۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۲۰۶ ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی
۰

پتروشیمی بروجن مانند دیگر پروژه های پتروشیمی متصل به خط لوله دنا، به علت تعریف نادرست سال ها بدون هیچ پیشرفتی متوقف باقی مانده است. این در حالی است که مسئولان استانی به جای حل واقعی این مشکل، به دادن وعده های غیر عملی ادامه می دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد پتروشیمی بروجن همچون دیگر پروژه های خط لوله دنا، در سال ۱۳۸۶ کلنگ ساخت آن به زمین خورد. طبق برنامه ریزی ها این طرح باید در طی چهار سال به مرحله عملیاتی شدن می رسید؛ اما در طی ۱۰ سال گذشته هیچ گونه پیشرفتی در آن حاصل نشده است.

در جدول زیر اطلاعات مختصری در مورد شرایط کنونی پتروشیمی بروجن گردآوری شده است:

مسئولان و نمایندگان بروجن سال ها وعده عملیاتی کردن پتروشیمی این شهر را در آینده نزدیک به مردم می دادند؛ اما نه تنها وعده عملیاتی کردن مجتمع پتروشیمی هیچ وقت تحقق نیافت، بلکه اکنون پس از گذشت ۱۰ سال این پروژه به صورت زمین خالی باقی مانده است.

در تمام سال های توقف عملیات اجرایی این پروژه، مسئولان علت عدم تحقق وعده هایشان را عدم جذب سرمایه توسط وزارت نفت اعلام می کردند؛ در همین راستا اخیراً نماینده شهرستان بروجن از دستور وزیر نفت مبنی بر جذب سرمایه گذار و در اولویت قرار دادن طرح پتروشیمی بروجن به عنوان یکی از طرحهای اولویت دار (mpc) و در ردیف طرح های وزارتخانه خبر داده است.

ناگفته های پتروشیمی بروجن

پتروشیمی بروجن جزء پروژه هایی است که بر مبنای طرح اشتباه خط لوله ی دنا تعریف شده است. در تمام طرح های زیر مجموعه دنا مشکل مکان یابی نامناسب از لحاظ اقتصادی و محیط زیستی وجود دارد و پتروشیمی بروجن نیز از این امر مستثنا نیست.

اگرچه پتروشیمی بروجن با فشار های سیاسی نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری با هدف کاهش نرخ بیکاری در استان تصویب شد، اما کاهش نرخ بیکاری دلیل کافی برای ساخت پتروشیمی در یک منطقه نیست؛ بلکه احداث یک مجتمع پتروشیمی نیاز به مطالعات کارشناسانه دارد که پروژه بروجن از آن محروم بوده است.

عدم لحاظ منافع ملی و فقدان نگاه کارشناسانه سبب شده است آینده روشنی در انتظار پتروشیمی بروجن نباشد و به همین دلیل در تمام مدت بعد از کلنگ زنی این پروژه، هیچ گونه سرمایه ای جذب آن نشود.

همانطور که پیش تر اشاره شد، بازنگری در خط لوله دنا و طرح های وابسته به آن امری ضروری است؛ در بعضی از این پروژه ها همچون طرح پتروشیمی بروجن، توقف رسمی پروژه و انتقال طرح در اولویت قرار دارد.

بسیاری از مسئولان و نمایندگان استانی برای حفظ جایگاه خود، از ناگزیر بودن فرایند انتقال طرح پتروشیمی بروجن برای مردم صحبت نمی کنند؛ همین موضوع سبب شده است که سال ها چشم انتظاری مردم، بیهوده ادامه پیدا کند و شهر بروجن از دستیابی هر چه سریعتر به پروژه ای متناسب با موقعیت و مزیت های خود محروم بماند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.