۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۵۷۹ ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳ دسته: پیشرفت های کشور، دولت و حکمرانی کارشناس: صادق احمدی
۲

کشف دو راه قطعی برای درمانی بیماری MS در ایران علاوه بر بهبود بیماران، کمک شایانی به صنعت توریسم سلامت در کشور می کند و افراد زیادی را از کشورهای منطقه و جهان برای درمان به ایران می کشاند.

به گزارش مسیر اقتصاد با تلاش پژوهشگران ایرانی و پیشرفت چشمگیر علوم پزشکی مدرن و طب سنتی در ایران، راه درمان قطعی ام اس کشف شده است.

شیوع بیماری ام اس در ایران و جهان

چهل سال پیش، یکی از اولین بیماران دکتر استفان هاوزر، یک فارغ‌التحصیل مدرسه‌ی حقوق هاروارد و یکی از مشاوران کاخ سفید بود که به تصلب بافت چندگانه یا همان ام‌اس مبتلا شده بود؛ بیماری جانکاهی که همچون آتشی به جان بافت‌های مغزی این شخص افتاده بود.

این شخص به‌سرعت قدرت تکلم، بلعیدن و حتی نفس کشیدن را از دست داد، پس از این ماجرا بود که استفان هاوزر مسیر زندگی خود را برای درمان این بیماری تغییر داد. سال هاست که از این واقعه می گذرد و این بیماری نه تنها درمان نشد که در کشورهای مختلف همچنان قربانی می گیرد. البته درمان های نصفه و نیمه ای برای ام اس پیدا شد؛ اما درمان نهایی این بیماری پیدا نشد.

در ایران اما به گفته دکتر محمدعلی صحرائیان نایب رئیس انجمن ام اس: آخرین آمار ابتلا به ام اس در کشور حدود ۷۰هزار نفر است و در استان تهران در سال ۲۰۰۸، رقم ابتلا به بیماری ۵۰ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر بود. در سال ۲۰۱۱ این آمار به ۷۳ مورد، در سال ۲۰۱۴ به ۱۰۱ مورد و در سال ۲۰۱۵ به ۱۱۵ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر رسیده است.

کژ کارکرد ام اس در بدن

در بیماری ام اس، سیستم ایمنی بدن به غلاف محافظ (میلین) بافت عصبی حمله کرده و موجب اختلال در ارتباط بین مغز و دیگر مناطق بدن می‌شود. درنهایت، این بیماری منجر به تخریب و یا آسیب دائمی به اعصاب می‌شود.

علائم و نشانه‌های ام اس بسیار متفاوت بوده و به‌ شدت و محل آسیب بستگی دارد. برخی از افراد مبتلا ممکن است توانایی راه رفتن به‌صورت مستقل را ازدست‌داده و یا کاملاً فلج شوند درحالی‌که عده‌ای دیگر از افراد مبتلا به این بیماری، دوره‌های طولانی را بدون تجربه‌ی هیچ علائمی پشت سر می‌گذارند.

انواع بیماری ام اس

ام اس عودکننده فروکش‌کننده: شایع‌ترین نوع این بیماری است که ۸۵ درصد افراد مبتلا را شامل می‌شود. در این نوع بیماری، علائم در دوره‌های زمانی خاصی برای هفته‌ها یا ماه‌ها عود کرده و سپس در دوره‌های زمانی دیگری کاهش‌یافته و یا کاملاً از بین می‌روند.

ام اس پیش‌رونده‌ی اولیه: ۱۰ درصد افراد مبتلا را شامل شده و در طی آن، علت بیماری ام اس و علائم بیماری به‌آرامی ولی به‌طور پیوسته پیشرفت می‌کنند.

ام اس پیش‌رونده‌ی ثانویه: که افراد مبتلا به بیماری ام اس در ابتدا به نوع عودکننده فروکش‌کننده‌ی بیماری مبتلا بوده‌اند و در طول زمان میزان عود بیماری بیشتر از پسرفت آن بوده است. حدوداً نزدیک به ۵۰ درصد از افراد مبتلا به ام اس عودکننده فروکش‌کننده، در اولین ۱۰ سال ابتلا به بیماری خود، به این نوع ام اس مبتلا خواهند شد.

ام اس پیش‌رونده‌ی عودکننده: که در طی آن، بیماری به‌طور مداوم پیشرفت کرده و هرازگاهی عود می‌کند. این نوع بیماری نسبتاً نادر بوده و تنها در ۵ درصد از موارد ام اس دیده می‌شود.

ازجمله علائم بیماری ام اس می‌توان به بی‌حسی یا ضعف در دست و پاها و تنه که معمولاً در یک طرف بدن به وجود می‌آید، از دست دادن قدرت بینایی به‌صورت جزئی یا کلی معمولاً در یک چشم که اکثراً با درد به هنگام حرکت دادن چشم همراه است، دوبینی طولانی‌مدت، خواب‌رفتگی یا درد در قسمت‌هایی از بدن، احساس برق‌گرفتگی که با انجام برخی حرکات گردن احساس می‌شود(به‌خصوص به هنگام خم کردن گردن رو به پایین)، رعشه، عدم تعادل و راه رفتن لرزان، اختلال کلامی، خستگی مفرط، سرگیجه، اختلال در عملکرد مثانه و روده‌ها اشاره کرد.

همچنین افراد مبتلا به ام اس ممکن است به عارضه‌های گرفتگی یا اسپاسم عضلانی، فلج(معمولاً در پاها)، مشکلات مربوط به مثانه، روده‌ها و فعالیت‌های جنسی، تغییرات ذهنی مانند فراموشی و نوسانات خلق‌وخوی، افسردگی، بیماری صرع نیز دچار شوند.

داروها و وضعیت سابق درمان ام اس

تاکنون پزشکان و محققان بسیاری بر روی درمان این بیماری کار کرده اند که تلاش آن ها درمان هایی عمدتا مقطعی و ناقص را به همراه داشته است. نمونه ای از این درمان ها بدین عناوین اند: استفاده از کورتیکواستروئید ها، تعویض پلاسما(پلاسما فرز)، تزریق داروهای اینترفرون بتا، گلاتیرامر استات (کوپاکسون) ، دی متیل فومارات (تکفیدرا) ، فینگولیمود (گیلنیا) ، تریفلونومید (آباگیو)، ناتالیزوماب (تیسابری)، آلمتوزوماب (لمترادا) ، میتوزانترون و … که هر کدام فقط برای نوع خاصی از این بیماری بوده و یا فقط در حل کاهش عوارض و تسکین ام اس موثر بوده اند.

درمان قطعی ام اس در ایران

با تلاش پژوهشگران ایرانی و پیشرفت چشمگیر علوم تجربی و پزشکی در ایران تا کنون ۲ درمان برای این بیماری پیدا شده است تا باز هم افتخاری دیگر برای دانشمندان ایران ثبت شود.

 

شرح این دو درمان که یکی توسط دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده و دیگری توسط بیولوژیست ایرانی می باشد در ادامه آمده است:

الف: درمان توسط دانشمند سهیلا رضاپور پیروزی

سهیلا رضاپور فیروزی با استاد راهنمای خود ،سید رفیع عارف حسینی (که خود به مدت ۱۴ سال مبتلای به این بیماری بوده است) دو و نیم سال روی درمان ام اس فعالیت کرده و توانسته است داروی گیاهی را کشف کند که با طبیعت گرم بر روی علایم بالینی و فاکتورهای التهابی بیماران ام اس که مبتنی به تغذیه بوده  اثر بگذارد. این دارو که از روغن گیاهان خاصی بدون عوارض به صورت شربت تهیه شده، ام اس نوت ( نوتریشن ) نام گرفته است و می تواند ضایعات غشاء عصبی را از بین برده و سیال بودن را به غشاء عصبی برگرداند.

خانم پوررضوی می گوید این مکمل تاکنون بر روی ۱۰۰ نفر آزمایش شده و ۶۵ نفر درمان را به پایان برده اند که در برخی از آنها بسته به پیشرفت و مدت زمان ابتلا به بیماری بهبودی قطعی تا نسبی حاصل شده است. مدت زمان درمان با ام اس نوت، یک دوره شش ماهه تا یک ساله بوده و بیمار برای درمان روزانه سه قاشق غذاخوری از این شربت مصرف می کند.

ب: درمان توسط دانشمند محمود صداقتی

محمود صداقتی که مهندسی برق دارد و در عین حال رشته بیولوژی را نیز آموخته است، پروژه درمان ام اس را از سال ۱۳۸۵ با مطالعه بر روی تمامی مطالعات و مقالاتی که در زمینه بیماری ام اس انجام شده بود، آغاز کرد. او پس از ۷ سال کار مطالعاتی و ۴ سال کار در آزمایشگاه سرانجام موفق شده است آنتی ژن تشخیص ام اس را کشف کند. این بیولوژیست ایرانی که به همراه دو دختر پزشک خود بر روی ام اس کار می کند گفته است: روش تشخیص بیماری ام اس با آنتی ژن ها برای اولین بار است که در دنیا انجام می شود، و ما توانسته ایم برای اولین بار از طریق خون، ام اس را تشخیص دهیم.

محمود صادقی برای به نتیجه رسیدن مطالعات، بیش از ۱۰۰۰ بار تست آزمایشگاهی انجام داده  و ۱۰ هزار نمونه آزمایشگاهی از ایران، انگلستان و…، را تحت مطالعات خود آورده است. وی ابراز امیدواری کرده تا ظرف سه تا چهار سال آینده به درمان قطعی و نهایی ام اس در سطح جهان دست یابد و نام کشورمان را در جهان بر سر زبان ها بیندازند.

لازم به ذکر است که کشف این درمان ها علاوه بر این که به بهبود بیماران می کند، کمک شایانی به صنعت توریسم سلامت در کشور می کند و افراد زیادی را از کشورهای منطقه و جهان برای درمان به ایران می کشاند.

  1. سلام.من هم مدت۲سال است که پزشکان تشخیص بیماری ام اس رو بهم دادن اما اینقدر از این بیماری میترسم که حدوحساب نداره.ازوقتی بهم گفتن ام اس دارم دیگه دکتر نرفتم فقط منتظرم یه نفر مثل آقای صادقی درمان این بیماری وکشف کنه تابتونم زندگی ام رو با امید ادامه بدم وخودم فرزندچندماهه ام روبزرگ کنم.چشم امیدم اول به خدا بعد به شمااست.براتون دعا میکنم.

    ۰۲
  2. سلام
    این کار رو نکنید. ترس از بیماری بخصوص در ام اس از خود مریضی بدتره. برعکس یکی از دوستان بنده از وقتی به بیماری کم محلی کرد، به زندگی عادی برگشت. نمیگم بیماری رو ندیده بگیرید. اما ازش نترسید، اصلا.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.