۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۴۰۹ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ دسته: حمل و نقل
۰

مدیر گروه حمل و نقل مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت، کاهش تصادفات جاده ای و مصرف سوخت را از مزایای احداث راه آهن شلمچه-بصره دانست و بر ضرورت پیگیری مسئولین برای اجرای این پروژه تاکید کرد.

سید میثم لاجوردی مدیر گروه حمل و نقل مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با مسیر اقتصاد اظهار داشت: طبق آمار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در سال ۹۳  حجم صادرات کالا از ایران به عراق بیش از ۱۷ میلیون تن بوده است. به عبارت دیگر، برای حمل این میزان از بار در سال نیاز به تردد ۸۵۰ هزار وسیله نقلیه سنگین جاده ای بوده است.

وی افزود: از طرف دیگر، طبق آمار سازمان راهداری در سال ۹۵، ۵.۸ میلیون تردد مسافری از مرزهای زمینی میان ایران و عراق ثبت شده است که ۳.۳ میلیون تردد از مرزهای جنوبی (چزابه و شلمچه) بوده است. این آمار نشان دهنده ضرورت توسعه زیرساخت های حمل و نقلی با عراق است.

مزایای اتصال ریلی ایران به عراق

لاجوردی درباره جایگاه حمل و نقل ریلی در توسعه زیرساخت های حمل و نقل با عراق گفت: زیرساخت مورد نیاز برای حمل و نقل میان ایران و عراق باید از نظر ظرفیت حمل‌ونقلی پاسخگوی این تقاضا باشد.

وی ادامه داد: حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از روش‌های حمل پرحجم از این مزیت برخوردار است به طوری که هر قطار معادل ۱۵ اتوبوس و ۶۰ تریلی ظرفیت حمل دارد. به عبارت دیگر، با فراهم نمودن زیر ساخت ریلی، بخش قابل توجهی از تردد ها (حدود ۶۰۰ هزار تردد تریلی و ۲۰۰ هزار تردد اتوبوس مسافری در سال) قابلیت انتقال بر روی ریل را پیدا کرده و بدین صورت از هزینه‌های پنهان ناشی از تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن جلوگیری به عمل می آید.

این کارشناس ارشد حمل و نقل ریلی اظهار داشت: از دیگر مزیت‌های حمل و نقل ریلی نسبت به جاده‌ای می‌توان به کاهش قابل توجه مصرف سوخت اشاره کرد به طوری که به ازای حمل هر تن-کیلومتر بار،  ۳۵ سی‌سی و در حوزه مسافری نیز به ازای هر نفر-کیلومتر ۲۰ سی‌سی صرفه‌جویی در مصرف سوخت حاصل می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس با فرض انتقال ۳۰% از حجم بار و مسافر حمل شده به عراق بر روی ریل، می‌توان سالانه از مصرف حدود ۲۲۵ میلیون لیتر گازوئیل معادل ۳۱۵ میلیارد تومان (معادل هزینه ساخت محور شلمچه -بصره) جلوگیری کرد.

ضرورت اقدام مسئولین برای اجرای راه آهن شلمچه-بصره

مدیر گروه حمل و نقل مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت گفت: با توجه به مزایای اقتصادی و فرهنگی حاصل از اتصال ریلی به عراق ضروری است مسئولان مربوطه فارغ از هزینه‌های اندک اجرای راه آهن شلمچه-بصره نسبت به درآمدهای کلان اقتصادی آن برای کشور، جهت تعیین تکلیف منابع مالی این پروژه اقدام نموده و هرچه زودتر ساخت این محور ۳۲ کیلومتری را آغاز نمایند تا علاوه بر کسب منافع اقتصادی برای کشور، گامی مهم در راستای تسهیل زیارت حرم‌های شریف ائمه اطهار علیهم السلام برای شیعیان ایران و عراق برداشته شود.

وی در انتها گفت: این پروژه ریلی همراه با دیگر پروژه‌های ریلی و اقتصادی کشور عراق در کنفرانس بازسازی عراق در سال ۲۰۱۸ در کویت ارائه شد و جای این نگرانی باقی است که این محور راهبردی که بر مناسبات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دو کشور ایران و عراق تأثیر گذار است، توسط کشور یا شرکتی غیر ایرانی سرمایه گذاری شود که در این صورت، کلید یکی از شریان‌های اصلی ارتباطی با عراق از دست خواهد رفت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.