۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۴۳۹ ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ به عنوان یک نهاد تأثیرگذار در تحول هند شناخته می شود. این سازمان با تدوین برنامه های بلندمدت بر آنها نظارت و روند پیشرفت آن را ارزیابی می کند و نسبت به دیگر نهادهای دولتی در این زمینه، انعطاف پذیری و سرعت عمل بیشتری دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد هدف از تأسیس سازمان پیشرفت نیتی آیوگ به عنوان یک نهاد توسعه ای در هند، این بوده است که هندوستان را به یک جامعه مرفه، تحصیلکرده، سالم، امن، بدون فساد، با نفوذ در سطح جهانی تبدیل کند.

با توجه به اینکه نیتی آیوگ جایگزین کمیسیون برنامه ریزی (با بیش از نیم قرن تجربه) شده و از متخصصان هر حوزه بهرمند است، انتظارات مردم از این «سازمان پیشرفت» بیشتر شده است؛ لذا این سازمان باید با سرعت بیشتری موجب تحول در بخش های هدف شود.

مزایای سازمان پیشرفت هند

حال این سوال مطرح می شود که نیتی آیوگ چه مزایایی دارد؟

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ در هند یک ساختار جدید برای طراحی برنامه های توسعه محسوب می شود تا راه پیشرفت هند را هموار سازد.

این سازمان همچنین دارای ساختار انعطاف پذیرتری نسبت به کمیسیون برنامه ریزی این کشور است. از مصادیق انعطاف پذیری این سازمان می توان به نوع همکاری بین مدیران ارشد، کارشناسان و سطوح پایین‌تر اشاره کرد که باعث افزایش تعاملات شده است.

نیتی آیوگ به دولتمردان قدرت می بخشد تا بتوانند در تصمیم گیری هایشان مصمم تر باشند و روند اجرای پروژه ها را تسریع بخشند؛ نیتی آيوگ به دولت در رفع مشکلات کمک می کند و موجب استفاده بهتر از  منابع می شود.

این سازمان پس از تدوین برنامه های ۱۵ ساله، برای تسهیل در اجرایی شدن این برنامه و اینکه بتواند به عنوان یک سیاست میان مدت بکار گرفته شوند، آن ها را به برنامه های ۳ ساله و ۷ ساله تبدیل می کند.

۷ اصل در سازمان پیشرفت نیتی آیوگ

اصول تدوین شده برای سازمان پیشرفت نیتی آیوگ به شرح زیر است:

۱- مردم: برآورد نیاز تمام شهروندان هند بر اساس برنامه های تدوین شده.

۲- اقدام: پیش بینی چالش های پیش روی هند در حوزه های اقتصادی و اجتماعی و پاسخ به نیاز های کشور

۳- مشارکت: مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی

۴- توانمندسازی: توانمند سازی زنان

۵- دربرگیری: توجه به همه اقشار به ویژه قشر روستایی و برآورد نیاز آنان

۶- برابری: برابری فرصت ها برای همه اقشار به خصوص جوانان

۷- شفافیت: شفافیت در ساختار دولت

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ با تدوین برنامه های میان مدت و تخصیص منابع به منظور دستیابی به اهداف اقتصادی، فراتر از یک اتاق فکر و یا مشاوره سیاست گذای در دولت عمل می کند.

نیتی ایوگ توانسته با حل چالش های موجود در مسیر پیشرفت هند، این کشور را به سطح تازه ای از توسعه برساند؛ این سازمان گامی مؤثر در پیشرفت هند برداشته و یک چشم انداز جدیدی را به منظور برآورد نیازهای شهروندان به وجود آورده است.

منبع : مجله بین المللی علوم و تحقیقات (IJSR)



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.