۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۴۹۶ ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دهقان معاون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، در جلسه بررسی تجارت دوجانبه با عراق در کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس گفت: عراق نه تنها بازار بزرگی برای محصولات ایرانی محسوب می شود، بلکه به دلیل اتصال ایران به سوریه و سواحل مدیترانه، فرصت های زیادی را برای صادرات و ترانزیت کالاهای ایرانی، نفت و اطلاعات پیش روی ما قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد سردار حسن دهقان، معاون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی پیرامون قرارداد تجارت دوجانبه با عراق به بیان دلایل اهمیت راهبردی و اقتصادی عراق برای ایران پرداخت و به برخی گلوگاه‌های توسعه صادرات غیرنفتی ایران به این کشور اشاره کرد.

عراق شاه‌کلید توسعه صادرات نفت و کالاهای ایرانی به منطقه و جهان

دهقان با بیان اینکه عراق به لحاظ راهبردی برای ایران اهمیت دارد، گفت: ما از طریق عراق به سوریه و لبنان و همچنین دریای مدیترانه دسترسی داریم. این مسئله هم به لحاظ تجارت کالا، هم به لحاظ فروش نفت و هم به لحاظ امنیت برای ما مهم است.

وی افزود: در حال حاضر خط لوله نفت از ایران تا بصره وجود دارد و از بصره (و همچنین کرکوک) نیز تا بانیاز سوریه موجود است. بخش‌هایی از این خط لوله به دلیل جنگ با داعش خراب شده است، اما سوریه آمادگی دارد که مسیر تی‌۲ را برای ما بازسازی کند. در اینصورت با موافقت عراق خط لوله نفت ما به مدیترانه وصل خواهد شد. صادرات نفت از طریق خط لوله به مدیترانه ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد اما صادرات از مسیر کنونی یک تا دو ماه زمان نیاز دارد ضمن اینکه مشکلات مربوط به کانال سوئز و در واقع اثرگذاری آمریکا و اسرائیل نیز کاهش می‌یابد.

لزوم ایجاد بسترهای مورد نیاز برای توسعه صادرات به عراق

دهقان در خصوص توسعه صادرات به عراق گفت: برای توسعه صادرات به عراق و یا هرجای دیگر باید بسترهای مناسب در زمینه گمرک، حمل و نقل، استاندارد و انتقال پول را درست کنیم. در اینصورت خود تجار باقی کارها را به خوبی انجام خواهند داد.

وی به عنوان نمونه به بحث حفاظت کیفی از کالاها در مرز اشاره کرد و گفت: باید انبارها و سردخانه‌هایی ایجاد کنیم که بتوانیم کالاهایمان را در آنجا دپو کنیم که به این وسیله مواد غذایی ارسال شده از آسیب حرارتی حفظ شوند.

کاهش هزینه حمل کالا از ایران به عراق با تکمیل راه‌آهن شلمچه-بصره

دهقان در رابطه با بسترهای حمل و نقل به لزوم تکمیل راه آهن شلمچه-بصره اشاره کرد و گفت: اگر خط آهن ایران به عراق وصل شود بسیاری از مشکلات حمل و نقل به عراق حل خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر تنها ۲۵ کیلومتر از خط آهن مسیر خرمشهر به بصره مانده است که در صورت تکمیل، راه آهن ایران به عراق متصل می‌شود. حمل و نقل ریلی به عراق به کاهش شدید هزینه‌ حمل کالا منجر می‌شود و از مشکلات گمرکی ناشی از تخلیه و بارگیری مجدد کالاها می‌کاهد.

در فناوری توانمند و در قانون‌گذاری ضعیف هستیم!

معاون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در سوریه و عراق به اهمیت سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان ایران و عراق و سوریه پرداخت و با انتقاد از وضعیت قوانین تجاری، تغییر مکرر آن ها را ناشی از نقص و ضعف آن ها دانست.

وی افزود: ما در بحث فناوی موفقیم اما در بحث قانون‌گذاری ضعف داریم! در حال حاضر به دلیل قوانین متغیر و ناپایدار، سرمایه‌داران سوریه‌ای می‌ترسند با ما کار اقتصادی کنند. اگر بسترها فراهم شود و قوانین با ثبات باشد آن ها تمایل دارند که با ما کار کنند.

دهقان در ادامه گفت: در صورت ایجاد شهرک صنعتی در عراق و انتقال برخی کارخانه‌ها مانند لوازم خانگی، محصولات پتروشیمی و … به این کشور، علاوه بر افزایش سهم کالاهای ایرانی در بازار عراق، می توانیم کالاهایمان را بدون تعرفه به اردن، عربستان و کشورهای جنوبی خلیج فارس صادر کنیم.

ظرفیت کسب درآمد از طریق ترانزیت داده از مسیر عراق

معاون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در سوریه و عراق نهایتا به ظرفیت ترانزیت داده به وسیله فیبر نوری از مسیر عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: بستر انجام این کار در ایران فراهم است و می‌توان با مذاکره با عراق زیرساخت های مذکور را در این کشور نیز ایجاد کرد. ترانزیت داده از روسیه و برخی کشورها به سوریه می‌تواند منبع درآمد بسیار خوبی برای ما باشد.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.