۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۴۸۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی
۰

طرح پتروشیمی اندیمشک بعد از ۱۰ سال پیشرفت ۶.۸ درصدی داشته است؛ دلیل توقف این طرح، تعریف و تصویب نادرست آن ناشی از اصرار مسئولان شهر و دادن وعده وعیدهای خلاف واقع به مردم بوده است. این مجتمع در بهترین حالت کمتر از ۱۲۰ نفر اشتغال زایی خواهد داشت که این مزیت در مقابل مشکلات زیست محیطی که ایجاد خواهد کرد و همچنین توجیه ناپذیر بودن از لحاظ اقتصادی، ناچیز است.

به گزارش مسیر اقتصاد کلنگ پتروشیمی اندیمشک در سال ۱۳۸۶ به زمین خورد. بعد از ۴ سال در حالی که هیچ گونه اقدامی برای شروع طرح  نشده بود، احداث این پتروشیمی دوباره بر سر زبان ها افتاد و بر اساس صحبت های نمایده و مسئولان شهر اندیمشک، راه اندازی کامل آن در طی دو سال وعده داده شد.

در جدول زیر اطلاعات مختصری در مورد شرایط کنونی پتروشیمی اندیمشک گردآوری شده است:

همانطور که مشاهده می شود، مجتمعی که قرار بود امروز در مرحله تولید باشد اکنون بعد از شش سال تنها یک زمین خالی با هزینه های جانبی فراوان است.

اگر کمی با دید عمیق تر روند احداث این پتروشیمی از ابتدا تا امروز بررسی شود، دلایل اصلی عدم احداث این پتروشیمی کاملا مشهود می گردد.

بسیاری علت اصلی توقف ۱۰ ساله پتروشیمی اندیمشک را غیرکارشناسی بودن این طرح می دانند؛ بحث احداث این پتروشیمی بدون هیچ مطالعه اقتصادی و زیست محیطی مطرح شد و صرفاً با فشار سیاسی نمایندگان و مسئولان اندیمشک طرح تاسیس آن تصویب گردید.

مشکلات طرح پتروشیمی اندیمشک

طرح پتروشیمی اندیمشک یک مجموعه آب بر است؛ لذا براساس اصول محیط زیستی و با توجه به شرایط نگران کننده کشورمان در بحث آب، باید در کنار دریا تاسیس شود.

از نگاهی دیگر، خط لوله اتیلن غرب توان تامین خوراک پروژه هایی که برای آن تعریف شده اند را ندارد؛ به بیان دیگر در شرایط کنونی که هنوز بسیاری از مجتمع های مصرف کننده اتیلن به بهره برداری نرسیده اند، خط لوله مذکور مقدار خوراکی را که به پتروشیمی ها متعهد شده است را هم نمی تواند تامین کند.

همچنین وجود پتروشیمی زیادی با محصول تولیدی پلی اتیلن در کشور سبب شده در اقتصادی بودن محصول تولید پتروشیمی اندیمشک تردیدهای زیادی وجود داشته باشد.

چه باید کرد؟

چندین طرح در طول لوله اتیلن غرب دارای تعریف اشتباه هستند که یکی از مهم ترین آن ها پتروشیمی اندیمشک است؛ لذا به نفع کشور است که این طرح سریعاً متوقف شود.

این تسریع در توقف از آنجا اهمیت پیدا می کند که:

  • هر روزی که می گذرد و این طرح با اصرار اشتباه بدون توقف سرجای خود باقی می ماند، مانع از این می شود که طرح درست و شایسته ای در شهرستان جایگزین بشود.
  • طرح های پتروشیمی به خاطر ارزش افزوده فراوانی که دارند باید در تعریف آنها نگاهی ملی داشت و نه نگاه محلی و قومی.
  • این طرح دارای هزینه های جانبی مختلف همچون دفتر تهران با چندین مدیر و کارمند است که صرف چنین هزینه هایی برای یک طرح با شش درصد پیشرفت طی ده سال، غیر قابل قبول است.

وعده نادرست اشتغالزایی به مردم اندیمشک

مشکل بزرگی که بر سر راه توقف این طرح اشتباه وجود دارد، وعده های نادرست داده شده به مردم توسط مسئولان شهر است؛ بسیاری از مردم این شهرستان با وعده ایجاد کار هنوز امیدوارنن این طرح کلید بخورد؛ اما باید این واقعیت را بیان کرد که این مجتمع در بهترین حالت کمتر از ۱۲۰ نفر اشتغال زایی خواهد داشت که این مزیت در مقابل مشکلات زیست محیطی که ایجاد خواهد کرد و همچنین توجیه ناپذیر بودن از لحاظ اقتصادی، ناچیز است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.