۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۷۷۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴ دسته: حمل و نقل
۰

قرارداد تولید مشترک ۲۰ هزار دستگاه واگن باری، ۱۰۰۰ دستگاه واگن مسافری و ۳۵۰ دستگاه لوکوموتیو با تامین مالی ۳ میلیارد یورویی روسیه بین ایران و روسیه امضا شد. طبق قوانین فاینانس، تنها ۲۳ درصد از این مبلغ می تواند در داخل کشور برای استفاده از تولیدات داخلی هزینه شود.

به گزارش مسیر اقتصاد عباس آخوندی در مراسم امضای قرارداد ۳ میلیارد یورویی تأمین مالی و ساخت واگن باری، مسافری و لوکوموتیو بین مرکز توسعه صادرات روسیه و راه‌آهن ایران اظهار داشت: بر اساس این قرارداد ۲۰ هزار دستگاه واگن باری توسط طرف ایرانی و روسی ساخته می‌شود. همچنین ۱۰۰۰ دستگاه واگن مسافری، ۳۵۰ دستگاه لوکوموتیو و برخی تجهیزات با همکاری واگن‌سازان داخلی ساخته می‌شوند.

وی افزود: بر اساس این قرارداد بلافاصله ساخت ۶ هزار دستگاه واگن توسط واگن‌سازان کوثر، پارس و فولاد درخشان آغاز می‌شود.[۱]

توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی برای انتقال بار از هند به روسیه

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۸ میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی نیاز است که امروز ۵ میلیارد دلار آن اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه برای ما مهم است فعالیت کریدورهاست که امیدواریم با اقدامات انجام شده بخشی از بار هند به سمت روسیه (سالانه ۷ میلیون تن) را به سمت راه‌ آهن و حمل‌ و نقل ریلی هدایت کنیم.[۲]

لزوم استفاده از حداکثر توان تولید داخلی

این در حالی است که کمتر از یک ماه پیش قرارداد ساخت ۴۵۰ دستگاه واگن مسافری ریل باس بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ایریکو و شرکت هیوندایی روتم کره جنوبی با فایناس ۷۲۰ میلیون یورویی کره امضا شد.

به گفته ناصر صوفی مدیرعامل ایریکو، طبق قوانین فاینانس تنها ۲۳ درصد قرارداد و رقم فاینانس در کشور فاینانس‌گیرنده می‌تواند جذب شود.[۳]

حال این سوال پیش می آید که با توجه به قوانین فاینانس، در قرارداد تولید واگن بین ایران و روسیه چند درصد از واگن ها و قطعات آنها تولید داخلی خواهد بود و چند درصد مونتاژ؟ و آیا قانون استفاده از حداکثر توان داخلی در این قرارداد رعایت شده است؟

پینوشت:

[۱]: خبرگزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۶۰۹۲۷۰۰۰۶۶۷

[۲]: خبرگزاری تسنیم کد خبر: ۱۶۰۴۳۱۲

[۳]: خبرگزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۶۰۹۱۲۰۰۰۴۷۵



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.