۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۰۲۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

در پی خروج و یا تهدید به خروج آمریکا از بسیاری از توافقات تجاری و همچنین سرنوشت نامعلوم سازمان تجارت جهانی، بسیاری از کشورها به دنبال شرکای جدید تجاری هستند. این تحرکات انعقاد توافقنامه های دو یا چند جانبه‌ی تجاری جدید و تعریف استانداردهای جدید در عرصه‌ی تجارت بین الملل را در پی خواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از رفتار دولت آمریکا نسبت به توافقات منطقه‌ای و چندجانبه‌ی تجاری و همچنین ناسازگاری تحرکات اخیر این کشور با قوانین سازمان تجارت جهانی، بسیاری از کشورها به دنبال یافتن شرکای تجاری جدید و همچنین ایجاد نظمی نوین در جریان تجارت جهانی هستند.

از زمان روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا این کشور از پیمان همکاری اقیانوس آرام TPP خارج شده است؛ تهدید کرده است از پیمان تجاری آمریکای شمالی  NAFTA خارج می شود؛ بر واردات فولاد و برخی دیگر از کالاها تعرفه غیرمتعارف وضع نموده است که تبعات آن دامن اروپا را نیز همانند چین می‌گیرد.

آمریکا مانع انتصاب قضات در سازمان تجارت جهانی می‌شود

سیسیلیا مالمستروم مسئول عالی رتبه‌ی تجاری اروپا ضمن اشاره به اقدامات آمریکا نسبت به توافقات تجاری به طور خاص نسبت به موضع آمریکا در قبال سازمان تجارت جهانی ابراز نگرانی کرد.

به گفته‌ی وی آمریکا از انتصاب قضات در سازمان تجارت جهانی جلوگیری می‌کند. وظیفه‌ی این قضات رسیدگی به شکایت های تجاری است و اگر آمریکا در این مسئله تغییر موضع ندهد همکاری همگی اعضا متوقف خواهد شد.

آمریکا خود را به دست خود از مدیریت تجارت جهانی کنار می‌گذارد

مالمستروم نشست وزرای سازمان تجارت جهانی در ماه دسامبر را فضاحت‌بار خواند و گفت این نشست با انتقادات شدید آمریکا بدون هیچ توافقی در موضوعات مورد بحث به پایان رسید. وی افزود آمریکا در حال کنار گذاشتن خود از رهبری تجارت در جهان است.

مالمستروم همچنین اظهار داشت درباره‌ی اینکه ترامپ در مجمع جهانی اقتصاد چه خواهد گفت نظری ندارد اما واضح است که پیام اروپا به آمریکا چه خواهد بود.

مسئول تجاری اتحادیه‌اروپا با این وجود نسبت به تغییر موضع آمریکا و باقی ماندن این کشور در جایگاه رهبری تجارت جهانی ابراز امیدواری کرد.

چین به دنبال در دست گرفتن مدیریت تجارت جهانی

مسئول تجاری اروپا گفت در پی درونگرا شدن سیاست آمریکا، رئیس جمهور چین در سفر سال قبل خود به سوئیس نسبت به عهده‌دار شدن رهبری تجاری در جهان اظهار آمادگی کرده بود. اما با این وجود بازیگر اصلی در اجلاس پیش رو در داووس دونالد ترامپ خواهد بود.

وی این سخنرانی جین پینگ که تنها سه روز قبل از آغاز به کار ترامپ انجام شد را از لحاظ موقع شناسی درخشان توصیف کرد و گفت: از زمان ایراد این سخنرانی تغییری در رفتار تجاری چین با اروپا رخ نداده است و اگر اقدامی نیز صورت گرفته است، در جهت ایجاد مانع بر سر راه اروپا بوده است.

مالمستروم در ادامه گفت: به نظر می‌رسد اروپا نظر دومین اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین را برای آزادسازی تجاری به دست آورده لست. اما تا کنون پکن در عمل از سخنرانی جین پینگ پشتیبانی نکرده است. ممکن است او واقعا به این موضوع معتقد باشد اما هنوز چنین چیزی از سوی چین دیده نشده است.

وی نسبت به حضور در بازار چین و جلب سرمایه‌ی چین ابراز علاقه‌مندی کرد اما این نکته را هم پنهان نکرد که اروپا نمی‌خواهد زمام امور به دست چین بیفتد.

اروپا به دنبال ایفای نقش پررنگ تر در مدیریت تجارت جهانی است

مسئول تجاری اتحادیه‌ی اروپا سال گذشته را سالی پر مشغله در حوزه‌ی مذاکرات تجاری خواند و گفت پس از حل مشکلات ناشی از بحران اقتصادی، در سال های اخیر کشورهای زیادی به دنبال برقراری ارتباط تجاری با اروپا هستند. وی از انجام مذاکرات ابتدایی با ژاپن خبر داد و در رابطه با دستیابی به یک توافق با کشورهای مرکوسور نیز ابراز امیدواری کرد.

وی همچنین مدعی شد اروپا از مشکلات ناشی از بحران اقتصادی عبور کرده است و بسیاری از کشورها به دنبال رهبری اروپا بر جریان تجارت جهانی هستند.

مالمستروم افزود ما به همراه سایر کشورها در حال تدوین استانداردها هستیم و به همین دلیل است که خروج آمریکا از توافقات تجاری برای این کشور بد است زیرا استانداردهای آمریکا هم اکنون موجود است و می‌تواند جهانی شود.

منبع : رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.