۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۲۳۵ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸ دسته: کشاورزی، مدیریت آب کارشناس: امین محمودی
۰

مسئولین ایالت آریزونای آمریکا، برای حل مشکل کم آبی به دنبال شوری زدایی از آبهای زیرزمینی با تاسیس آب شیرین کن هستند. این در حالیست که آنها بازیافت آبهای سطحی و اصلاح الگوی کشت را نیز مدنظر قرار داده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد آریزونا ششمین ایالت بزرگ آمریکا محسوب می شود و در جنوب غربی این کشور در همسایگی مکزیک واقع شده است.

مسئولین محلی این ایالت با همکاری مکزیک در حال بررسی برنامه ها و فرصت هایی هستند تا امنیت منابع آبی خود را در بلند مدت، از طریق تصفیه آب های شور زیر زمینی حفظ کنند.

شیرین سازی آب های زیر زمینی در آریزونا برای تامین امنیت آبی

در همین رابطه مدیر بخش آب آریزونا گفت: به زودی برای تامین آب مردم این ایالت  نیروگاه های آب شیرین کن تاسیس خواهند شد. این در حالی است که هزینه احداث آب شیرین کن ها بسیار زیاد است. با این حال مسئولین فعلی کلید حل مشکل کم آبی در آینده را شوری زدایی(شیرین کردن) آب ها می دانند، چون تخمین زده می شود که حدود ۶۰۰ میلیون ایکر فوت(پای هکتار) آب شور در این ایالت وجود داشته باشد.

در همین خصوص در اواخر سال ۲۰۱۶، دولت فدرال کمیته ای تشکیل داد تا بتواند امکان شوری زدایی آب را برای این ایالت، متناسب با افزایش جمعیت و خشکسالی که از طریق تغییرات اقلیمی تشدید شده، بررسی کند.

همکاری آمریکا و مکزیک برای تاسیس آب شیرین کن

اخیرا نیز با تمدید معاهده بین المللی آب با مکزیک گام دیگری برای تاسیس آب شیرین کن ها در آریزونا برداشته شد، در همین رابطه مدیر بخش آب این ایالت گفت: حداکثر تلاشمان را می کنیم تا این کار دشوار را به سرانجام مطلوب برسانیم.

در حالی که اساسا تاسیس آب شیرین کن ها نسبتا ساده است، اما عملیات اجرایی آن بسیار مشکل و پرهزینه می باشد. در حال حاضر آریزونا با مکزیک در مورد نیروگاه های احتمالی در دریای کورتز به تفاهماتی دست یافته، در حالی که یک کمیته در شورای محلی آریزونا به بررسی نحوه استفاده از ۶۰۰ میلیون ایکر فوت آب شور موجود می پردازد که منبع ارزانتری نسبت به راه حل قبلی است.

با این حال سندی بهر، مدیر بخش آب های زیر زمینی فینیکس(پایتخت ایالت آریزونا) معتقد است که نیروگاه های شیرین سازی آب ایده ی جدیدی برای مسئولین مربوط به آب آریزونا نیست.

وی می گوید: این ایده تقریبا هر از چند گاهی مطرح می شود و معمولا همیشه به نتیجه گیری یکسانی ختم می شود؛ چراکه در پایان به این نتیجه می رسند که آب شیرین کن ها هزینه های بالایی دارد، برق زیادی می خواهد و هیچ روش دیگری برای شوری زدایی از آب های زیر زمینی وجود ندارد و در نتیجه فرماندار هیچ کمکی به تاسیس آب شیرین کن ها نخواهد کرد.

بازیافت آب و اصلاح الگوی کشت، امنیت آبی آریزونا را بهبود می بخشد

بهر افزود: آن ها بیشتر به دنبال سحر و جادو و یافتن راه حل های فوری و ارزان برای حل کم آبی هستند این در حالی است که این تفکر آن ها بسیار آسیب زا خواهد بود. در مقابل دولت باید در تطبیق اهداف شهرداری ها و کشاورزی بسیار سختگیرانه عمل کند و برنامه های بازیافتی آب را به طور چشمگیری بهبود ببخشد؛ چون بخش کشاورزی آریزونا ۷۴ درصد از مصرف آب در این ایالت را به خود اختصاص داده است.

همچنین آن ها باید اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار دهند چون سه محصول اصلی تولید شده در این ایالت به ترتیب شبدر، یونجه و پنبه هستند که نیازهای آبی شدیدی دارند.

مدیر بخش آب آریزونا نیز گفت: لزوم برنامه های ایمنی و حفاظت از آب، بازیافت آن و جابجایی حقابه های کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد. قرارداد رودخانه کلرادو، آب این رودخانه را در میان هفت ایالت آمریکا و مکزیک تقسیم می کند که با تمدید قرارداد مابین این دو کشور آمریکا متعهد شده زیرساخت های آبی مکزیک را بهبود بخشد و یک نیروگاه آب شیرین کن در دریای کورتز ایجاد کند.

آب موجود تصفیه شده می تواند به آریزونا منتقل شود و یا در مکزیک نگهداری شود تا این کشور را از تامین آب شرب خود به وسیله رودخانه کلرادو بی نیاز کند. با این وجود آن ها با دقت در حال بررسی خطرات زیست محیطی تاسیس آب شیرین کن هستند تا به گردشگری خود که منبع درآمدی برای مردم محلی است لطمه نخورد.

منبع: newsdeeply



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.