۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۳۸۱ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

نقش فعال سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در قیمتگذاری محصولات لبنی طی روزهای اخیر، اقدامی بر خلاف قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی است. طبق قانون، وزارت جهاد کشاورزی مسئول اصلی قیمت گذاری و نظارت بر بازار محصولات غذایی است اما در حال حاضر این وظیفه را سازمان حمایت انجام می دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق اعلام مسئولین وزارت جهاد کشاورزی، سرانه مصرف محصولات لبنی در سبد خانوار هر ایرانی در حال حاضر حدود ۱۲۰ کیلوگرم است؛ مسئولین این وزارتخانه قصد دارند میزان مصرف محصولات مذکور را در سبد خانوار به ۱۶۰ کیلوگرم افزایش دهند.

گفتنی است ایران تا ۲ دهه گذشته یکی از بزرگترین واردکنندگان محصولات لبنی به شمار می رفت که هم اینک با برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی و استفاده از نژاد های برتر دام، تغییر روش پرورش و تغذیه مناسب، تولید شیر به ازای هر راس دام به ۴۰ کیلوگرم افزایش یافته است و ایران به یکی از صادرکنندگان محصولات لبنی در منطقه تبدیل شده است.

بنابر اعلام مسئولین وزارت جهاد کشاورزی، در ۹ ماهه سال گذشته بیش از ٧٥٠ هزار تن صادرات شیر و انواع لبنیات از کشور انجام شد که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل بالای ٣٠ درصد رشد داشت.

عمده محصولات لبنی ایران به کشورهای عراق، افغانستان و روسیه صادر می شود که مسئولین وزارت جهاد کشاورزی درصدد افزایش صادرات محصولات به این کشورها هستند.

تقاضای افزایش قیمت محصولات لبنی توسط تولیدکنندگان

اخیرا وضعیت قیمت گذاری محصولات لبنی در بازار داخلی با مشکلاتی مواجه شده است و این موضوع ضمن مطرح شدن در جلسات ستاد تنظیم بازار، در حال بررسی توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است.

صنایع لبنی از جمله صنایعی است که از ماه‌های گذشته درخواست افزایش قیمت خود را به سازمان حمایت اعلام کرده است. طبق وعده‌ی سازمان حمایت به تولیدکنندگان، مقرر شده است این سازمان پس از بررسی دفاتر این شرکت‌ها درباره افزایش یا ثابت ماندن قیمت‌ها تصمیم گیری نماید و درباره آن اطلاع رسانی کند.

سازمان حمایت فعال در رصد بازار محصولات لبنی

۱۱ اردیبهشت ماه علیرضا رستمی مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: فرآورده‌های لبنی پرمصرف جزء کالاهای مشمول اولویت اول کالایی موضوع مصوبه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها است و تغییرات قیمت این اقلام باید مطابق فرآیند مصرح در این مصوبه انجام شود.

وی اعلام کرد: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها با رصد و پایش مداوم بازار فرآورده‌های لبنی گزارش تخلف واحدهایی را که بدون طی فرآیند مذکور و کسب مجوزهای لازم نسبت به افزایش قیمت اقدام کرده‌اند درقالب پرونده تخلف گران فروشی به سازمان تعزیرات حکومتی و ادارات کل استانی ارسال کرده است.[۱]

انجمن صنایع لبنی تابع تصمیم سازمان حمایت

در همین رابطه رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ۱۳ اردیبهشت ماه درباره قیمت محصولات لبنی گفت: سازمان حمایت بررسی قیمت شیر خام و قیمت محصولات لبنی را به پایان رسانده و با ارجاع به ستاد تنظیم بازار مقرر شد در جلسه این ستاد نهایی شود.

همچنین باکری تاکید کرد: انجمن برای افزایش قیمت‌ها از طریق سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار اقدام و پیگیری می‌کند.[۲]

تنظیم بازار و قیمت گذاری محصولات غذایی وظیفه قانونی وزارت جهاد کشاورزی

گفتنی است سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حال حاضر یکی از ارگان های بررسی وضعیت قیمتی محصولات غذایی و کشاورزی در بازار داخلی است.

این سازمان هم اکنون ذیل وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد؛ این درحالیست که به موجب قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی، اختیارت نظارت بر کنترل قیمتی محصولات غذایی و کشاورزی و تنظیم بازار این محصولات به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است.

تناقض وظایف سازمان حمایت با قانون تمرکز باید برطرف شود

به همین منظور ضروری بود با توجه به قانون تمرکز، شرح وظایف جدید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ می شد تا در حال حاضر بازار محصولات لبنی و سایر محصولات غذایی دارای چند متولی نباشد.

چنانچه بر اساس قانون تمرکز، وزارت جهاد کشاورزی مسئول اصلی قیمت گذاری و تنظیم بازار این محصولات است اما سازمان حمایت باتوجه به شرح وظایف سابق خود، در این امر نیز به ایفای نقش می پردازد.

ابلاغ شرح وظایف جدید این سازمان توسط وزارت صمت و واگذاری وظایف مربوط به قیمت گذاری و نظارت بر بازارهای مصرفی غذایی و کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی، باعث بهبود شرایط تولید و توزیع این محصولات خواهد شد.

رفع نواقص فعلی قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر بهبود شرایط تولیدی این محصولات وضعیت تنظیم بازار محصولات لبنی را بهبود می دهد و پاسخگویی واحدی را درقبال تنظیم بازار این محصولات ایجاد می کند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم کد خبر ۱۷۱۵۶۱۳

[۲] خبرگزاری میزان کد خبر ۴۱۶۳۶۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.