۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۲۸۸۵ ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰ دسته: حمل و نقل
۰

قزاقستان در ادامه سیاست توسعه صنعت حمل و نقل ریلی و نقش آفرینی بیشتر در ترانزیت بار منطقه، در کنار برنامه‌های تولید لوکومتیو داخلی، قصد دارد ۲۰۰ لوکوموتیو به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار از چین خریداری کند.

به گزارش مسیر اقتصاد براساس توافقی که اکتبر امسال در جریان مجمع ابتکار کمربند و جاده (BRI) بین مقامات قزاقستان و چین امضا شد، این کشور ۲۰۰ لوکوموتیو به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار از چین می‌خرد. ساماندهی مراکز تعمیر و نگهداری لوکوموتیوها و ایجاد یک مرکز مهندسی راه‌اندازی خط تولید با سرمایه‌ ۲۰۰ میلیون دلاری از دیگر بخش‌های این توافق است.

همکاری چین و قزاقستان در زمینه توسعه شبکه ریلی به سال ۲۰۰۰ برمی‌گردد. شرکت‌های چینی تاکنون بیش از شش هزار واگن باری و ۳۰۰ واگن مسافری و لوکوموتیو تحویل قزاقستان داده‌اند. قزاقستان در سال ۲۰۲۲ نیز توافقنامه خرید ۱۵۰ لوکوموتیو شنتینگ از شرکت آمریکایی  Wabtec را امضا کرد. این لوکوموتیوها مجهز به باتری الکتریکی و جایگزین لوکوموتیوهای دیزلی هستند. اما حالا این کشور مصمم است لوکوموتیوهای مورد نیاز توسعه شبکه ریلی را بیشتر از چین تامین کند.

تولید لوکوموتیو در داخل کشور،هدف بلند مدت قزاقستان

به گفته قاسم جومارت توکایف، رییس جمهور قزاقستان، با توجه به موقعیت کلیدی لجستیکی در حوزه حمل و نقل و قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی اوراسیا، این کشور نیازمند توسعه شبکه ریلی است. به همین دلیل، تولید لوکوموتیوهای پیشرفته و مبتنی بر فناوری‌های روز دنیا و ایجاد مراکز خدمات و نگهداری آنها در داخل، نیاز مبرم قزاقستان است. طی ده سال گذشته، ۶.۵ میلیون کانتینر کالا بین قزاقستان و چین مبادله شده است، درحالی‌که حجم انتقال کالا از چین به اروپا سرعت رشد بالاتری را تجربه کرده و از ۷.۶ هزار در سال ۲۰۱۳ به ۷۹۰ هزار کانتینر در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

صادرات کالا به کمک خطوط ریلی در قزاقستان در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، ۷.۴ درصد افزایش یافته و به ۶۳ میلیون تن رسیده است. این رشد شامل ۲.۸ برابر در بخش صنعت نفت، ۴۰ درصد غلات، ۲۵ درصد  سنگ آهن و مواد شیمیایی، ۱۷ درصد کود و ۱۴ درصد سنگ غیرآهنی است. در مجموع چین و ازبکستان مهمترین شرکای تجاری قزاقستان به شمار می‌آیند. به همین دلیل، در کنار افزایش حجم تجارت و مشارکت در تولید لوکوموتیو با چین، دو کشور ازبکستان و قزاقستان نیز در حال رایزنی برای احداث خط راه آهن جدید در مسیر دربازا – مکتارال به طول ۱۰۶ کیلومتر هستند. بهره‌بردای از این مسیر جدید، ضمن اینکه حجم سالانه جابجایی کالا را به ۱۰ میلیون تن می‌رساند، ترافیک حمل بار را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

منبع: سایت توسعه راه آهن

انتهای پیام/حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.