۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۰۵۵ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

بررسی آمارهای تجارت ایران در سال ۱۳۹۶ نشان می دهد که ۱۴ درصد از کل واردات کشور مربوط به خودرو و قطعات آن است؛ این درحالیست که میزان کل واردات این بخش در سال گذشته ۴۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی از تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۵ میزان میزان واردات کشور در این مدت با افزایش ۵.۲ درصدی به ۴۳.۷ میلیارد دلار رسیده است.

در این میان اما افزایش میزان واردات «انواع خودرو سواری»، «قطعات منفصله تولید خودرو» و «لوازم یدکی خودرو» نقشی اساسی در افزایش واردات در سال گذشته دارد.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۶ میزان واردات خودرو با کاهش ۸ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱.۸ میلیارد دلار رسیده است. این درحالیست که در ماه های ابتدایی سال گذشته، روند واردات خودرو به شدت صعودی بود اما ممنوعیت واردات خودروهای سواری در ماه های پایانی سال باعث شد در نهایت میزان واردات آن در کل سال با کاهش مواجه شود.

در سال گذشته میزان واردات قطعات منفصله وسایل نقلیه نیز با افزایش ۱۱۱ درصدی به بیش از ۴.۱ میلیارد دلار رسیده است. این میزان واردات قطعات منفصله وسایل نقلیه در طول سال های اخیر بی سابقه بوده و موجب ثبت رکوردی جدید در این زمینه شده است. به این ترتیب در سال گذشته قطعات منفصله تولید خودرو به صدر کالاهای وارداتی ایران رسیده است.

واردات لوازم یدکی خودرو نیز با افزایش ۴۸ درصدی به بیش از ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است. در این مدت میزان واردات دیگر وسایل نقلیه نیز ۵۵۰ میلیون دلار بوده است که افزایش ۱۶ درصدی را نشان می دهد.

در جدول زیر میزان افزایش واردات خورو، قطعات منفصله تولید خودرو، لوازم یدکی خودرو و دیگر وسایل نقلیه موتوری، در سال ۱۳۹۶ نشان داده شده است:

چنانچه در جدول فوق مشخص است میزان واردات همین چهار قلم کالا بالغ بر ۷.۴ میلیارد دلار بوده و ۱۳.۷ درصد از کل واردات کشور را تشکیل داده است.

کاهش واردات خوردوهای سواری به کشور

طبق آمار گمرک در سال گذشته بیش از ۷۰ هزار خودرو سواری وارد کشور شده که در مقایسه با سال قبل از آن بیش از ۸ درصد کاهش داشته است. در جدول زیر آمار مقایسه‌ای واردات خودرو سواری در دو سال اخیر نشان داده شده است:

مبادی واردات خودرو به ایران

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۶ کشورهای امارات، کره‌جنوبی، آلمان، ژاپن و ترکیه عمده‌ترین مبادی وارداتی خودروهای سواری به کشور بوده‌اند. با اینحال کشور امارات با سهم بیش از ۷۰ درصدی نقش اصلی را در واردات خودرو ایران دارد. در جدول زیر مبادی وارداتی خودرو سواری در سال ۱۳۹۶ نشان داده شده است:

کشور امارات سهمی از تولید خودرو در جهان ندارد اما به دلیل واسطه گری مالی توانسته است اصلی‌ترین مبدأ واردات خودرو به ایران باشد.

خودرو از کدام گمرکات وارد کشور شده است؟

در بین گمرک‌های وارداتی خودرو نیز گمرک بندر شهید باهنر (استان هرمزگان) با ۵۹۰ میلیون دلار در صدر قرار دارد و بعد از آن گمرک منطقه ویژه بوشهر با ۳۰۱ میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد. گمرکات بندر لنگه(استان هرمزگان)، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان(استان قم) و معاونت واردات و ترانزیت تهران نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

در جدول زیر عمده‌ترین گمرکات وارداتی خودرو کشور نشان داده شده است:

مبادی واردات قطعات منفصله خودرو

در زمینه واردات قطعات منفصله وسایل نقلیه نیز کشورهای چین، فرانسه، سوئد، کره جنوبی و ژاپن بیشترین سهم را در مبادی واردات ایران داشته اند. در جدول زیر مبادی وارداتی قطعات منفصله وسایل نقلیه نشان داده شده است:



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.