۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۲۰۷ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵ دسته: پیشرفت های کشور، دولت و حکمرانی کارشناس: صادق احمدی
۰

برآوردهای موسسه جهانی نجات کودکان نشان از آن دارد که ایران در کاهش مرگ‌ومیر کودکان، بهبود تغذیه آن‌ها و دسترسی کودکان ایرانی به آموزش ابتدایی، موفق عمل کرده و جزو کشورهای با بیشترین پیشرفت در حوزه کودک قرار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد داده‌های شاخص جهانی رشد و تکامل کودکان حکایت از پیشرفت ۱۵ پله‌ای ایران در این شاخص دارد و اجرای سیاست‌های حمایتی برای کودکان توانسته است وضعیت تغذیه، سلامت و آموزش کودکان ایرانی را بهبود بخشد.

یکی از شاخص‌های نشان‌دهنده وضعیت کودکان در سطح جهان، «شاخص رشد و تکامل کودک» است که از ادغام سه نماگر سلامت، آموزش و تغذیه کودک به دست می‌آید.

ایران با انجام برنامه‌هایی چون ارائه یک وعده غذای گرم به کودکان در روستا مهدهای سراسر کشور، ارائه سبد غذایی به کودکان زیر ۶ سال مبتلابه سوءتغذیه، اتخاذ رویکرد خانواده محوری و تسهیل شرایط سپردن کودکان بی‌سرپرست به خانواده‌ها،‌ اعطای کمک‌ مالی به خانواده‌های پذیرنده کودکان بی‌سرپرست، استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی در توانمندسازی کودکان بی‌سرپرست و سایر اقدامات مرتبط توانسته است وضعیت خود را در شاخص رشد و تکامل کودک ارتقا دهد.

شاخص رشد و تکامل کودک

در سال ۲۰۰۸ میلادی موسسه خیریه نجات کودکان، به‌منظور بررسی میزان پیشرفت در حوزه رفاه کودک، شاخص رشد و تکامل کودک را به‌عنوان ابزاری جهانی برای ارزیابی عملکرد ۱۴۱ کشور جهان در زمینه مرگ‌ومیر کودکان، تغذیه کودکان و دسترسی به آموزش ابتدایی معرفی نمود.

شاخص رشد و تکامل کودکان (CDI) از ادغام سه نماگر مؤثر بر رفاه و توسعه کودکان، سلامت، آموزش و تغذیه به دست می‌آید. کشورها بر اساس امتیازهای به‌دست‌آمده در خصوص احتمال مرگ‌ومیر کودکان تا پیش از پنج‌سالگی، ثبت‌نام نکردن در مدرسه و کم‌وزنی ناشی از کم غذایی، رتبه‌بندی می‌شوند. این سه شاخص از طریق محاسبه ساده میانگین آن‌ها در دوره زمانی موردنظر با یکدیگر ترکیب می‌شوند؛ بدین معنی که هر یک از آن‌ها دارای وزن یکسان در شاخص هستند. کشورها بر اساس امتیاز CDI خود رتبه‌بندی می‌شوند. هر چه امتیاز کشورها پایین‌تر باشد وضعیت آن‌ها از این لحاظ بهتر خواهد بود.

داده‌های این شاخص عمدتاً از منابع سازمان ملل و بانک جهانی استخراج‌شده‌اند و با آمارهای ملی تکمیل گردیده‌اند.

اهمیت کودکان در توسعه اقتصادی

توسعه اقتصادی و اجتماعی بلندمدت هر کشوری منوط به سرمایه‌گذاری روی کودکان است که نسل فردای هر جامعه را تشکیل می‌دهند. سرمایه‌گذاری به شکل تغذیه، بهداشت و آموزش کودکان که بهزیستی آن‌ها را تأمین نماید، برای توسعه هر کشوری بسیار ضروری است. کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و به‌تازگی چین، پیش از شروع جهش اقتصادی و رسیدن به نرخ‌های رشد بالای اقتصادی، ابتدا سرمایه‌گذاری عظیمی روی پرورش کودکان سالم و باسواد کردند که کارگران مولد کنونی شدند و فقر را از بین بردند.

برآوردها نشان می‌دهد هر یک سال تحصیل بیشتر کودکان، ۱۰ درصد درآمد را در بزرگ‌سالی افزایش می‌دهد. در نقطه مقابل،‌ کودکان دچار سوءتغذیه و کم غذایی، هزینه‌ای به میزان ۲ تا ۳ درصد کاهش تولید ناخالص داخلی بر اقتصاد تحمیل کرده و چرخه فقر را تداوم می‌بخشند.

وضعیت ایران در شاخص رشد و تکامل کودک

نتایج آخرین شاخص منتشرشده، نشان از بهبود وضعیت ایران در فاصله ۲۰ سال اخیر دارد. ایران طی این مدت با ۱۵ پله ارتقا توانسته است از رتبه ۷۵ به ۶۰ جهان برسد و امتیاز شاخص را از ۱۶ به ۸ تغییر دهد.

بی‌گمان اقدامات گوناگون انجام‌شده از هنگام تأسیس وزارت رفاه و تأمین اجتماعی (سال ۱۳۸۳) در خصوص توسعه و رشد و تکامل کودکان نظیر ارائه یک وعده غذای گرم به کودکان در روستا مهدهای سراسر کشور، ارائه سبد غذایی به کودکان زیر ۶ سال مبتلا به سوءتغذیه، اتخاذ رویکرد خانواده محوری و تسهیل شرایط سپردن کودکان بی‌سرپرست به خانواده‌ها،‌ اعطای کمک‌ مالی به خانواده‌های پذیرنده کودکان بی‌سرپرست، استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی در توانمندسازی کودکان بی‌سرپرست و سایر اقدامات مرتبط، در این پیشرفت مؤثر بوده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.