۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۴۹۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

درپی رونق توافقات تجاری دوجانبه و چندجانبه در جهان، کشورهای آفریقایی نیز در تلاش هستند موانع تجاری بین خود را برطرف نمایند و یک توافق تجاری یکپارچه را منعقد نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد ۵۵ کشور آفریقایی درحال مذاکره برای انعقاد یک توافق تجاری بین یکدیگر هستند. قرار است این توافقنامه جمعیت ۱.۲ میلیارد نفری آفریقا را از مراکش تا آفریقای جنوبی پوشش ‌دهد.

به گفته‌ی سخنگوی اتحادیه‌ی آفریقا رهبران این ۵۵ کشور قصد دارند حمایت های سیاسی مورد نیاز را تا اواخر ماه مارس تامین کرده و تا قبل از اتمام سال ۲۰۱۸ یک منطقه‌ی تجاری مشترک راه اندازی نمایند.

ایجاد منطقه‌ی تجارت آزاد قاره‌ای ( CFTA ) می‌تواند در نهایت به اتخاذ سیاست‌های مشترک در بخش های سرمایه‌گذاری، رقابت و مالکیت معنوی منجر شود. این توافقنامه اقتصادهایی را در بر خواهد گرفت که تولید ناخالص داخلی آن ها جمعا به ۳.۴ تریلیون دلار می‌رسد.

الگوی توافق تجاری اتحادیه‌ی اروپا در قاره آفریقا عملی می شود

CFTA قرار است جایگزین مجموعه‌ی نامنظمی از توافقنامه‌های تجاری کوچکتر شود و کشورهای آفریقایی را مطابق الگوی اتحادیه‌ی اروپا به یکدیگر نزدیک کند.

مردم آفریقا امیدوارند که روزی بتوانند همانند حوزه‌ی اتحادیه‌ی اروپا آزادانه بین مرزهای خود تردد کنند. به گفته‌ی پرودنس سباهیزی مشاور فنی رئيس CFTA، بانک مرکزی و پول مشترک آفریقا نیز می‌تواند در یک بازه‌ی زمانی ده ساله شکل بگیرد.

CFTA با گسترش تجارت، اقتصاد آفریقا را توسعه می دهد

تحلیلگران هنوز در حال ارزیابی تبعات CFTA و موفقیت های احتمالی آن هستند. طبق تخمین سازمان ملل در سال ۲۰۱۲، CFTA می‌تواند طی یک دهه حجم تجارت را در آفریقا تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

بنابر اعلام صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی در مناطق مختلف آفریقا بسیار نامساعد است؛ به طوری که پس از تجربه‌ی رشد ۷ درصدی در سال ۲۰۱۲ هنوز به رقمی بالاتر از ۳.۵ درصد دست نیافته‌اند. پیش‌ بینی می‌شود این عدد در سال جاری اندکی افزایش یابد.

دنای کیریاکوپولو، رئیس بخش اقتصادی یک انجمن اندیشه ورز فعال در حوزه تحولات پولی و مالی، در این خصوص گفت: توانایی این توافقنامه برای پشتیبانی از توسعه‌ی آفریقا بسیار بالاست.

بنا به اطلاعات منتشر شده از سوی اتحادیه‌ی آفریقا، نیجریه و آفریقای جنوبی دو اقتصاد بزرگ آفریقا هستند که از این توافقنامه پشتیبانی می‌کنند. تاکنون نیجریه مذاکرات را مدیریت کرده است و آفریقای جنوبی نیز در هر دور هیئتی بلند پایه را برای انجام مذاکرات اعزام کرده است.

ضعف در زیرساخت های تولیدی دلیل اصلی تجارت پایین در آفریقا

جان اشبرن یک کارشناس آفریقایی درباره‌ی موفقیت CFTA ابراز تردید کرد و گفت منطقه‌ی تجارت آزاد در بخش های وسیعی قابلیت اجرا ندارد و ممکن است فواید محدودی داشته باشد.

وی افزود علاوه بر تعرفه‌ها که مشکل بزرگی هستند عوامل محسوس زیادی وجود دارد که حجم تجارت بین کشورهای آفریقایی را در سطح پائینی نگه داشته است. زیرساخت‌هایی که برای تسهیل تجارت به آن ها نیاز است به اندازه‌ی کافی وجود ندارد و بسیاری از کشورها در تولید مایحتاج همسایه‌های خود ناتوانند. نتیجه‌ی کمبود این زیرساخت‌ها را می‌توان در روابط ضعیف تجاری کشورهای آفریقایی مشاهده کرد.

به گفته‌ی کایریاکوپولو طی سال ۲۰۱۶ خالص تجارت کشورهای آفریقایی با اتحادیه‌ی اروپا دوبرابر خالص تجارت این کشورها با یکدیگر بوده است. این آمار علی رغم اصل نزدیکی جغرافیایی در اقتصاد رخ داده است.

توافق تجاری به بهبود تجارت منجر می شود

محمدو بوهاری رئیس‌جمهور نیجریه در مقاله‌ای که اخیرا در مجله‌ی تایمز مالی چاپ شده است فهرستی از موانع ارتقاء تجارت در قاره‌ی آفریقا را ارائه می‌کند که از آن جمله می‌توان به تاخیرات در مرزها، تعرفه‌های سنگین و فرآیندهای بازرسی اشاره کرد. با این وجود بوهاری تاکید کرد که عواید این توافقنامه بسیار بیشتر از آن است که از آن چشم پوشی شود.

وی افزود با اقتصاد ۲۹ تریلیون دلاری که انتظار می‌رود آفریقا تا سال ۲۰۵۰ بدان دست یابد، CFTA بازاری بزرگتر از بازار NAFTA را پوشش خواهد داد.

منبع : سی‌ان‌ان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.