق اتحادیه اروپا منجر می شود که برای پرداخت هزینه های سرمایه گذاری برای تجهیز مشترکین به کنتورهای برق هوشمند- حتی بدون در نظر گرفتن مزایای عملیاتی آن- کافی است.

تعرفه های پویای انتقال و توزیع با تاکید بر مزایای محیط زیستی تعرفه های پویا و ایجاد یک نظام مالی شفاف برای اعطای پاداش به مشترکین در چارچوب این تعرفه ها، کلید کاهش هزینه های تولید و تأمین سرمایه گذاری لازم به منظور تجهیز مشترکین به کنتورهای هوشمند محسوب می شود.

منبع: papers.ssrn



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.