۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۳۴۷ ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ دسته: مسکن
۰

مطابق اظهارات سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه، دولت برای ساخت ۵۰ هزار مسکن روستایی در سال آینده هدف گذاری کرده که ۱۵۰ هزار واحد از برنامه سالانه این بخش طبق قانون برنامه ششم عقب است؛ طبق بند «ب» ماده ۵۹ قانون برنامه ششم، دولت موظف‌ است سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی را نوسازی و مقاوم‌سازی کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه چهارشنبه ۲۰ دی ماه در یک برنامه تلویزیونی، بخشی از برنامه‌های اقتصادی دولت در زمینه مسکن را برای سال آینده ارائه کرد.

امیر باقری با بیان اینکه دولت سعی دارد هم بافت‌های فرسوده را نوسازی کند و هم در این بخش اشتغال‌زایی کند، گفت: دولت سال ۹۷ در بافت‌های فرسوده ۱۰۰ هزار واحد از بافت‌های فرسوده را ساماندهی خواهد کرد که در این بخش برای ۲۴۰ هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد؛ بنابراین یکی از حوزه‌ها برای اشتغال، احیای بافت‌های فرسوده است که مکانیسم مشخصی دارد[۱].

پیشنهاد دولت به کاهش مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی

سخنگوی ستاد بودجه با اشاره به این‌که تأمین مسکن اجتماعی در حوزه شهری و مسکن روستایی در حوزه روستایی در دستور کار دولت است، افزود: ۵۰ هزار واحد در حوزه مسکن اجتماعی شهری و ۵۰ هزار واحد در حوزه روستایی نیز در دستور کار است.

وی با اشاره به مجموع برنامه‌های مسکنی دولت برای سال ‌آینده تصریح کرد:‌ در بافت‌های فرسوده و حوزه مسکن شهری و روستایی هدف‌گذاری بر ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال است و ایجاد ۳۰۰ هزار اشتغال نیز از این مسیر دنبال می‌شود.

عقد قرارداد با حدود ۷۰ هزار واحد روستایی در اعتبارات سال ۹۵

گفتنی است طبق بند «ب» ماده ۵۹ قانون برنامه ششم، دولت موظف است سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی را نوسازی و مقاوم‌سازی کند؛ به همین منظور امسال نیز باید برای مقاوم سازی ۲۰۰ هزار واحد روستایی تسهیلات ۱۸ و ۲۰ میلیون تومانی از سوی بانک‌های عامل پرداخت می‌شد.

اما طبق آمار بنیاد مسکن، تاکنون که حدود ۱۰ ماه از سال ۹۶ سپری شده تنها ۷۰ هزار نفر برای دریافت وام به مرحله عقد قرارداد رسیده اند که این نیز از سهمیه سال گذشته بوده است.

۶۴ سال زمان برای مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی روستایی

با توجه به اظهارات سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه مبنی بر هدف‌گذاری دولت در ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن روستایی در سال آینده بر خلاف قانون برنامه ششم، به دلیل وجود ۳.۲ میلیون واحد مسکن روستایی غیر مقاوم در کشور، حدود ۶۴ سال فرآیند مقاوم‌سازی خانه‌های فرسوده روستایی طول خواهد کشید.

درصورتی‌که دولت و مسئولین موضوع مقاوم‌سازی مسکن روستایی در کشور را جدی نگیرند، شاهد خسارات جانی و مالی چه‌بسا بیش‌تر از خسارات زلزله کرمانشاه خواهیم بود. جان بیش از ۱۳ میلیون روستایی که در ۳.۲ میلیون واحد غیرمقاوم زندگی می کنند در خطر است.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم کد خبر: ۱۶۲۳۹۰۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.