۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۰۵۱۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ دسته: حمل و نقل
۰

علی تاتار فعال حوزه حمل و نقل ریلی، ضمن اشاره به غیر فعال شدن راهگذر چین-روسیه-اروپا پس از جنگ اوکراین، گفت: اکنون مسیر چین-آسیای‌میانه-ایران-ترکیه-اروپا این امکان را دارد که مشارکت بیشتری در تزانزیت کالا از شرق به غرب ایفا کند؛ با این حال پایین بودن ظرفیت شبکه راه آهن و کمبود واگن دو مانع جدی مشارکت ایران در این زمینه است.

علی تاتار فعال حوزه حمل و نقل ریلی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به آغاز عملیات اجرایی مرکز لجستیک بین‌المللی منطقه اقتصادی سرخس، گفت: عملیات اجرایی این مرکز مبادله کالا در زمینی به مساحت ۳۵ هکتار با ظرفیت تخلیه، بارانداز و بارگیری ۵۰۰ کانتینر در هر شبانه‌روز و ۶۶۰ هزار کانتینر در سال، از یک سال پیش با چین آغاز شد و پیش بینی می‌شود تا ۱۰۰ روز آینده به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: این زیرساخت فرصت مناسبی را برای همکاری در توسعه راهگذر(کریدور) جنوب در اختیار ایران قرار می‌دهد. احداث این مرکز نیازمند ۴۰۰ میلیون یوآن بود که ۶۵ درصد آن را ایران تامین نمود و ۳۵ درصد نیز با سرمایه گذاری چین تامین شد. یکی از بخش‌های مهم این مرکز، سایت کانتینرهای حمل بار به منظور انتقال کالا از چین و عبور از شبکه ریلی ایران و در نهایت رسیدن به اروپا است.

افزایش ظرفیت ترانزیتی ایران با راه اندازی مرکز لجستیک منطقه اقتصادی سرخس

این کارشناس حمل و نقل با اشاره به سه مسیر ریلی از چین تا اروپا گفت: مسیر شمالی که از روسیه عبور می‌کند به علت جنگ اوکراین غیر فعال شده است. مسیر میانی که به صورت ترکیبی بوده و از مسیر دریای خزر عبور می‌کند نیز نسبتا پر هزینه است. اما مسیر جنوبی که از چین آغاز شده و پس از عبور از قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران به مرز ترکیه و از آنجا به شبکه حمل و نقل اروپا متصل می‌شود، مسیری امن‌تر، ارزان‌تر و کوتاهتر برای مبادله کالا از شرق آسیا به اروپا به شمار می‌آید. ظرفیت بالای کالا و بار در این مسیر ترانزیتی یکی از نقاط قوت در منطقه اقتصادی سرخس است.

وی افزود: در حال حاضر ماهیانه حدود ۲۶۰۰ کانتینر بار به وزن ۱۰۰ هزار تن از سمت چین راهی اروپا می‌شود. با راه اندازی مرکز لجستیک منطقه اقتصادی سرخس و ایجاد بستر مناسب استفاده از شبکه ریلی ایران برای رساندن کالا به اروپا، حمل بار افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

ظرفیت راه آهن ایران برای جذب ترانزیت بار چین-اروپا کافی نیست

تاتار در ادامه به موضوع موانع موجود حمل بار به کمک شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: عدم تامین واگن کافی و تعرفه های حمل بار موانع جدی رونق نگرفتن این شیوه انتقال کالا در ایران است. یکی از راههای حل مشکل تامین واگن، اجاره از کشورهای عضو CIS (ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، مولداوی، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان) است. اما از آنجایی‌که هزینه اجاره بسیار بالاست، انتقال کالا تا ۷۰ درصد هزینه حمل و نقل را افزایش می‌دهد که این میزان افزایش نه برای واردکننده و صادرکننده و نه مصرف کننده مقرون به صرفه است. به عنوان مثال، هزینه اجاره هر واگن از مرز سرخس تا دوشنبه (پایتخت تاجکستان) حدود ۲۴۰۰ دلار و تا آستانه (پایتخت قزاقستان) ۵۶۰۰ دلار است.

این فعال بخش حمل و نقل تعرفه حمل بار را یکی دیگر از موانع جدی حمل ریلی بار در این مسیر عنوان کرد و گفت: یکی از پرترددترین این مسیرها، مرز چین و قزاقستان است که در حال حاضر تعرفه بار آن حدود ۲۶۰۰ دلار است. اما قرار است با راه‌اندازی مرکز لجستیک در منطقه اقتصادی سرخس و کوتاهتر شدن مسیر ارسال کالا به اروپا، تخفیفات قابل توجهی در حمل و نقل ریلی اعمال شود.

تاتار در ادامه با تاکید بر عدم پاسخگویی ظرفیت فعلی شبکه راه آهن ایران برای عبور کالاهای چینی به سمت اروپا و برعکس گفت: استفاده از حمل و نقل ترکیبی شامل راه آهن و جاده می‌تواند راهگشای حل این مشکل باشد.

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.