۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۷۹۵ ۰۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

در سال های اخیر دولت هند به منظور کنترل تورم، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را کمتر از میزان مورد انتظار کشاورزان افزایش داده است. اما دولت و مجلس این کشور قصد دارند در آینده با افزایش نرخ های خرید تضمینی و تضمین فروش محصولات کشاورزی، شرایط تولید بخش کشاورزی را بهبود بخشند.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال های اخیر قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در هند افزایش نسبتا کمی داشته است و این موضوع نگرانی های زیادی را در قبال تولید محصولات کشاورزی ایجاد کرده است.

دولت هند قصد دارد تا قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را به گونه ای تعیین کند تا لااقل بخشی از هزینه های تولیدی کشاورزان را بدین وسیله جبران کند. در همین راستا دولت هند اعلام کرده است قصد دارد در یک بازه زمانی بلندمدت قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تا ۱.۵ برابر هزینه های تولیدی افزایش دهد.

این در حالی است که چندی پیش وزیر اقتصاد هند در تشریح شرایط بودجه ای کشور اعلام کرد: دولت نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را ۵۰ درصد کمتر از سال گذشته افزایش خواهد داد.

کاهش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی معضل جدید مسئولان دولتی هند

بنابر بررسی های انجام شده قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در هند طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به نسبت هزینه های کشاورزان مناسب بود. اما در فاصله سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ دولت هند به منظور کنترل تورم مواد غذایی، رشد قیمتی خرید تضمینی محصولات کشاورزی را کاهش داد.

به طور معمول قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی به دوصورت هزینه های واقعی(هزینه های نیروی کار) و هزینه جامع(شامل اجاره، بهره مالکیت زمین و سرمایه) محاسبه می شود.

بهبود نرخ خرید تضمینی در کنار تضمین فروش محصولات کشاورزی

به تازگی با اعلام نظر کمیته روستایی مجلس، کش و قوس در مورد نرخ های خرید تضمینی وارد مرحله جدیدی شده است. کمیته روستایی و کشاورزی پارلمان هندوستان معتقد است قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید در شرایطی تعیین شود که برای کشاورزان سودآور باشد.

این کمیته در نظر دارد به منظور تصمیم گیری بهتر در تعیین قیمت خرید تضمینی، هزینه های تولیدی کشاورزان را طبق برنامه ای با عنوان (CACP) مشخص نماید. در این راستا، دولت نیز به منظور جبران هزینه های خود در خرید تضمینی محصولات کشاورزی بایستی طرح تضمین بازار (MAS) را برای این محصول اجرا کند.

نمایندگان کمیته کشاورزی اعلام کرده اند برنامه ریزی مناسب در این حوزه به وسیله تعیین قیمت مناسب و تضمین بازار محصول باعث ایجاد عدالت جامع برای کشاورزان خواهد شد.

نگرانی کشاورزان به دلیل عدم پوشش هزینه های تولید

در سال های اخیر در کشور هند مقالات علمی زیادی در حوزه قیمت گذاری محصولات کشاورزی به نگارش درآمده است. در این مقاله ها مسئله همخوانی قیمت های خرید تضمینی با هزینه های تولید کشاورزان با توجه به نرخ تورم سالانه مورد بررسی قرار گرفته است.

بنابر آمارهای اعلامی از سوی مقامات هندی در سال گذشته به دلیل عدم هم خوانی قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی با هزینه های تولیدی کشاورزان، تظاهرات و اعتصابات عمومی زیادی توسط کشاورزان صورت گرفته است.

طی روزهای آینده برخی از مقامات از بازار محصولات کشاورزی از ایالت های هند بازدید خواهند کرد تا کارایی قیمت های خرید تضمینی را برای محصولات مختلف بررسی کنند.

ساماندهی بازار محصولات کشاورزی اقدام دیگر دولت هند در مدیریت تولید

یکی دیگر از اقدامات دولت هند در زمینه بهبود شرایط کشاورزان، تعیین سازوکاری برای دسترسی آن ها به بازارهای فروش محصولات است.

دولت هند سامانه الکترونیکی فروش محصولات کشاورزی راه اندازی می‌کند

در این راستا دولت قصد دارد شرایط را به نحوی فراهم نماید که کشاورزان هندی در هر ایالت، از مزرعه خود مستقیم به یک بازار فروش دسترسی داشته باشند.

در حال حاضر بیست و دوهزار روستای هند با ایجاد زیرساخت های جدید به کمیته بازار محصولات کشاورزی (APMC) و نیز به سیستم بازار ملی کشاورزی (eNAM) متصل شده اند تا کشاورزان این روستاها مجبور نباشند به منظور فروش محصولات خود به بازارهای دورتر از محل زندگی خود مراجعه کنند.

ارتباط ۸۵۸ بازار محصولات کشاورزی در طرح اینام هندوستان

منابع:

thehindubusinessline

qrius

thehindubusinessline



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.